Dricksvatten under färd?

Igge

New member
Hej!
Ska ut på en tredagarstur imorgon och kom och tänka på att vatten kan vara bra :p
Var får man lätt och smidigt tag på drickbart vatten?

Tack på förhand
Mvh
Erik
 

Wallfärder

New member
Från kranar, flaskor och vattendrag.

Jag brukar fylla upp Camelbacken och ett par stadiga PET-flaskor jag sparat innan jag åker. Bara att fylla på när man kommer till bebyggt område. Knacka på och fråga om man får fylla på.
Sedan går det att köpa vanligt vatten på butiker och mackar, de senare brukar också ha kranar tillgängliga.
Sist är att inhandla en katadynpump med keramiska filter. Då behöver man bara ett vattenfyllt dike.
 

Shovelhead

New member
Från kranar, flaskor och vattendrag.

Sist är att inhandla en katadynpump med keramiska filter. Då behöver man bara ett vattenfyllt dike.

Vad är en katadynpump? Är dom otympliga att ha med på en långresa? Dyra? Pålitliga? Var finns dom att köpa?
Jag hade tänkt göra en tusenmilsresa till sommarn och då kanske det kan vara lämpligt att ha med sig.
 

Wallfärder

New member
Vad är en katadynpump? Är dom otympliga att ha med på en långresa? Dyra? Pålitliga? Var finns dom att köpa?
Jag hade tänkt göra en tusenmilsresa till sommarn och då kanske det kan vara lämpligt att ha med sig.

En katadynpump (Katadyn är det ledande varumärket) är en liten behändig pump med keramiskt filter. Det finns olika pumpar för olika behov beroende på hur små organismer och bakterier man vill filtrera bort. en välsorterad friluftsbutik borde kunna fixa fram en sådan. Viktigt är att man kollar upp var och hur man tänker använda den eftersom det finns olika finhetsgrader på filtren i de olika pumparna.

http://www.katadyn.com/seen/

Jag fick en Katadyn Hiker rekommenderad i av leverantören, som menade att den funkade i svenska förhållanden. Man kanske inte ska välja de allra skitigaste vattendragen ändå.
 
Top