Dolomiterna 2011-06 14dgr

Wolle

New member
Hej!
Jag har planerat en mc resa till dolomiterna under 2011 och det blir i början av Juni. Jag bor i Jönköping och kommer dag 1 att åka Helsingborg, Helsingör, Rödby, Puttgarden till Hamburg ca 55mil och därifrån mc tåget Hamburg till Munchen. Man sparar ca 160 mil i Tyskland genom att åka tåget. Kostnaden för tåget är ca 2690-2890 t&r mc +förare beroende på hur flexibel man är på avrese datum. Dag 2 vaknar man utvilad och har ca 10 mil till alperna. Jag har en specificerad rutt för hela resan. Jag reser lätt så jag kommer inte att tälta utan kommer att ta in på B&B eller liknande boende.
Jag åker VFR 1200 är 46 år och har varit i Norge ett antal gånger men nu lockar Alperna 2011.

Prövar om det finns något intresse på denna tråden så hör gärna av er.
Mvh Wolle
 

Begano

New member
Dolomiterna 2011

Hej!

Har planer på att köra ner till dolomiterna i början på juni och tar gärna del av din resväg. Har även en jobbkompis som planerar något liknande. Körde ca 900mil denna sommaren varav 200 i Norge. Brukar köra ca1000mil/säsong de senaste 5-6åren mest åkt Honda VFR den senaste var en 06 och Blackbird men köpte en Triumph tiger 08 nu i helgen och ska prova hur den funkar till våren. Bor strax utanför Värnamo och är 45år. Hör gärna av dig låter som du har ett bra upplägg på äventyr/upplevelse

Begano
 

V Saarela

New member
Jag körde från Dolomiterna till just Helsingborg "över dan" på en naken hoj och kan inte minnas.....du får nog redigera dom där 160 milen i Tyskland.

Annars: ha en trevlig resa på en ännu trevligare hoj :)
 

Marie

Banned
Jag körde från Dolomiterna till just Helsingborg "över dan" på en naken hoj och kan inte minnas.....du får nog redigera dom där 160 milen i Tyskland.

Annars: ha en trevlig resa på en ännu trevligare hoj :)

Jag ser inget anmärkningsvärt i påståendet, om han avser ta tåget i båda riktningarna. Avståndet Hamburg-München är ungefär 80 mil enkel resa, likaså avståndet Rostock-München. Jag har kört de sträckorna tillräckligt ofta för att känna igen siffran.

Att sen jag själv inte skulle ta tåget frivilligt, är en helt annan historia.
 

Wolle

New member
Dolomiterna 2011

Hej!

Har planer på att köra ner till dolomiterna i början på juni och tar gärna del av din resväg. Har även en jobbkompis som planerar något liknande. Körde ca 900mil denna sommaren varav 200 i Norge. Brukar köra ca1000mil/säsong de senaste 5-6åren mest åkt Honda VFR den senaste var en 06 och Blackbird men köpte en Triumph tiger 08 nu i helgen och ska prova hur den funkar till våren. Bor strax utanför Värnamo och är 45år. Hör gärna av dig låter som du har ett bra upplägg på äventyr/upplevelse

Begano

Hej!
Trevligt att det finns intresse för en tripp söderut. Det är klart att vi kan höras så får vi se om det går att synka våra resplaner. Om inte annat så delar jag gärna med mig utav min resplan om det är något du har nytta av.
Mvh Wolle
 

Wolle

New member
Aktiv:)

Jag ser inget anmärkningsvärt i påståendet, om han avser ta tåget i båda riktningarna. Avståndet Hamburg-München är ungefär 80 mil enkel resa, likaså avståndet Rostock-München. Jag har kört de sträckorna tillräckligt ofta för att känna igen siffran.

Att sen jag själv inte skulle ta tåget frivilligt, är en helt annan historia.

Hej!
Såg antal inlägg du har gjort här på forumet. Klart att man ler lite du är riktigt aktiv och vaken på detaljer.
Själv är jag helt ny aktiverade mina intressen här på forumet igår.
Tänkte se hur aktiva medlemarna är på detta forum och vilken nivå det ligger på.
Mvh Wolle
 

fbg

New member
Tjenare Volle
Tanten o jag ska också ner som vanligt till Alperna till våren vi brukar
göra det varje år, men vi vill inte missa Tyskland . Det finns så mycket att
se och mycket gott att äta, sådet vore synd att ta tåget, undrar varför
man gör det? . Jag menar bara det att Tyskland är inte bara motorvägar
det finns så mycket annat eller är det någon form av tidsbrist ?
Ha de gott:D:confused:
 

Wolle

New member
Tidsbrist?

Tjenare Volle
Tanten o jag ska också ner som vanligt till Alperna till våren vi brukar
göra det varje år, men vi vill inte missa Tyskland . Det finns så mycket att
se och mycket gott att äta, sådet vore synd att ta tåget, undrar varför
man gör det? . Jag menar bara det att Tyskland är inte bara motorvägar
det finns så mycket annat eller är det någon form av tidsbrist ?
Ha de gott:D:confused:

Hej!
Nej jag har ingen tidsbrist jag skulle kunna tänka mig att åka hela vägen till alperna oxå. Det finns absolut mycket att se genom Tyskland.
Jag har frågat några kompisar om de vill åka med men det verkar som att många har svårt att få 2veckor semester för åka söderut på mc semester i juni månad.
Det kan jag i och för sig förstå om man har familj och svårt att kommma i från sina jobb. Det är ju både en kostnads fråga och en tids fråga om man har möjlighet att åka på mc semester. Om man i stället väljer att åka tåg så ser jag väl det som en möjlighet att korta ner antalet resdagar och ändå kunna se mycket av Dolomiterna.
För mig är det inte så viktigt om man tar tåget eller kör hela vägen det är ju bara att vara flexibel och välja det alternativet som passar om det är någon annan som är intresserad attt åka söderut.

Mvh Wolle
 

Bengt.B

New member
Dolomiterna

Hej

Det låter intressant att åka med, att åka i början på Juni fungerar bra.
Har själv funderat på att åka tåg. Åkte i Norge 2009, men i år blev
det ingen längre tur. Kör HD.

Mvh Bengt
 

arkosund

New member
Hej
Sitter också och tittar på en resa till Dolomiterna och datumet blir nog den 9 Juni från Norrköping till Trelleborg färjan över till Travemunde.

Vidare ner till Hamburg/Altona - Autozug Terminal.
Där tar vi tåget med hojen till Bozen terminal. (Går endast Ons - Fre)
Skall då vara 10 mil till Dolomiterna.

Hade tänkt stanna i 1 dygn och sedan åka vidare ner till Venedig ca 30 mil och stanna i 2 dygn för att sedan åka upp igen till Dolomiterna i 1 dygn igen.

Resa på 10 - 12 dagar.
 

jobbarkompis

New member
Hej!

Har planer på att köra ner till dolomiterna i början på juni och tar gärna del av din resväg. Har även en jobbkompis som planerar något liknande. Körde ca 900mil denna sommaren varav 200 i Norge. Brukar köra ca1000mil/säsong de senaste 5-6åren mest åkt Honda VFR den senaste var en 06 och Blackbird men köpte en Triumph tiger 08 nu i helgen och ska prova hur den funkar till våren. Bor strax utanför Värnamo och är 45år. Hör gärna av dig låter som du har ett bra upplägg på äventyr/upplevelse

Begano


Resan är bokad 1/7 22:45 fr. Trelleborg till Rostock. Troligen ner genom Tjeckien.Det blir ca 2 veckors åkande i Europa med bad I Pula som enda planerad punkt resten av tiden vimsar vi runt på lämpliga mc-vägar.FIM rallyt,Heligenblut,Grossglockner,Splugen,Dolomiterna ännu inget bestämt allt är möjligt.Ett frågetecken kvarstår tar jag Ducati 750 sport eller 690 SM ? Svårt att välja mellan 2 ultimata touringhojar.Ironbutt oavsett.Vi reser lätt= pengar,pass å ett glatt humör.Snart bär de iväg Begano är du redo?

Jobbarkompis med många mil ute i Europa.
 
Last edited:
Top