Djur olyckor

• Thread starter honda cbf 500
  • Start date
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Precis när mc säsongen tog slut så råkade jag ut för en rådjursolycka med en bil, håll i er nu, med en daewoo matiz:D:p:eek:

Jag måste säga att olyckan skrämde mig en del och till råge på allt dagen där på mötte jag en vild svin någon meter ifrån samma bil, vild svinet var nästan större än bilen:D:rolleyes::p

Vildsvinet skrämde skiten ur mig, tänk er möta ett vildsvin i 120 km/h:eek: det kan ju få ett dike och se ut som ett attraktiv körfält:p:D

Jag är normalt sett inte så rädd av mig men...

Vad är era erfarenheter av djurolyckor och hur har det påverkat er?

Mvh

Amir

Last edited:

DearHunter

New member
Jag har varit med om incidenter. Sammanlagt 4 älgar (+4 st till i en skidbacke :eek:), 6 (?) rådjur och en farbror Bäver (stor rackare). Gjorde ''älgmanövern'' i samtliga fall och klarade mig (och djuren). MEN det har varit nära... obehagligt nära. Ett älgarsel är ENORMT stort när man sitter i en låg bil 30 cm ifrån... :eek:

Har ännu ej råkat ut för några incidenter när jag kör hoj.

Jag har gjort följande erfarenhet:

Det är en av de största farorna som lurar på våra vägar!

Under 2010 så hade man drygt 31000 !! st olyckor med rådjur...

http://www.aelgen.se/display_sub2.asp?apid=70

När det börjar skymma och när det är mörkt så är jag x-tra vaksam, håller mer aktiv utkik efter vilt längsmed vägkanten och kör närmare mitten av vägen.

Jag har personligen observerat mer vilt när det börjar skymma och när det är mörkt än när det är ljust på dagen. Vi har dessutom en ökande population av vildsvin (ej samma sak som förbannade tamsvin :D) som är nattaktiva.

Kaliber 30-06, om viltet får välja :)

Olle Å

New member
Eftersom jag bor i Värmland, så har vi ju här i landskapet en ganska stor mängd vilt utefter våra vägar. Hittills har jag varit förskonad fån olyckor med min mc och vilt, men har med bil krockat med både älg, rådjur, hundar och harar under mina 35 år här. Än så läge har vi endast ett fåtal vildsvin.
Har dock en undring. Hur reagerar en vildsvinssugga om man kör på en kulting som blir skadad och ligger och skriker, ocm man samtidigt kör omkull, på kvällen i mörkret? Blir man kvällsmat månne?

ingemar.l

New member
Jag tycker nog wireräcken gjort det ännu besvärligare vid mörkerkörning.
Åker ganska mycket mörker och har märkt att älg hjort och rådjur efter språnget över räcket blir stillastående mitt i körbanan och utrymmet att smita förbi är skrämmande litet. Annars är nog grävling det som oroar mig mest,omöjliga att se innan de befinner sig framför näsan på en.
Vildsvin har jag konstigt nog inte ofta råkat ut för vilket jag är glad för det är ju gott om dem här i Småland.
Att köra på ett är nog riktigt illa men att jag om olyckan är framme skulle bli anfallen av de övriga i flocken tror jag inte alls.

Cyborg

New member
Har varit med om 3 viltolyckor hittills och kommit till en där en bilist smitit, det var en upplevelse jag hoppas att ingen behöver stöta på.

H

honda cbf 500

Guest
vill du utveckla det hela?
Var det med hojen eller bil?

//Amir