Din favorit hoj genom tiderna

  • Thread starter honda cbf 500
  • Start date
H

honda cbf 500

Guest
Vi har ju lyft fram en tråd om 80 tals hojar så nu kommer en tråd om genom tidernas favorit hoj.

Min favorit är honda cb 500 four från 70 talet samt Harley Electra glide med fotkoppling och handväxel.:D

Vilken/vilka är din favorithoj genom tiderna?

// Amir
 

fbg

New member
Vi har ju lyft fram en tråd om 80 tals hojar så nu kommer en tråd om genom tidernas favorit hoj.

Min favorit är honda cb 500 four från 70 talet samt Harley Electra glide med fotkoppling och handväxel.:D

Vilken/vilka är din favorithoj genom tiderna?

// Amir

Hej , jag får nog säja det att eftersom tiden går framåt och allting blir bättre
så är den hojen jag har i dag den bästa. Jag är inte nostalgiskt lagd så
man måste följa med sin tid. Dom motorcyklar man hade förr ,dom var bra då
men vid en jämförlse med det man har idag ,så står dom sej inte......
Tycker iallafall jag , Ha de :D;)
 

Chopperbyggarn

New member
Om jag bortser från mina egna hojar som för mig står högst. Så är favoriterna

HarleyDavidson 1000/1200/1300 Flathead ,Knucklehead 1000/1200, Panhead 1000/1200 ombyggda enligt Californiskt 50,60 o70 talsstuk. Indian Big Chief samt Crocker är även dom favoriter.:)

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej det har du rätt i. Varför inte återuppliva gamla klassiker som honda cb 350 four och honda cb 500 four osv och göra det förbättringar som behövs som tex bromsar, kvalite på avgassystem osv.


Ducati,moto guzzi och kawasaki har/haft retromodeller. Harley är ju lite elakt sagt fortfarande en retotillverkare:D

Den enda märket som inte gör det är ju honda, det märket som har satt mest spår i motorcykelhistoriken.

Man gör likadant på bilsidan. Några modeller värt att nämna är fiat 500c, vw beetle och chrysler pt cruiser.

// Amir



Hej , jag får nog säja det att eftersom tiden går framåt och allting blir bättre
så är den hojen jag har i dag den bästa. Jag är inte nostalgiskt lagd så
man måste följa med sin tid. Dom motorcyklar man hade förr ,dom var bra då
men vid en jämförlse med det man har idag ,så står dom sej inte......
Tycker iallafall jag , Ha de :D;)
 

Chopperbyggarn

New member
Harley är ju lite elakt sagt fortfarande en retotillverkare:D

// Amir

Det är inte elakt sagt, det är alldeles för snällt sagt!! Önskar att nya Harley vore mycket mer retro, kick , mindre elektronik och rundare former på motorerna som i gamla dagar och absolut utan balansaxlar o gummiupphäning av motor o växellåda samt lamellbromsar istället för skivor som ger trumbromslook! :)

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
:p:rolleyes: jag ser att vi ungefär har samma syn på harley :)


En liten fråga Anders, tror du att tillverkerna skulle kunna klara att få luftkylda motorcyklar godkända ur avgassynpunkt? Jag antar att det är det som är orsaken till att nästan alla dagens motorcyklar är vätskekylda.

Hälsningar,

Amir

Det är inte elakt sagt, det är alldeles för snällt sagt!! Önskar att nya Harley vore mycket mer retro, kick , mindre elektronik och rundare former på motorerna som i gamla dagar och absolut utan balansaxlar o gummiupphäning av motor o växellåda samt lamellbromsar istället för skivor som ger trumbromslook! :)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
:p:rolleyes: jag ser att vi ungefär har samma syn på harley :)


En liten fråga Anders, tror du att tillverkerna skulle kunna klara att få luftkylda motorcyklar godkända ur avgassynpunkt? Jag antar att det är det som är orsaken till att nästan alla dagens motorcyklar är vätskekylda.

Hälsningar,

Amir

Jodå Harley (med flera) klarar det och bortsett från V-rod så är dom alla luftkylda, dock är dom rejält strypta effektmässigt från fabriken för att klara decibelkraven. Luftkylning ger ju något högre mekansikt ljud. Man kan ju ha modernt och effektivt förbränningsrum även i en luftkyld motor med gammaldags usteende , sedan vet jag inte hur långt man kan komma med förgasartekniken för att minimera utsläpp.

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Ok, jag trodde att man införde vätskekylning, bortsett för kylningen skull för hög effekthojar, mest för att hålla jämn temperatur i motorn för att få jämnare avgasvärden. Jag menar i en luftkyld motor måste ju värden åka jojo med tanke på att temperaturen åker upp och ner beroende på hur man kör och var man kör eller tänker jag fel?

// Amir

Jodå Harley (med flera) klarar det och bortsett från V-rod så är dom alla luftkylda, dock är dom rejält strypta effektmässigt från fabriken för att klara decibelkraven. Luftkylning ger ju något högre mekansikt ljud. Man kan ju ha modernt och effektivt förbränningsrum även i en luftkyld motor med gammaldags usteende , sedan vet jag inte hur långt man kan komma med förgasartekniken för att minimera utsläpp.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Ok, jag trodde att man införde vätskekylning, bortsett för kylningen skull för hög effekthojar, mest för att hålla jämn temperatur i motorn för att få jämnare avgasvärden. Jag menar i en luftkyld motor måste ju värden åka jojo med tanke på att temperaturen åker upp och ner beroende på hur man kör och var man kör eller tänker jag fel?

// Amir

Jag har inte erfarenhet av vätskekylda hojmotorer, men om kylet inte har har termostatstyrd fläkt så bör principen vara den samma för båda motortyper i varierad typ av körning och kanske framförallt i köbildning, förmågan att leda bort värmen från cellerna i kylet eller från kylflänsarna på motorn till luften utanför.

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
De få gamla vätskekylda hojar jag har sett så har de haft fläkt, min cbf 500 är också fläktkyld, usch så modernt :D iofs s tror jag inte att fläkten har ngn större effekt, men ändå. fartvinden kyler nog ner kylaren mer än fläkten. Fläkten gör nog mest nytta i stadstrafik.


Jag har inte erfarenhet av vätskekylda hojmotorer, men om kylet inte har har termostatstyrd fläkt så bör principen vara den samma för båda motortyper i varierad typ av körning och kanske framförallt i köbildning, förmågan att leda bort värmen från cellerna i kylet eller från kylflänsarna på motorn till luften utanför.

Anders.J
 
Last edited:

AndersX

New member
Vilken/vilka är din favorithoj genom tiderna?
// Amir

"Tiden" är ju inte slut, så fram till dags dato.......

Mina favoriter eller drömhojar är inte gammal nostalgi, jag gillar hojar som är high-tech och praktiska för sitt syfte.

attachment.php


attachment.php
 
Last edited:

zettan

New member
Lägg ner..

Det var ju ett jävla tjabbande om Harley, vätskekylning mm.
Skulle inte tråden handla om vilka som var vår favorithoj (ingen särskrivning)genom tiderna?
 
H

honda cbf 500

Guest
Ett forum är för mig ett ställe att inhämta kunskap i det här fallet om motorcyklar. I det här fallet är jag ute efter att inhämta kunskaper om Harley och vätskekylning och om Chopperbyggaren vet mer än mig om detta, varför då inte fråga honom om detta? Jag har fått mkt hjälp av chopperbyggaren och det är jag tacksam för. Tråden handlar om favorithoj och harley är en av mina favorithojar.

// Amir


Det var ju ett jävla tjabbande om Harley, vätskekylning mm.
Skulle inte tråden handla om vilka som var vår favorithoj (ingen särskrivning)genom tiderna?
 
Last edited:

zettan

New member
Ett litet tips

Ett forum är för mig ett ställe att inhämta kunskap i det här fallet om motorcyklar. I det här fallet är jag ute efter att inhämta kunskaper om Harley och vätskekylning och om Chopperbyggaren vet mer än mig om detta, varför då inte fråga honom om detta? Jag har fått mkt hjälp av chopperbyggaren och det är jag tacksam för. Tråden handlar om favorithoj och harley är en av mina favorithojar.

// Amir



Det "köper" jag. Men varför inte skicka denna info till varandra i privata meddelanden:confused:
Tråden handlade iofs om vilken/vilka som var våra favorithojar, inte hur de är konstruerade eller fungerar.
Om alla ska skriva allt sådant om sina favoriter blir det väldigt mycket att scrolla förbi om man vill se våra favoriter.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det har du rätt i, jag har ibland skickat meddelande och email till chopperbyggaren men ibland tar latsidan i mig över:p och skriver direkt i inlägget.

// Amir




Det "köper" jag. Men varför inte skicka denna info till varandra i privata meddelanden:confused:
Tråden handlade iofs om vilken/vilka som var våra favorithojar, inte hur de är konstruerade eller fungerar.
Om alla ska skriva allt sådant om sina favoriter blir det väldigt mycket att scrolla förbi om man vill se våra favoriter.
 

Kent@

New member
Körde en Suzuki GSX-R1000 för 4 år sedan på Gelleråsen. Den var helt suverän. Annars skulle jag nog vilja ha en CBR1100XX som sportourer i stället för min RF900.

Har en Intruder VL1500 som favoritcustom. Den byter jag byter bort. Har haft den i 9 år och jobbat med den varje vinter. Idag är den sänkt 3 cm, omlackad, har bredare styre, omgjord till singelhoj, bytt fotplattorna till fotpinnar, försett den med nytt tändsystem som passar trimmet och det öppnare avgassystemet.
:D
 
Last edited:

ezzo

New member
De flesta hojar jag haft gör mig nostalgisk.
Rd500. Vem saknar inte den. :) rätt trimmad förvisso. Tvärdöd i botten o mellanregistret. Hysterisk när dem fick varva.
Tl1000r här var största problemet att ha framhjulet i backen.
Min sista gsxr750-00 portad topp av dr.bike gjorde den20 kusar starkare i mellanregistret. Öhlinskittad framgaffel och en öhlinare bak, hade hjälp av en fjädringstekniker som skruvar i motogp att ställa in den. Bromsar från isr. Helt klart den maskin jag troligen kört ännu idag om det inte varit för en taxi på em korsande väg.

Gsxr1000 -06
Motor som bara får en att leee.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Top