Dimridåerna kring olycksstatistiken

P

Pingo

Guest
Jag läste nyss Vägrafikinspektionens rapport

Omkomna 1996 tom första halvåret 2007, 070815
-------------------------------------------------------

Citat därifrån:

"Antalet omkomna bilpassagerare minskade med 13 till 67, vilket är det lägsta
12–månadersvärdet för perioden och 39 procent lägre än 1996. Antalet omkomna bilpassagerare har dock varierat relativt mycket och var tidigare som lägst
72 under perioden augusti 1997 – juli 1998 och som mest 140 under perioden mars 2001 – februari 2002.
Antalet motorcyklister som omkommit har återigen ökat och under den senaste 12–månadersperioden omkom 56 motorcyklister. Även antalet omkomna mopedister har ökat. De senaste 12 månaderna beräknas 19 mopedister ha omkommit jämfört med 8 för perioden juli 2005 – juni 2006.
Antalet omkomna cyklister ökade med 1 till 33 för den senaste 12–månaders-perioden jämfört med perioden juli 2005 – juni 2006, medan antalet omkomna gående ökade med 14 till 59."

Man kan enkelt konstatera att antalet dödsfall bland alla kategorier oskyddade trafikanter har ökat medan de minskat något för bilisterna.

Gissningsvis är det nog så att bilarna blivit säkrare och så har det skett en riskkompensation så att bilisterna blivit betydligt mer vårdslösa. Detta styrks ju av att antalet dödsfall bland gångtrafikanter ökat, för inte vill väl NTF beskylla även dem för vårdslöshet.

Tydligen försöker man att med alla medel dölja bilisternas ökande vårdslöshet med all möjlig form av smutskastning av andra trafikantgrupper.

//Gunnar
 

Esquire

New member
Om du går in på VV:s statistik
http://www.vv.se/templates/page3wide____2051.aspx
ser du också att den delas in i Bilförare Bilpassagerare Motorcyklister Mopedister Cyklister Gående Övriga. MC- moped- och cykelpassagerare ingår alltså i statistiken medan Bilpassagerare har en egen kolumn, samma med svårt skadade.
Japp. Jämför man med för ett par år sedan så var det ganska många olyckor med minibussar (räknas som personbil) inblandade. I en minibuss kan det sitta många passagerare och då finns det fler som riskerar skador vid en olycka. Så om olyckorna med minibussar skulle ha minskat så är det inte kontigt om antalet dödade bilpassagerare har minskat samtidigt.
 

Titania

New member
Någonstans läste jag att det var fler kvinnor som dödats i MC-olyckor hittills i år. Det jag genast tänkte på då var att det vid några dödsolyckor varit två personer på hojen som dödats och jag förutsätter att passageraren då varit kvinna. (Sexistiskt jag vet...)

Frågan är om detta gör att statistiken blir sned eller om det är så att några fler kvinnliga MC-förare har omkommit än tidigare år. Det borde iofs vara någon fler än eftersom allt fler kvinnor/tjejer kör hoj. En tanke.

Lite av samma resonemang som Esquire ovan.

Man kan göra mycket med statistik...
 
P

Pingo

Guest
Om du går in på VV:s statistik
http://www.vv.se/templates/page3wide____2051.aspx
ser du också att den delas in i Bilförare Bilpassagerare Motorcyklister Mopedister Cyklister Gående Övriga. MC- moped- och cykelpassagerare ingår alltså i statistiken medan Bilpassagerare har en egen kolumn, samma med svårt skadade.

Tack för den länken. Där ser man också att antalet döda fotgängare ökat och vem är det som kör ihjäl dem? Inte tror jag att det är motorcyklisterna och jag har svårt att tro att just fotgängarna har blivit mer riskvilliga.

//Gunnar
 

morsan

New member
Japp. Jämför man med för ett par år sedan så var det ganska många olyckor med minibussar (räknas som personbil) inblandade. I en minibuss kan det sitta många passagerare och då finns det fler som riskerar skador vid en olycka. Så om olyckorna med minibussar skulle ha minskat så är det inte kontigt om antalet dödade bilpassagerare har minskat samtidigt.


mmmmmm men det är minst 4 MC-passagerare som avlidit i år, och de står med i Motorcyklister.
 

morsan

New member
Någonstans läste jag att det var fler kvinnor som dödats i MC-olyckor hittills i år. Det jag genast tänkte på då var att det vid några dödsolyckor varit två personer på hojen som dödats och jag förutsätter att passageraren då varit kvinna. (Sexistiskt jag vet...)

Frågan är om detta gör att statistiken blir sned eller om det är så att några fler kvinnliga MC-förare har omkommit än tidigare år. Det borde iofs vara någon fler än eftersom allt fler kvinnor/tjejer kör hoj. En tanke.

Lite av samma resonemang som Esquire ovan.

Man kan göra mycket med statistik...

Av 49 döda fram till 24/8 var 1 manlig passagerare, 3 kvinnliga passagerare, 2 kvinnliga förare (singelolyckor) och en olycka där jag inte vet om det var föraren eller passageraren som avled
"Flicka dog efter mc-olycka
En av de två tonårsflickor som med sin crossmotorcykel krockade med en personbil söder om Torsby på måndagen, avled under tisdagen"
så totalt 6 kvinnor.
 
Last edited:

Titania

New member
Av 49 döda fram till 24/8 var 1 manlig passagerare, 2 kvinnliga passagerare, 2 kvinnliga förare (singelolyckor) och en olycka där jag inte vet om det var föraren eller passageraren som avled
"Flicka dog efter mc-olycka
En av de två tonårsflickor som med sin crossmotorcykel krockade med en personbil söder om Torsby på måndagen, avled under tisdagen" så totalt 5 kvinnor.

Den sista, tonårsflickan, var det verkligen en MC? Har för mig att jag sett någonstans att det var en crossmoppe? De har ju förväxlats ett par gånger i pressen.

Du har ju iofs örnkoll så du borde ju veta. :)

Jag kan inte låta bli att citera Mark Twain:

Det finns tre slags lögn: lögn, förbannad lögn och statistik.
 

Esquire

New member
mmmmmm men det är minst 4 MC-passagerare som avlidit i år, och de står med i Motorcyklister.
Alltså kan vi försöka arbeta för att ta bort passagerarplatsen på alla motorcyklar. Då skulle vi motorcyklister kunna skryta med att det aldrig skadas några mc-passagerare. :D ;)
 

morsan

New member
Den sista, tonårsflickan, var det verkligen en MC? Har för mig att jag sett någonstans att det var en crossmoppe? De har ju förväxlats ett par gånger i pressen.

Du har ju iofs örnkoll så du borde ju veta. :)

Jag kan inte låta bli att citera Mark Twain:

Det finns tre slags lögn: lögn, förbannad lögn och statistik.
Jo, säker kan man inte vara! Det är inte bara pressen polisen har svårt att skilja på dem också upptäcker jag när jag letar där:)

Men den här gången hoppas jag att polisen sett rätt:
18.14 TRAFIKOLYCKA BADA, TORSBY. En personbil och en crossmotorcykel kolliderar. På crossen färdas två flickor f -92 och -93 som skadas allvarligt.
http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=9822834

Dygnet efter står det
16.00 AVLIDEN KVINNA. Den kvinna f -93 som skadades svårt i en trafikolycka i Bada under gårdagskvällen, 07-08-20, avled i dag på Ullevåls sjukhus, Norge.

Men fortfarande inte om det var hon som körde eller åkte med
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Lobbying från NTF

Nu väntar jag mig bara att NTF skall argumentera för att det skall bli fritt fram att även köra ihjäl fotgängare på samma sätt som det tycks vara en trivial förseelse att köra ihjäl en motorcyklist.

Det är visst lite psykiskt påfrestande att köra ihjäl en människa och de stackarna som satt i mobiltelefonen vid kollisionen känner sig visst lite deppiga och behöver tydligen all stöd för att komma över det faktum att de dödat en människa.

PS

På vägen hem från jobbet var det en som försökte klippa mig i en rondell utan tanke på att jag hade företräde men tji fick han för jag kunde bromsa med både fram- och bakhjulet. Tur att jag kör så mycket och inte litar på någon för annars hade jag legat på sjukhus just nu.

DS

//Gunnar
 
Top