Dieselspill på väg

adrian_vg

New member
Häpp!

Så har man då fått den högst tveksamma äran att komma med i sladd-på-torr-väg-pga-dieselspill-ut-ur-rondell-gruppen av motorcyklister. Platsen för denna invigning var rondellen vid Gränby centrum mot väg 288 i Uppsala, åt norra Årsta. Dieselspillet som jag tog för vatten och bara perifert registrerade var runt 20m långt, var runt en halvmeter brett (vi talar mycket spill!) och låg för en mc-förare i "idealspåret" ut ur rondellen.

Accelererade iaf ut rondellen som vanligt ("acceleration ut ur kurva" ;)) och fick alla moders sladd när framhjulet bara försvann. Sen kom det tillbaka, men då släppte bakhjulet. När bakhjulet återfick greppet släppte framhjulet. Ja, så där höll det på i kanske femton-tjugo meter ut ur rondellen - jag hängde som en vante i styret och liksom svävade ovanför sadeln. Fick i samma veva en rejäl kyss på högra vaden av fotpinnens känselspröt. Vaden är nu stenhård och öm. Framtiden bjuder nog på nåt rejält blått skulle jag tro...

Alla Knixkörningar i SMC:s regi hade iaf det goda med sig att jag hade sinnesnärvaro nog att inte släppa på gasen. Vad som skulle ha hänt om jag hade släppt på gasen mitt i sladden, vågar jag inte ens spekulera om... Så tack SMC för just det lilla guldkornet om gaskontroll!

Vad som hände sen var att motorn slocknade alldeles i slutet av sladden, antagligen löste det automatiska motorstoppet för insprutningen ut när hojen ligger för mycket på sidan, men jag släppte inte gasen. :D Kom iaf ihåg att dra in kopplingen innan jag la mig och rullade skakande av adrenalin in till vägkanten. Nån minut senare hade skakningarna slutat (nästan iaf) och jag ringde 112 och bad dem komma och sanera illa kvickt innan nån annan råkar ut för nåt värre än mig - de skulle komma och nej jag behövde inte vänta på dem. Så jag körde iväg hemåt. Sakta. Och djupt misstänksam mot alla mörka fläckar på vägen...

Innan jag hunnit iväg, såg jag med lätt fasa ett knippe motorcyklister köra förbi i samma rondell, inkl ett antal övningskörare, men ingen av dem körde lyckligtvis ut i just den avfarten där jag fått mig en mindre omgång.

Kort och gott, idag hatar jag ignoranta fordonsförare som inte har vett nog att kolla att alla lock är ordentligt stängda och inte spilla ut en j@vla massa diesel på vägen. Hade ingen aning om att diesel kunde vara så in i h@lvete halt!!

Nu är jag iaf hemma, med olagd och oskrapad viffer, lite öm i kroppen, men med en lärdom mer i knoppen.... Får inte glömma att kolla att styrstoppen är okej också... :cool:

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Trådlyft DeLuxe!

Hmm... Jan Sandberg var innan sejouren som chef för NTF faktiskt boss för Sveriges Åkeriförbund, som sedan bytte namn till något blodfattigt.
Kul att någon annan med större helhetssyn släpper igenom en sådan här krönika som når rakt in i smeten bland dem det berör.
Själv uppfattar jag dock bussbranschen som större drällpellar, men dom tar vi en annan dag.

Utmärkt placerad information, SMC!

Hampe