Om vi flyttar över synen på vad som är farligt från oss själva, vårt eget beteende och det fordon vi valt att framföra, till något vi kallar för "omgivningen", hur skall vi då kunna påverka vår situation?
Jag väljer hellre att utveckla mig själv för att hantera riskerna att åka motorcykel, eftersom jag är övertygad om att det ger ett mycket snabbare resultat än att försöka påverka "de andra" i trafiken, vägars utformning och underhåll osv.
Får jag lite tid över hjälper jag gärna till i SMC:s arbete att hjälpa sina medlemmar att utveckla sin egen körning.
Men jag är inte med på att sprida något mantra om att "det är inte farligt att köra motorcykel" när bisatsen är "om du och alla runt omkring dig alltid gör rätt och ingenting på motorcykeln går sönder, inga djur springer ut framför dig på vägen, inget grus finns i dina kurvor och inga bilister kommer att misslyckas med att stanna bakom dig i kön..."
Det går att se invärtes kritik från hojåkare på andra ställen ute på nätet mot (tolkningen av/egna värderingar av) denna pressrelease.
Sorry - ni som resonerar så har fel, så enkelt är det. :wink:
Detta är ett jävligt bra pressmeddelande, och jag hoppas att det är ett trendbrott där vi motorcyklister flyttar fram våra positioner och blir lite tyknare. Vi har inget att skämmas över!
Pressmeddelandet:
Motorcyklister är den trafikantgrupp som har den största minskningen av antalet dödade i trafikolyckor. Det visar den officiella statistiken för dödade i vägtrafiken under 2012 som trafikanalys presenterat idag. Förra året dog 31 motorcyklister på de svenska vägarna. Det är en historiskt låg siffra. Samtidigt var det nästan dubbelt så många motorcyklar i trafik 2012 som för drygt tio år sedan. Nu är det dags att avliva myten om att det är farligt att köra motorcykel anser Sveriges MotorCyklister, SMC
SMC gläds åt de sjunkande olyckstalen. Även om MC-körning aldrig kommer att bli riskfritt, blir motorcyklisterna allt mer säkerhetsmedvetna. Det som oroar SMC är att en allt större andel av de som dör på MC inte är motorcyklister. De har inget MC-körkort, de äger ingen motorcykel och de kör motorcyklar som inte är tillåtna att framföra på väg.
- SMC har tagit del av Trafikverkets djupstudier av dödade motorcyklister under många år. Vi konstaterar att allt fler som dödas på motorcykel aldrig skulle ha suttit på den. 35 procent av dem som dog på motorcykel under 2012 hade inte ens MC-körkort, säger Jesper Christensen, generalsekreterare på SMC.
- Att köra ett fordon utan giltigt körkort innebär också en ökad risk. Därför vore det bra
om Trafikanalys också presenterade olovlig körning bland dem som dödas i trafiken, fortsätter Jesper.
Statistiken från Trafikanalys visar att alla som omkom i motorcykelolyckor var män. Nästan 20 procent var påverkade av alkohol. Utöver detta finns med största säkerhet flera som var påverkade av droger.
- SMC har gjort studier om motorcyklisters inställning till alkohol/droger i samband med MC-körning. Motorcyklister tar helt avstånd från att köra påverkad. Trafikverkets statistik visar tydligt att de som saknar körkort i betydligt högre omfattning också är berusade, säger Jesper Christensen.
SMC har under det senaste året myntat begreppet ”extremt beteende”. Med detta menas mycket höga hastighetsöverträdelser, olovlig körning, att köra påverkad av alkohol eller andra droger och att framföra motorcykeln aggressivt.
Bland de motorcyklister som gjort allt rätt men ändå förolyckats är det oftast en annan trafikant eller en brist i vägmiljön som orsakat olyckan.
– Sex av tio som omkommer i motorcykelolyckor finns inom ett eller flera områden av extremt beteende. Om alla som kör motorcykel håller rimlig hastighet, har körkort, kör nykter och på ett sätt som andra trafikanter förväntar sig, då kommer väldigt få att dödas på motorcykel under 2013, säger Jesper Christensen.
Länk till Trafikanalys statistik
Det finns inget i denna pressrelease som är falskt, fel eller lögnaktigt. Däremot är den författad på ett vis som landar som en pisksnärt på redaktionerna där man just nu sitter och ger praktikanter uppgiften att börja ta fram arkivexet av
"MC-DÖDEN" och få rookisarna att skriva om denna neggoartikel så den passar in på det dom tror är 2013.
Jodå, det kommer att dö folk i år med.
Men, det beror inte på att motorcyklar är
DÖDSMASKINER.
Det beror en mängd olika anledningar. De allra flesta av dessa finns nämnda i denna pressrelease som
trots att den är så uttömmande ändå blivit refererad till på åtskilliga ställen i media.
Det är riktigt bra gjort, och genom att den blivit brett publicerad så blir det lite, lite svårare för dumdelen av våra massmedia att köra en repris på samma slentrianartikel som förra året. Och alla åren innan dess.
Kanske inser någon senior redaktör att man för ha någon slags trovärdighet så behöver man nu vid nästa MC-krasch rent av bekväma sig med att ringa upp det aktuella polisdistriktet för att dubbelkolla om föraren hade behörighet, hjälm och annat som brukar karaktärsiera en motorcyklist. Har denna pressreleasen vid årets slut fått en enda journalist att lägga två strån i kors i sitt dagliga arbete så är mycket vunnet. Lyckas vi dessutom vinna över några nya till att se på motorcyklism med andra ögon så det ändå bättre.
Den kan aldrig bli ofarligt att köra MC. Det säger sunda förnuftet. Det säger SMCs pressrelease ordagrannt.
Ändå har den fått ett utmärkt genomslag i media. Kan det bli bättre?
Hampe