"Det är inte farligt att köra motorcykel"

Hampe

Skriver massor!
Grattis SMC till en väl författad pressrelease


http://svmc.se/smc/Nyheter/Det-ar-inte-farligt-att-kora-motorcykel1/


som fått oväntat bra genomslag!


Här är några axplock på det som swischat förbi i veckan:


http://www.svt.se/nyheter/sverige/allt-farre-motorcyklister-omkommer


http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2013/04/19/alla-motorcyklister-dor-inte/


http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...view/allt-saekrare-foer-motorcyklister-844601


http://www.vibilagare.se/nyheter/allt-farre-olyckor-med-motorcykel


http://blogg.vk.se/bigpapa/2013/03/18/farre-mc-olyckor-1201918


Självklart har alla MC-tidningarna kört samma nyhet på sina sidor, men det har ni redan sett allihop. Eller hur?



Mer på samma tema, publicerat redan innan SMCs pressmeddelande.


http://hd.se/skane/2012/03/18/darfor-blir-mc-olyckorna-farre/


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farre-mc-doda-forra-aret_7855172.svd


...och även där finns det mer skrivet i en positiv anda.


View attachment 5622



Hampe
 

Hansi

Skrivit för mycket
Det är ju bra att det blir balans i nyhetsrapporteringen, artiklar publiceras ju ofta bara för att kunna sätta säljande rubriker och extremt dåliga nyheter säljer troligen extremt bra.

Men att påstå att det "inte är farligt att köra motorcykel" med önsketänkande motiveringar som att

Om alla som kör motorcykel håller rimlig hastighet, har körkort, kör nykter och på ett sätt som andra trafikanter förväntar sig, då kommer väldigt få att dödas på motorcykel under 2013, säger Jesper Christensen

tycker jag inte är seriöst.

Det ÄR farligt att köra motorcykel. Man är oskyddad och när olyckan är framme så är man riktigt illa ute.

Minns ett annat citat från Jesper som jag antagligen läste i MC-folket, som gick ut på att "om alla i trafiken alltid gör rätt så kommer det inte hända några olyckor", ja jo tjena och om alla slutar rökar så kommer det säljas väldigt få cigaretter...
 

Cyborg

New member
Det är ju bra att det blir balans i nyhetsrapporteringen, artiklar publiceras ju ofta bara för att kunna sätta säljande rubriker och extremt dåliga nyheter säljer troligen extremt bra.

Men att påstå att det "inte är farligt att köra motorcykel" med önsketänkande motiveringar som att



tycker jag inte är seriöst.

Det ÄR farligt att köra motorcykel. Man är oskyddad och när olyckan är framme så är man riktigt illa ute.

Minns ett annat citat från Jesper som jag antagligen läste i MC-folket, som gick ut på att "om alla i trafiken alltid gör rätt så kommer det inte hända några olyckor", ja jo tjena och om alla slutar rökar så kommer det säljas väldigt få cigaretter...

Nej, det är inte farligt i sig att köra själva motorcykeln, det är omgivningen som är farlig. Vad skulle Jesper Christensen tjäna på att säga att köra motorcykel är farligt mer än att media då skulle få sin propaganda bekräftad?
 

Hansi

Skrivit för mycket
Nej, det är inte farligt i sig att köra själva motorcykeln, det är omgivningen som är farlig. Vad skulle Jesper Christensen tjäna på att säga att köra motorcykel är farligt mer än att media då skulle få sin propaganda bekräftad?

Om vi flyttar över synen på vad som är farligt från oss själva, vårt eget beteende och det fordon vi valt att framföra, till något vi kallar för "omgivningen", hur skall vi då kunna påverka vår situation?

Jag väljer hellre att utveckla mig själv för att hantera riskerna att åka motorcykel, eftersom jag är övertygad om att det ger ett mycket snabbare resultat än att försöka påverka "de andra" i trafiken, vägars utformning och underhåll osv.

Får jag lite tid över hjälper jag gärna till i SMC:s arbete att hjälpa sina medlemmar att utveckla sin egen körning.

Men jag är inte med på att sprida något mantra om att "det är inte farligt att köra motorcykel" när bisatsen är "om du och alla runt omkring dig alltid gör rätt och ingenting på motorcykeln går sönder, inga djur springer ut framför dig på vägen, inget grus finns i dina kurvor och inga bilister kommer att misslyckas med att stanna bakom dig i kön..."
 

Hampe

Skriver massor!
Om vi flyttar över synen på vad som är farligt från oss själva, vårt eget beteende och det fordon vi valt att framföra, till något vi kallar för "omgivningen", hur skall vi då kunna påverka vår situation?

Jag väljer hellre att utveckla mig själv för att hantera riskerna att åka motorcykel, eftersom jag är övertygad om att det ger ett mycket snabbare resultat än att försöka påverka "de andra" i trafiken, vägars utformning och underhåll osv.

Får jag lite tid över hjälper jag gärna till i SMC:s arbete att hjälpa sina medlemmar att utveckla sin egen körning.

Men jag är inte med på att sprida något mantra om att "det är inte farligt att köra motorcykel" när bisatsen är "om du och alla runt omkring dig alltid gör rätt och ingenting på motorcykeln går sönder, inga djur springer ut framför dig på vägen, inget grus finns i dina kurvor och inga bilister kommer att misslyckas med att stanna bakom dig i kön..."

Det går att se invärtes kritik från hojåkare på andra ställen ute på nätet mot (tolkningen av/egna värderingar av) denna pressrelease.

Sorry - ni som resonerar så har fel, så enkelt är det. :wink:
Detta är ett jävligt bra pressmeddelande, och jag hoppas att det är ett trendbrott där vi motorcyklister flyttar fram våra positioner och blir lite tyknare. Vi har inget att skämmas över!

Pressmeddelandet:

Motorcyklister är den trafikantgrupp som har den största minskningen av antalet dödade i trafikolyckor. Det visar den officiella statistiken för dödade i vägtrafiken under 2012 som trafikanalys presenterat idag. Förra året dog 31 motorcyklister på de svenska vägarna. Det är en historiskt låg siffra. Samtidigt var det nästan dubbelt så många motorcyklar i trafik 2012 som för drygt tio år sedan. Nu är det dags att avliva myten om att det är farligt att köra motorcykel anser Sveriges MotorCyklister, SMC

SMC gläds åt de sjunkande olyckstalen. Även om MC-körning aldrig kommer att bli riskfritt, blir motorcyklisterna allt mer säkerhetsmedvetna. Det som oroar SMC är att en allt större andel av de som dör på MC inte är motorcyklister. De har inget MC-körkort, de äger ingen motorcykel och de kör motorcyklar som inte är tillåtna att framföra på väg.

- SMC har tagit del av Trafikverkets djupstudier av dödade motorcyklister under många år. Vi konstaterar att allt fler som dödas på motorcykel aldrig skulle ha suttit på den. 35 procent av dem som dog på motorcykel under 2012 hade inte ens MC-körkort, säger Jesper Christensen, generalsekreterare på SMC.
- Att köra ett fordon utan giltigt körkort innebär också en ökad risk. Därför vore det bra
om Trafikanalys också presenterade olovlig körning bland dem som dödas i trafiken, fortsätter Jesper.

Statistiken från Trafikanalys visar att alla som omkom i motorcykelolyckor var män. Nästan 20 procent var påverkade av alkohol. Utöver detta finns med största säkerhet flera som var påverkade av droger.

- SMC har gjort studier om motorcyklisters inställning till alkohol/droger i samband med MC-körning. Motorcyklister tar helt avstånd från att köra påverkad. Trafikverkets statistik visar tydligt att de som saknar körkort i betydligt högre omfattning också är berusade, säger Jesper Christensen.

SMC har under det senaste året myntat begreppet ”extremt beteende”. Med detta menas mycket höga hastighetsöverträdelser, olovlig körning, att köra påverkad av alkohol eller andra droger och att framföra motorcykeln aggressivt.

Bland de motorcyklister som gjort allt rätt men ändå förolyckats är det oftast en annan trafikant eller en brist i vägmiljön som orsakat olyckan.

– Sex av tio som omkommer i motorcykelolyckor finns inom ett eller flera områden av extremt beteende. Om alla som kör motorcykel håller rimlig hastighet, har körkort, kör nykter och på ett sätt som andra trafikanter förväntar sig, då kommer väldigt få att dödas på motorcykel under 2013, säger Jesper Christensen.

Länk till Trafikanalys statistik

Det finns inget i denna pressrelease som är falskt, fel eller lögnaktigt. Däremot är den författad på ett vis som landar som en pisksnärt på redaktionerna där man just nu sitter och ger praktikanter uppgiften att börja ta fram arkivexet av "MC-DÖDEN" och få rookisarna att skriva om denna neggoartikel så den passar in på det dom tror är 2013.

Jodå, det kommer att dö folk i år med.
Men, det beror inte på att motorcyklar är DÖDSMASKINER.

Det beror en mängd olika anledningar. De allra flesta av dessa finns nämnda i denna pressrelease som trots att den är så uttömmande ändå blivit refererad till på åtskilliga ställen i media.
Det är riktigt bra gjort, och genom att den blivit brett publicerad så blir det lite, lite svårare för dumdelen av våra massmedia att köra en repris på samma slentrianartikel som förra året. Och alla åren innan dess.

Kanske inser någon senior redaktör att man för ha någon slags trovärdighet så behöver man nu vid nästa MC-krasch rent av bekväma sig med att ringa upp det aktuella polisdistriktet för att dubbelkolla om föraren hade behörighet, hjälm och annat som brukar karaktärsiera en motorcyklist. Har denna pressreleasen vid årets slut fått en enda journalist att lägga två strån i kors i sitt dagliga arbete så är mycket vunnet. Lyckas vi dessutom vinna över några nya till att se på motorcyklism med andra ögon så det ändå bättre.

Den kan aldrig bli ofarligt att köra MC. Det säger sunda förnuftet. Det säger SMCs pressrelease ordagrannt.
Ändå har den fått ett utmärkt genomslag i media. Kan det bli bättre?



Hampe
 

Hansi

Skrivit för mycket
Mina åsikter i tidigare inlägg kvarstår, däremot uppfattade jag kanske felaktigt rubriken på svmc.se nyheten som att det var rubriken i pressmeddelandet som gått ut?

Nu är det dags att avliva myten om att det är farligt att köra motorcykel. Det är inte farligare än att köra något annat fordon. Om detta skriver SMC i ett pressmeddelande och hänvisar till aktuell statistik för dödade i vägtrafiken under 2012. Där framgår att motorcyklister är den trafikantgrupp som har den största minskningen av antalet dödade i trafikolyckor.

Är ovanstående citat med i pressreleasen eller är det redaktionen som lägger upp nyheterna på svmc.se som formulerat det?
http://svmc.se/smc/Nyheter/Det-ar-inte-farligt-att-kora-motorcykel1/
 

Hampe

Skriver massor!
Rubriken är en hook för att skapa intresse. Precis på samma vis som redaktionerna arbetar med redaktionell text. Mer än en journalist har slitit sitt hår och rusat upp kallsvettig över hur en rubriksättare hanterat ett mödosamt ihopskapat arbetet...

Jag skulle tro att rubriken "Det är inte farligt att köra motorcykel" är författad på kansliet och att det är den rubrik som gått ut och gett så bra genomslag. Är rubriken lögnaktig...?

Tja, det kan man ju alltid diskutera - men inte mer lögnaktig än att en av våra branschtidningar lyckades ta det hela till en ny nivå genom att twista till det hela lite: "Motorcyklar ofarliga, säger SMC"

Jag tycker det är kul när det händer grejer, och jag är lite stolt över vad jag hoppas är ett nyaggro SMC som vågar gå lite på attack istället för att huka och be om ursäkt.


H
 

Hansi

Skrivit för mycket
Bara det inte går för långt, för om motorcyklar plötsligt blir ofarliga måste man ju skaffa en wingsuit eller liknande istället...
 

Hampe

Skriver massor!
Bara det inte går för långt, för om motorcyklar plötsligt blir ofarliga måste man ju skaffa en wingsuit eller liknande istället...




Dom spelar låten på radio ibland, när jag kör bil.
Då kör jag upp volymen så högt att det blir äckligt och bara njuter med bilderna från "Grinding the crack" rullande i skallens galencenter.

Kort efter tackar jag min lyckliga stjärna att jag är både över 50 och höjdrädd på samma gång, annars hade jag fan trillat dit DeLuxe.


*Rysningar*


H
 

Hansi

Skrivit för mycket
Nu tänker jag vara snäll och avhåller mig från att länka till youtubeklippet där han VERKLIGEN "smeker" klippkanten, eller intervjun där han berättar om konsekvenserna...
 
Top