De förbjudna vägarna i Tyskland

powerglide

New member
Hur vet man vilka vägar som är avstängda för MC-körning innan man lägger sin rutt igenom Tyskland?

Många MC-vänliga vägar är förbjudna under söndagar och storhelger.

Tur för mig att jag trillade in på en sådan på en vanlig veckodag :yoparty

View attachment 5265

Finns det ngra listor publicerade på nätet så man vet vad som gäller?

Galne Dansken

Administrator
Personal
Enligt den info vi har fått från FEMA tyska medlem, är det endast tal om enstaka vägar - så problemet bör inte vara särskild stort. Fast det är väldig retsamt när man står där.

Vad vi vett finns det inte någon lista.

Men, att man stänger för MC trafik är självfallet ett stort bekymmer - och dom tyska FEMA medlem jobbar aktivt med frågan. Fast, problemet är inte lätt att lösa, när vi har MC polare i det tyska som panger med "extrem hög hastighet" på dessa ofta små vägar..

- Vi bör tvärtom vara glada att SMC tillsvidare har lyckats att få al snack bort om detta hos politiker och myndigheter.

powerglide

New member
Jag har funderat över ditt svar en del.
Att det handlar om "enstaka" vägar spelar ju inte ngn roll om just en sådan väg ingår i min färdplan?

Det känns inte som en slump att jag snubblade in på en sådan på min första längre tur utanför Autobahn i år på vägar som enligt kartan såg schyssta ut.

Jag vill inte gärna behöva planera om min rutt upp över Autobahn om jag råkar ut för en sådan väg igen på fel dag :(

Det kan vara många goa mil som går förlorade vid ett sådant tillfälle.
Kan SMC inte göra en kort förfrågan om vilka vägar man bör undvika?

SuperMek

New member
Hur begriper man att vägarna är avlysta för MC? Små skyltar med diverse text på utrikiska och som man passerar i god hastighet? Vad händer om man ertappas med att kriminellt färdas på dessa vägar i stipulerad hastighet?

Thomas Svärd

New member
Har under alla år jag åkt i och genom Tyskland aldrig sett detta som ett problem. Vet inte hur många vägar som är aktuella för förbudet, men det kan inte vara så hemskt många. Fast det klart att när man står där med förbudsskylten framför framhjulet så är det ju inte så roligt. Finns det då inga alternativa vägar skulle jag nog kört ändå !

MvM

New member
Har inte heller råkat ut för den skylten i Tyskland men däremot vid ett flertal tillfällen i Schweiz nu i somras. Tilläggstavlan är inte jättelätt att tolka och det blev ganska många mil extra att åka runt :(

gundj

New member
Jag har bott en liten bit från några av dessa vägarna och polisen står rätt ofta där under förbudstiden.
Men jag tror (ingen garanti) att en svensk turist i rimlig fart som endast talar engelska med konstapeln kommer undan med en anvisning om hur man kommer vidare utan fler överträdelser.

Men bombar du i 200 på 70-vägen då får du nog räkna med att gå hem.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag har lite bilder av skyltar ang. en sådan MC avstängd väg. (fast jag hittar på dom inte!)
Skyltarna går inte att missa..

Min erfarenhet, är att det det beskedliga antal vägar som är avstängda för MC, är så få att det "inte stör"
Vägarna, liggar ofta i områden som är smockat med roliga MC vägar, och det stör inte körningen att endast en bit av en avstickare inte får köras!
ex. är flera av dessa vägar så smala - att dom i sverige inte sku klassas som "väg"..

Vi ska vid tillfälle se om vi / eller ett forum medlem, kan hitta någon länk till dessa vägar - som vi sedan kan länka till under Tysklands turist info under SMC TRAVEL - eller dylikt..

Trevlig Tysklands resa

enhjuling

New member
I Harz hittade vi en väg upp till ett utsiktstorn som var avstängd för biltrafik men öppen för mc.
Det kändes bra att åka upp förbi alla som gick från parkeringen :)
/Stefan

Bob Sweden

New member
Varför vet jag, men inte var.

Snart vet du:

karta.

För nedladdning.

Ytterligare sökning visar att det finns olika typer av förbud, "nattförbud", "söndags och helgförbud" samt "totalförbud".
Jag skulle inte oroa mig för mycket, som tidigare skrivits rör det sig om sträckor som knappast är att betrakta som "normala genomfartsleder", i vart fall inte för en tillfällig besökare.
Men det är bara vad jag tror.

Ytterligare info, dock utan föredömlig karta finns här.

/B

Last edited:

Bob Sweden

New member
Lite mera info efter en del sökande:

Det hela handlar om detta:
View attachment 5360

Och även detta:
View attachment 5363

Hur man vet att det inte är ok att köra hoj?
View attachment 5361

Tillägg kan som sagt vara tidsbegränsat, ser ut som i sverige, eller som här, Lördagar, Söndagar och helgdagar:
Samstag: Lördag.
Sonntag: Söndag.
Feiertagen: Helgdagar.

View attachment 5364

Sedan kan det vara hastighetsgränser som bara gäller hoj.
View attachment 5365

Den som ändå kör verkar kunna få böter på 15-30€ (snabbhittat på tyska forum).

/B

powerglide

New member
Jag skulle inte oroa mig för mycket, som tidigare skrivits rör det sig om sträckor som knappast är att betrakta som "normala genomfartsleder"
Det är inte genomfartsleder jag kör på när jag är ute.

Och de där skyltarna ser ju ut att finnas på många ställen där det är bra att köra :(

Men tack för kartan :tummenupp

Bob Sweden

New member
~ 0,0003% av det tyska vägnätet är avstängt helt eller delvis för hojåkare

Jag passade på att fråga "www.bvdm.de" om hur mycket som är avstängt.

Svaret är att "uppskattningsvis 100-150 km, sedan tillkommer det som är avstängt och begränsat i närheten av kurorter och sjukhus".

Fick även bekräftat att "om polisen stoppar dig måste du betala 15€ och köra tillbaka".

Med tanke på att det tyska vägnätet är ca 656 000 km (källa) så är det med andra ord inte en jättegrej för en tillfällig besökare. För dom som bor i de områden där det är avspärrat är det självklart irriterande och hela grejen är ett otyg som bör bekämpas så gott det går.

Slutligen:
Som turist på tillfällig genomresa skulle jag inte lägga en enda sekund av min planering på att bekymra mig över det här. Det finns så mycket andra roligare saker att lägga tid på!
Skulle jag ha maximal otur och komma till en avstängd väg så har jag två alternativ: Kör och betala 15€ (om snuten tar dig), eller vänd och hitta en annan kul väg!

Att detaljplanera varje meter av en resa kan förvisso vara kul men också stressande när (inte om utan NÄR) man måste planera om under resans gång.
Ta det lite som det kommer istället, slappna av och ha kul, det här med "streckensperungen" är inget problem för en tillfällig besökare.

/B

powerglide

New member
Med tanke på att det tyska vägnätet är ca 656 000 km (källa) så är det med andra ord inte en jättegrej för en tillfällig besökare.
Vägnet är inte samma sak som kurvig-kul :fakta

Har man tråcklat sig ut till en del i Tyskland som verkar riktigt kul är det surt att behöva skippa eller köra runt med flera timmars "onödigt körande".

Då kan man lägga den tiden på Autobahn och istället sikta på ett annat bra område utan avspärrningar för MC.

Men nu finns kartan :bugar

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vägnet är inte samma sak som kurvig-kul :fakta
...
Men nu finns kartan :bugar

Jag har varit på mission för att kolla på läget, efgter hänvisning från tyska Biker Union

Vägen som var stängd för MC, vart extremt smal, så en person bil har problem att komma igenom. I min åsikt var det närmast en cykel väg.
Vägnätet som jag annars åkte på är ett av dom mest populäre ställen för MCs - med nått berömt biker-fik runt hörnet - med massor av MCs. Huvud vägen, som var inte var en huvud led, men en landsväg ala Bogesunds vägen, var på andra sidan säkerhets ställd i högsta klassa för MCs; Fiffiga varningar i vägbanan inför skarpa kurvor, MC vänliga underglidnings skydd, etc.. - Här ku Svenska myndigheter lära sig mycket..

Konklusion: Det är inget problem, annat än man som motorcyklist kan känna sig "diskrimineret" - men, Bob´s bilder visar hur bra som helst som det är..

gundj

New member
Vore det inte bättre att gå på orsaken till problemet istället för symptomen?
Få FEMA att arbeta för att de som är orsak till att vägarna stängs ändrar inställning.
Det är inte enstaka motorcyklister som kör någon gång ibland på en kul väg, det är rent organiserad racing i en del fall, tror fasiken att kringboende och myndigheter tröttnar.
I mina trakter har vi massor av fina o kul vägar att köra, men ingen av dom har transformerat sig till en racebana, och följaktligen kan man ta en sväng där ibland utan att någon (säkert någon) tar illa upp.
Alternativet till förbud blir enskildas insatser, jag har sett en del vägavsnitt där kringboende grusar här och var för att få ner farten, det är en farligare lösning på problemet vi själva skapat.