~ 0,0003% av det tyska vägnätet är avstängt helt eller delvis för hojåkare
Jag passade på att fråga "www.bvdm.de" om
hur mycket som är avstängt.
Svaret är att "uppskattningsvis 100-150 km, sedan tillkommer det som är avstängt och begränsat i närheten av kurorter och sjukhus".
Fick även bekräftat att "om polisen stoppar dig måste du betala 15€ och köra tillbaka".
Med tanke på att det tyska vägnätet är ca 656 000 km (
källa) så är det med andra ord inte en jättegrej för en tillfällig besökare. För dom som bor i de områden där det är avspärrat är det självklart irriterande och hela grejen är ett otyg som bör bekämpas så gott det går.
Slutligen:
Som turist på tillfällig genomresa skulle jag inte lägga en enda sekund av min planering på att bekymra mig över det här. Det finns så mycket andra roligare saker att lägga tid på!
Skulle jag ha maximal otur och komma till en avstängd väg så har jag två alternativ: Kör och betala 15€ (om snuten tar dig), eller vänd och hitta en annan kul väg!
Att detaljplanera varje meter av en resa kan förvisso vara kul men också stressande när (inte om utan NÄR) man måste planera om under resans gång.
Ta det lite som det kommer istället, slappna av och ha kul, det här med "streckensperungen" är inget problem för en tillfällig besökare.
/B