Dammbining i Göteborg

janric

New member
Hejsan.

För er info.

Har sänt in följande till Göteborgs stad, Trafikkontoret:

"Hej!

Året MC-mässa undanstökad med ca 43000 längtansfulla tvåhjultrafikanter. Många av dessa kommer att använda gator och vägar inom Göteborgs stads områden och kommer att bidra till minskad trängsel genom att åka tvåhjuligt.

Ännu har inga signaler sänts ut om dambindning men vi förväntar oss sådana. Dammbindning medför många fördelar, inte minst för alla de med känsliga luftvägar och små barn under uppväxande.
Men för oss motorcyklister kan dammbindningen vara fatal. Dammbindning har vållat olyckor, ta del av följande http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Skadestand-i-dammbindningsolycka/


Missar man annonseringen vet man inte om vilka dagar och på vilka gator/vägar dammbindningen utförs. En viktig faktor för att kunna anpassa sin körning är att känna till väglaget och inte bli överraskad av halka.
SMC Västra Götaland kräver därför att varningsskyltar sätts upp på alla gator och vägar där dammbindning ska ske och där det finns risk för halka.
Vi konstaterar att om det finns risk för halka ska väghållaren enligt Vägmärkesförordningen sätta upp varningsskyltar.

Emotser ett svar på denna skrivelse."
 

janric

New member
Så här svarade Erika Åkerblom, Trafikkontoret idag, 29 januari:
"Hej!

Även i år kommer vi att kapa topparna då luftföroreningarna är som värst med hjälp av dammbindning, vi sprider ut magneciumclorid. Glädjande nog blir dessa tillfällen färre och färre. Luften blir bättre över lag och minskande användning av dubbdäck hjälper också till.

Under perioden 3 februari- 25 april pågår dammbindning. Det blir mellan 10 och 15 tillfällen per säsong. Mätningar och väderprognoser ligger till grund för när det är dags att dammbinda. Vi dammbinder under vardagsnätter och inte oftare än var tredje dag då effekten håller i sig såpass länge. Ett par timmar efter spridningen är friktionen sämre och, som i olycksfallet där solen inte kom åt, var det halt även 5 timmar efter spridning.

Vi annonserar i Göteborgsposten och i Metro att vi kommer dammbinda och under vilken period vi gör det. Sedan går vi inför varje tillfälle ut på radion och informerar, på www.trafiken.nu Läget i trafiken, på www trafikverket.se/trafikinfo, på www.goteborg.se/luften och på informationstavlor som sitter på infartslederna går det ut information.

I år kommer vi också att testa med att sopa upp dammet med en maskin som får upp dessa skadliga PM 10 partiklar. Vi testar detta på Sprängkullsgatan och del av Vasagatan Blir det önskad effekt kommer vi utöka till nästa år.

Att inför varje enskilt dammbindningstillfälle sätta upp varningsskyltar är något vi inblandade får diskutera. Vi har hittills tyckt att den information vi gått ut med och som talar om när vi går ut har varit tillräcklig. Som motorcyklist (jag kör själv mc) får man också ta till sig det som informeras och alltid anpassa farten efter rådande omständigheter. Precis som alla motorcyklister vet om att man måste ta det försiktigt på våren innan allt grus är uppsopat."
 

Jonkko

New member
Det där om att anpassa hastigheten efter rådande omständigheter .......
Är ju så dags sen när man håller laglig hastighet o plötsligt blir det svinhalt .....
 

Hampe

Skriver massor!
Så här svarade Erika Åkerblom, Trafikkontoret idag, 29 januari:

Vi annonserar i Göteborgsposten och i Metro att vi kommer dammbinda och under vilken period vi gör det. Sedan går vi inför varje tillfälle ut på radion och informerar, på www.trafiken.nu Läget i trafiken, på www trafikverket.se/trafikinfo, på www.goteborg.se/luften och på informationstavlor som sitter på infartslederna går det ut information.

Vissa infartsleder sitter det informationstavlor på, men inte alla. Radion är det inte många motorcyklister som nås utav, Metro delas ut på kollektivtrafiken och GP...? Vem sitter och lusläser den innan avfärd en jobbmorgon? Fail, fail och fail. Skylta upp aktuella vägavsnitt, det är enda sättet.

Att inför varje enskilt dammbindningstillfälle sätta upp varningsskyltar är något vi inblandade får diskutera. Vi har hittills tyckt att den information vi gått ut med och som talar om när vi går ut har varit tillräcklig.
Men det var uppenbarligen inte tillräckligt! Folk kör omkull, motorcyklar skadas och någon enstaka väljer att slåss och kämpa för att få rätt.
Dom erbjuds en liten skitskärva av sina kostnader ersatta. Otillständigt!
Och vaddå "vi inblandade får diskutera"? Finns det någon som är djupare involverade än vi hojåkare som riskerar att gå omkull, skada oss själva och hojen och allra minst får hoj och kläder förstörda av kemikalier även om vi lyckas hålla oss på hjulen...?
Frågar dom på allvar oss om råd så är svaret självklart: det skall skyltas!
Det skall skyltas på samma sätt som när Räddningstjänsten tvingas rycka ut för att sanera dieselspill efter lokaltrafikens erbarmliga rishögar till bussar!
Varför skulle det vara okay för Trafikkontoret att sprida kemikalier på vägarna som tar ner friktionen utan att skylta när andra inte får göra detsamma?

...men antagligen skall "vi inblandade får diskutera" tolkas som ett avvisande där vi motorcyklister skall skita i vad Trafikkontoret gör eller inte gör.


Som motorcyklist (jag kör själv mc) får man också ta till sig det som informeras och alltid anpassa farten efter rådande omständigheter. Precis som alla motorcyklister vet om att man måste ta det försiktigt på våren innan allt grus är uppsopat."

Ah! Eftersom Trafikverket slarvar med gruset så är det okay att vi sprutar halkmedel på gatorna?
Men gruset har man en liten jalle att se med blotta ögat!

Hela svaret osar av biltänkande. Men det är motorcyklister som bevisligen redan kört omkull i smeten!
Borde inte någon liten varningssignal ringa...? Måste någon dö eller skadas allvarligt innan man tar sitt ansvar?
Varför bortser stat, kommun och myndigheter alldeles fullständigt från den omhuldade försiktighetsprincipen när det gäller MC?



Hampe
 

Ove 60+

Active member
Det finns ett BRA sätt att hantera dammet. Under tidiga morgontimmar kör man ut med en tankbil och spolar gatorna med vatten. Det har fungerat förr och det fungerar i andra länder - varför inte i Göteborg? Då menar jag inte att man bara fuktar utan vräker på ganska rejält så att skiten rinner bort. :tummenupp

Dyrt kanske, men alla gator är inte aktuella.
 
Top