Dagstur Norrköping

FJR1300_NicE

New member
Tjena!!
Niclas heter jag. Ett första inlägg i detta forum för att berätta om gårdagens fina MC-dag.
En planerad dagsresa till Norrköping stod för dörren då min dotter skulle uppträda i där vid firandet av Holmens bruks 400-års jubileum. Hon gör militärtjänst vid Livgardets dragoner som beriden musiker och de skulle genoföra en parad genom stan med en spelning på Tyska torget. Huruvida vi skulle ta bil eller vår nyligen införskaffade "familjemedlem" var inte bestämt, men efter kvällens väderprognos föll beslutet på Yamah'n Rätt beslut trotts lite kylig start och avslutning. Klockan 8 stod kvicksilvret på 6 grader när hojen fick lämna garaget. En vinröd FJR 1300 som hittills imponerat duktigt på mig som trygg, stabil och med en ruskigt härlig körglädje. Har haft ett antal cyklar genom åren, men ingen har levererat en kombination mjuk touringglidare, motorvägskonung och spännande kurvmaskin som denna. Temperaturen steg till 11 grader ganska snabbt mellan Kil och Karlstad. Sedan förstod jag att vi åkte från en varmfront som drev in över landet från väst mot öst, för i Kristinehamn visade tempmäteren på 6 grader igen. Burr.... Vi stannade i Kristinehamn till förmån för en frukost i McDonalds varma lokaler. 30 minuter senare fortsatte turen i behagligare klimat då varmfronten hunnit i kapp oss och vi färdades i 14 graders värme. Tycker just sådant är så mysigt med touring på mc. Vi hade inte brytt oss ett dugg om temperaturen om vi tagit bilen, ej heller fått uppleva den härliga känslan när man från lite frusen välkomnar varje grad som tickar upp på mätaren.
I grova drag var tanken att vi skulle ta den snabbaste vägen till Norrköping eftersom vi hade en tid att passa. Sedan se oss om efter en annan mysigare väg för hemresan. Frukoststoppet i Kristinehamn gjorde att en tidsnöd uppstod. Resan dit gick via Örebro, Kumla, Pålsboda och Finspång. Många mil på motorväg där FJR'en trivdes som en kalv på grönbete. Ändå var det precis vi hann fram till Norrköping innan hästarna red in genom portalen till Holmen bruk. Jag gillar INTE att ha bråttom i trafiken. Vill jag åka fort ska det vara för känslan, inte för att hinna fram i tid. Nu gick i alla fall allt bra och vi fick oss till spis god militär brassmusik och en promenad genom Norrköping i varmt och skönt solsken. Vägen mellan Kumla och Finspång var mycket fin att köra. Bra asfalt och varierande kurvig väg. Rekomenderas!!
Som av en händelse fanns ännu ett arrangemang i trakten för oss att besöka. Sambons kolleger tävlade i Polishunds SM strax utanför Norrköping. Vi gjorde en avstickare på hemvägen för att hälsa och kanske få se några väldresserade jyckar bjuda på sina färdigheter. Tyvärr var den dagens tävlingsmoment slut när vi kom fram vid 15.30. Fick i alla fall morsa på några värmländska deltagare.
Nåväl, hemresans alternativa väg beslutades i Hjortkvarn. Där stannade vi till för att avnjuta en Dajmstrut medan kartan studerades. Aha.... en mindre väg att svänga in på efter Pålsboda mot Hallsberg, sedan upp på E20 någon mil. Laxå, en fika vid Q8 vid tankstopp och sedan en riktigt fin väg via Svartå, Degerfors, Björneborg till Kristinehamn och stora vägen hem. Det hann bli mörkt sista milen och kallt igen. ca 11 grader när vi efter 57 mil fällde ned sidostödet i garaget hemma i Kil. Vägen mellan Kristinehamn och Laxå kommer vi säkerligen att åka fler gånger, den var kanonfin.
Allt från mig denna gång
 
Top