Dags att lämna NTF

25-an

New member
I dagens nyhetsförmedling finns från Vägverket ett pressmeddelande om en hastighetsanalys från de svenska vägarna utförd i somras. Resultatet omfattar alla trafikantgrupper och ger en komplett bild om hur fort olika trafikgrupper kör.
Jag citerar ” Både bilister och motorcyklister kör för fort. 59 procent av bilisterna och 66 procent av motorcyklisterna körde över den högsta tillåtna hastigheten i somras enligt Vägverkets mätningar. ” Det är en annan bild än den NTF försökte marknadsföra tidigare i år.
Jag citerar vidare ur VV pressmeddelande ” mätningarna på 24 mätplatser från Malmö i söder till Luleå i norr och på 900.000 fordon. Omkring 20.000 körde motorcykel, skriver Vägverket i ett pressmeddelande. Vägverket valde mätplatserna så att många motorcyklister skulle komma med i mätningarna. En tydligt trend är, enligt verket, att det finns en liten grupp motorcyklister som kör väldigt fort och långt över den tillåtna hastighetsgränsen.

Sammantaget så visar det att respekten för gällande regler är låg hos alldeles för många trafikanter. Men nu kommer vi till det väsentliga. NTF var ute och påstod att motorcyklister var ”utstanding” i hastighetsöverträdelser. VVs statistik säger något annat. Och, om, det är via de nya hastighetskamerorna analysen skett så finns det all anledning att tro att bilisterna, som ju blir identifierade och bötfällda, sänkt sin hastighet mer än motorcyklisterna vid mätplatserna.
NTFs beskrivning av motorcyklister är kränkande och nu bevisat felaktig. SMC kan inte fortsätta att tillhöra en organisation som inte kan hålla sig till sanningen.
Dags att lämna NTF.
Medlem nr 25
 

25-an

New member
Mitt krav består!

NTF hävdar ju att bilister kör under gällande hastighetsgränser i sitt pressmeddelande om motorcyklisters höga hastigheter. Denna undersökning som nu SMC och VV-Kunsult genomfört är väl ett tydligt bevis på det verkligen ser ut på vägarna. Vad har NTF för motiv för sina osakligheter?

Det blir ännu mer uppenbart att NTF har stora svårigheter med verklighetsbeskrivningen.

Efter att ha läst undersökningen så är det syn att de större och tyngre fordonens hastighet inte undersökts under likartade omständigheter.

Rättar mitt inlägg om källan men i media så står enbart Vägverket som utgivare. Beklagar.
 
Last edited:

JanneH

New member
Finns hopp

Jag har under de senaste 15 åren av olika skäl inte haft förtroende för NTF (är de några minipoliser eller?) men det finns hopp de kommer få en ny VD som heter Jan Sandberg och han verkar vara en vettig person tillika hojåkare (hört ryktesvägen) om han nu inte torskar för fortkörning innan han tillträder så hoppas jag att det blir bra. Vi får heller inte glömma Maria Nordqvist och Jesper de gör i dessa dagar ett kanonjobb och är värda allt vårt stöd.

Tänk om de skulle mätt cyklister på 30 sträckor, det kunde blivit kul.
 
Top