Dackonl. Garanti på MC-Däck i motsatts till mina tidigare problem med Continental

Schuster

New member
Jag skiftade framdäck på min Kawasaki 900R i maj månad 2011, köpte ett Dunlopdäck på Dackonline, vilket blev fraktat hem till mig, ganska smidigt och snabbt, jag har varit ganska nöjd med Dunlops Däck som jag har haft på fler av mina Motorcyklar jag tyckte för någon tid sedan att banan på Däcket var lite konstigt i slitaget och tog kontakt med Dackonline, jag blev mycket väll bemött i motsättning till när jag för ett par år sedan hade grova problem med Continental som nekade mig garanti efter 2200 kilometer och reklamation inom ett halvår enligt konsumentköplagen.
Dackonline sände mig med en gång ett nytt Däck som jag nu har monterat, inget strul där är 2 års garanti, så skal en befogat reklamation hanteras, och inte med en massa skitsnack och oprofessionella påstående som Continental presterade.
Bäste hälsningar till alla, vi ses på vägarna
Schuster

Marie

Banned
Vad är diskussionsunderlaget för denna tråd?

Vem har påstått att det skulle finnas något diskussionsunderlag?

Jag har läst det som ett meddelande från en hojåkare som blivit positivt överraskad av Dackonlines positiva sätt att hantera en reklamation.
Jag blev också positivt inställd. Jag har trots allt handlat däck för några tiotusingar från Dackonline genom åren - men ta-i-trä ännu inte behövt reklamera någonting.

Hampe

Skriver massor!
Visst, men Marie är ju alltid så förjolat positiv och ser bara det goda hos folk, fä och företeelser.

För min del tolkar jag Schusters inlägg som att Continental suger i sin kundhantering, våldför sig på konsumentlagstiftningen och grillar små spädbarn på sina personalfester.

Snacka om diskussionsunderlag!

H

Last edited:

Schuster

New member
Nej Hampe det är inte vad det rör sig om, det rör sig om att jag tidigare köpte och monterade et Continentaldäck och efter 2200 kilometer stack textilkorden ut på ena sidan, jag reklamerade naturligtvis Däcket, och enligt konsumentköplagen ligger bevisföringen hos säljaren om reklamation inges inom ett halvår, Continental ansåg det helt normalt och kom med en massa ologiska förklaringar, om felmontering (på kardandriven maskin) samt en massa annat pladder, ARN mente att jag hade rätt i sak delvis med min reklamation och delvis med hänsyn till tiden för min reklamation, men gick ända på Continentals linje (ARN verkar ibland att vare en lekstuga för välbetalt byråkratyngel som inte vet vad de sysslar med) och ett stort firma som Continental kan totalt skida i vad det finns för lagstiftning, vilket de också gör, Däcket var direkt livsfarligt och kunna ha exploderat under körning, Continental skulle säkert grilla småbarn om där fanns guld att hämta, de verkar inte att vare belastat med skruplar bara de får sålt sitt skräp, jag har körd MC sedan 1956 och alltid lagt stor vikt på säkerhet, och sådant som Däck och Bromsar går jag aldrig på ackord med, det skal man kunna lita på, annars kan man faktisk krepera i förtid och jag har inte bråttom. Så det är vad det handlar om, att där kan uppstå fel på et Däck har väll hänt men jag har hört från andra att de har fået löst det med försäljaren eller fabrikanten på et anständigt sätt, i motsats till vad Continental har presterat.

Jag förmodar att diskussionen finns kvar på diskussionsforum från August 2009 om du inte har hängt med tidigare.
Ha det bra och se upp med vad du har mellan fälgen och vägbanan.
Hälsning
Schuster

V Saarela

New member
Tror du verkligen att det är bara Continental som gör så? Jag provade att reklamera för nästan tio år sedan ett Michelindäck som fick relativt snabbt först klackar på gummit och sen klackar på klackarna. Lät som en crosshoj när man rullade den på asfalten

Provade reklamera och insåg ganska snabbt att det är ingen ide att rabbla med däckleverantören eftersom dom kan skylla på allt från "för lite luft till bromsar för hårt". Sen dess har jag aldrig reklamerat ett däck(jag kör ca 3500 mil per år)

Sjyst av dackonline....beställer nog mina nästa därifrån :tummenupp

Marie

Banned
Jag har erfarenhet av att klaga på Metzeler. Möttes av gediget oförstående från Duells, (åtminstone då importör av Metzeler i Sverige). Att klaga på däck är vanligen totalt meningslöst. Därför upplevde jag också Dackonlines reklamationshantering som överraskande positiv!

Jag klagade hos Duells på två saker.

1) Bristande livslängd. Knappt tredjedelen av de samtida Michelin Macadam. Duells menade att det blir så om man vill ha bra väggrepp, och att Metzeler klart övertrumfar Michelin i den diciplinen.

Men så var det ju klagomål nummer två där försvaret i 1) rimmar dåligt...

2) Metzeler blir såphala när kvicksilvret sjunker under 7-8 °C. Michelin bibehåller sina goda egenskaper mycket lägre ner i temperaturerna än så. Metzeler är rent ut sagt trafikfarliga.
Och Duells idiotsvar var: Spelar ingen roll. När det är så kallt är det väl ingen som kör motorcykel......

Hur var det nu igen med det där överlägsna väggreppet.... ? :confused:

Jag är ganska flitig kund hos Dackonline, eftersom Michelin Sverige inte gitter ta hem Michelindäck till min bil ö.h.t. De finns i prislistan, men kan vid förfrågan från däckhandlare inte levereras :mad:.
Men Dackonline kan leverera, och det på bara några dagar....

Last edited:

Schuster

New member
Nej det är säkert inte endast Continental som spelar stora i truten, gummigubben där jag inhandlade mitt Continentaldäck hade också sin andel i konflikten, hans förste kommentar var att jag hade bromsat hårt upp, jag frågade om han kör MC, vilket han inte gjorde, så jag fick beläre honom lite om hur man bromsar med en tung Motorcykel, och förövrigt berätta för honom om innebörden i konsumentköplagens 21 paragraf, som belyser säljarens ansvar för bevisföring vid reklamation inom et halvår, jag har köpt däck hos honom sedan han startade sin firma i et garage på fjärde långgatan, vilket jag naturligtvis har slutat med numera, han borde ha ställt upp för kunderna, under tiden som jag var i strid med Continental, hörde jag från flera sidor om folk som hade problem med andra fabrikat, men hade fått löst detta utan strul, mycket beror säkert också på vilken person man får kontakt med och hur vinden blåser.

Cyborg

New member
Vem har påstått att det skulle finnas något diskussionsunderlag?

Jag har läst det som ett meddelande från en hojåkare som blivit positivt överraskad av Dackonlines positiva sätt att hantera en reklamation.
Jag blev också positivt inställd. Jag har trots allt handlat däck för några tiotusingar från Dackonline genom åren - men ta-i-trä ännu inte behövt reklamera någonting.

Forumsdelen påstår detta med namnet Allmänt Mc-diskussioner fröken Troll.

Hampe

Skriver massor!
Forumsdelen påstår detta med namnet Allmänt Mc-diskussioner fröken Troll.

Äsch - sånt där är Flashbackfasoner; hålla på och kräva "diskussionsunderlag" och mastiga trådstarter.
Sådan lyx kan man kosta på sig när det rullar på lite, men här inne...?
Här är ju stillsammare än i valfiskens buk. Typ...

Förresten! Jag kan till och med bjussa på lite OT-trams, nu när här är så dödens stilla och alla är ute och kör sina hojar:

Din signatur, du vet - med Raxens flummiga fundering

Rax86 grubblar över ett "ständigt" problem:
Citat Ursprungligen postat av Rax86 Visa inlägg
Jag vet efter att ha läst mkt om orsaken till varför vissa olyckor sker beror på att billisterna missar knuttarna. Det vet de flesta. Så satsa på att synas bra i trafiken.
Tänk om man hade kunnat ha lykta på toppen av hjälmen. Kanske inte blir lika bra lys på den som på hojjens halv-/heljusmen det skulle göra så mkt att bara få ha den där extra lampan där på toppen.
Bara en tanke jag hade. Något man hade kunnat sätta på under nattkörning

...den är inte såå far fetched ändå:

Vurpkontakt vid gashandtaget, 12v relästyrd ström inne i jackärmen, ballast högst uppe i ryggan och högspänningskablarna tejpade uppe på kalotten

View attachment 4612

Voila! 35 w xenon precis dit man tittar. Ett gammalt knep från den tiden vi hade OT- och T-tävlingar, aningens moderniserat. Kanske inte precis vad Rax 86 hade tänkt sig, men det funkar kalas ute på vägen också, om man inte är rädd att skämma ut sig. Sitter kvar upp till 160 km/h i vart fall, med bra nackmuskler...

Vassegod - ett litet påskfniss bjuder jag gärna på.

Hampe