Dårskapen griper omkring sig. Dom i fallet med flottbron i Gagnef

Hampe

Skriver massor!
Antar att de flesta minns historien från i våras där en ratthållare styrde ut ett 60-tons ekipage över en flottbro begränsad till 4 tons totalvikt?

LASTBIL.JPG

Foto: Foto: Rickard Sjödin www.sjodins-foto.se
Bild från Aftonbladets artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20521993.ab


Gick la sådär, om man säger...


Nå, nu har dom fallit.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/chauffor-som-sankte-flottbron-frikanns

Chauffören frikänd från alla misstankar om brott!
Det var ju GPSens fel, så klart! Dumma, dumma GPS!
Dels det, och sedan var det mörkt också - så hur skulle ratthållaren kunna ha en aaaaaning...?
kotzen_b5a5cc4462bd12570d5ac9801912d5b2.gif



Vad är det för ansvarsuppfattning som tillåts växa fram i trafiken?





Hampe
 

Bansaie

New member
...
Vad är det för ansvarsuppfattning som tillåts växa fram i trafiken?
...
Jupp, numera behöver man inte ha fönster på bilarna utan kan göra som ubåtskaptener har gjort i alla tider. Lita på instrumenten och navigera med hjälp av sk. död räkning.
 

HkanB

New member
Läge för en Lidbomare vid alla tillfällen: "Jag har inte kvar mina anteckningar!" och den moderna varianten då: "Jag följde bara GPS:en".

Inget eget ansvar alls...och de skyltar om begränsad tågvikt som han passerade då, dekoration?
GPS-argumentationen hade jag kunnat begripa om det varit en myndighet som laddat hans GPS med information eller inte...
H-e det är alltså viktigare att stirra på ett elektroniskt hjälpmedel än att hålla koll på verkligheten och fatta relevanta beslut utifrån sina egna observationer.

Undra hur långt man kan dra detta...??? Att man inte kan bli fälld för fortkörning för att GPS:en inte varnade om aktuell hastighet?
 

Hampe

Skriver massor!
Undra hur långt man kan dra detta...??? Att man inte kan bli fälld för fortkörning för att GPS:en inte varnade om aktuell hastighet?

Förarlösa bilar - here today, men utan att någon annan hunnit ta över...
Tyvärr ligger Tingsrättens beslut i linje med den allmänna läppspelarlinjen att det är ingens fel att olyckor "händer" och att alla kan göra fel.

I just detta fallet handlar om en teknikalitet. Bron var skyltad som den skulle vara men Trafikverket hade inte infört begränsningen i Vägdatabasen - som i sin tur utgör grunddata för kartorna som navigatorn använder.


...och då är vi tillbaka i det eviga gränssnittet mellan människa/maskin.

Blir vi bättre och säkrare av tekniken? Eller dummare och farligare...?


Hur kan man bli så avtrubbad att man litar stockblint på syntetisk röst som glatt uppmuntrar "bara kör!" när allt annat borde skrika "Stopp för helvete!!!"...? Vi ser det gång på gång på gång.

Eller, vänd på frågan: Är det någon som tror att samme ratthållare skulle kört ut på bron om han inte haft "understöd" av sin GPS?
Om han kört bilen själv, tagit in hela situationen, gjort egna bedömningar - tänkt?

Knappast. Han hade varit chaufför och herre över både ögonblicket och sitt ekipage.



Varför är vi så angelägna att reducera oss själva till fän och teknikens slavar?





Hampe
 

HkanB

New member
Förarlösa bilar - here today, men utan att någon annan hunnit ta över...
Tyvärr ligger Tingsrättens beslut i linje med den allmänna läppspelarlinjen att det är ingens fel att olyckor "händer" och att alla kan göra fel.

I just detta fallet handlar om en teknikalitet. Bron var skyltad som den skulle vara men Trafikverket hade inte infört begränsningen i Vägdatabasen - som i sin tur utgör grunddata för kartorna som navigatorn använder.


...och då är vi tillbaka i det eviga gränssnittet mellan människa/maskin.

Blir vi bättre och säkrare av tekniken? Eller dummare och farligare...?


Hur kan man bli så avtrubbad att man litar stockblint på syntetisk röst som glatt uppmuntrar "bara kör!" när allt annat borde skrika "Stopp för helvete!!!"...? Vi ser det gång på gång på gång.

Eller, vänd på frågan: Är det någon som tror att samme ratthållare skulle kört ut på bron om han inte haft "understöd" av sin GPS?
Om han kört bilen själv, tagit in hela situationen, gjort egna bedömningar - tänkt?

Knappast. Han hade varit chaufför och herre över både ögonblicket och sitt ekipage.



Varför är vi så angelägna att reducera oss själva till fän och teknikens slavar?
Hampe

Nu har jag iofs inte läst domen, f-n vet ens om jag vill, så nedan spekulerar jag lite. Skulle man läsa den[domen] så blir man väl så deprimerad att man vill ta någon av daga...vem osagt eller outtalat.

Rimligen om domen vinner laga kraft så bör man kunna hänvisa till den och det icke uppdaterade/frånvarande teknikstödet som ursäkt vid ett antal tillfällen. Undrar just om rätten ens tänkt på det...
 

Hampe

Skriver massor!
Den här typen av mål; "vårdslöshet i trafik" brukar normalt dö i första instans - om dom ens kommer så långt som till åtal.

Ett annat mycket viktigt mål där en hjulgrävare med tveksam belysning nonchalerade väjningsplikten - med en död bilförare som resultat
http://forum.svmc.se/showthread.php?7099-Spiken-i-kistan-för-oss-MC-förare&highlight=hjulgrävare
överklagades inte, tyvärr.

"En bro för mycket" i Gagnef är ett ändå mer viktigt mål, rent principiellt - även om ingen dog.
Jag hoppas innerligt att åklagaren överklagar just detta målet, annars är det fullständig gungfly framgent:
har inte fordonsföraren ens längre det exekutiva ansvaret för sitt fordons framförande, när det finns elektronik att ducka bakom?

En annan intressant tvist är det faktum att den enda som nu synes ha gjort något fel är Trafikverket, som missat att uppdatera vägdatabasen.
Detta - de kartdata som föraren kunde tänkas ha tillgång till bedömdes som överordnat hur det såg ut på platsen, med skyltning och allt.

Trafikverket har tidigare sagts invänta domen för att kunna kräva kostnaden för brouppbyggnaden på åkeriets försäkringsbolag.
Vad händer nu? Kommer försäkringsbolaget att vända på kuttingen och istället kräva Trafikverket för den havererade lastbilen...?


Ja, det är mycket man som lekman inte förstår med juridiken - men i min värld är det allt fan vårdslöst att swisha förbi förbudsskyltar och ge sig till att segla flytbro med mer än 15 gånger vikten det är planerat för.




H
 

Hoke

New member
En intressant sak här tycker jag är att nämndens ordförande(den juridiskt kunnige) anser att han skall fällas medan nämndemännen(vanliga medborgare) friar.
Speciellt om det är en prejudicerande dom hoppas att det överklagas och att Hovrätten ger prövningstillstånd, små tingsrätters förmåga att döma kan vara ytterst subjektiv när nämndemännen bestämmer.

Å andra sidan brukar media kunna ge högst alternativa "sanningar" också. ;-)
 

HkanB

New member
En intressant sak här tycker jag är att nämndens ordförande(den juridiskt kunnige) anser att han skall fällas medan nämndemännen(vanliga medborgare) friar.
Speciellt om det är en prejudicerande dom hoppas att det överklagas och att Hovrätten ger prövningstillstånd, små tingsrätters förmåga att döma kan vara ytterst subjektiv när nämndemännen bestämmer.

Å andra sidan brukar media kunna ge högst alternativa "sanningar" också. ;-)
Såvitt jag vet så, formellt sett skall det väl upp i hovrätten för att betraktas som prejudicerande.
Men även annan dom som vunnit laga kraft går att hänvisa till.
 

JoHu

New member
va bra...nu kan jag bara hävda att jag följde gpsen och då går jag fri från lagens långa arm. Nu kan jag köra var jag vill...så som mot trafiken på enkelriktadväg, avstängda vägar, gräsmattor, odlingar av olika slag, skyddsområden, nationalparker, i naturen hur som helst..osv..osv..
 
Utan att vara närmare insatt i saken är det lätt att ta sig för pannan. Hur kan en domstol döma föraren till att vara utan skuld? När det gäller andra allvarliga trafikbrott som tex att köra några km fortare än lagen tillåter då är det på väg mot nolltolerans, detta oavsett omständigheterna. Men att köra ut på den bron tyder på att chaufören har bristande innehåll i området mellan öronen, frågan är om inte domstolens beslut också tyder på att något saknas mellan öronen! Jag har mkt lågt förtroende för vårt domstolsväsende, en sådan dom späder på föraktet.
 

mbj

New member
"allvarliga trafikbrott som tex att köra några km fortare än lagen tillåter då är det på väg mot nolltolerans"?

Nä - här i Göteborg råder djungelns lag. Mindre än tjugo km/h för fort träffar man sällan på. Ingen trafikpolis så långt ögat kan nå.
Jo, jag såg faktiskt en i går som hjälpte en förare till personbil med släp som tappat delar av sin last för att den var dåligt surrad. Huruvida han körde med eller utan GPS förtäljer inte historien.
 
Top