Dåligt komp främre cylinder virago xv535.

bokossa

New member
Hej skulle behöva lite hjälp! Lämnade in min virago på en firma som konstaterade att det var dåligt komp på främre cylindern. Dom kollade även med en liten kamera ner i tändstiftshålet. Kolven och cylindern var i perfekt skick. Tänkte ha som vinterprojekt att renovera den så den är klar till våren. Tänkte riva toppen själv. Någon som vill guida mig? Jobbar på en mekanisk verkstad om man skulle behöva fixa till ventilerna. Vad kan det vara för fel annat än ventilerna?? Tacksam för svar. Mvh
 

EPersson

New member
Antingen är det ventiler, kolv o lopp eller topplockspackningen.
Om det nu är ventilerna ser du det enkelt när du demonterat toppen.
Det är bara att slå i lite diesel/fotogen och se om ventilerna tätar.
Om det inte är tätt demontera ventiler och syna säte och ventil.
Att slipa in ventiler är inte så svår tom de inte är allt för slita/brända.
Men kom ihåg att kolla styrningar och byta ventilskafts tätningar.

Om det nu inte är så att en ventil står på (dvs inget spel). Kolla det först.
Sedan rekomenderar jag en god bok som stöd, Haynes eller liknade.
Finns mycket att finna på nätet...
Lycka till och bra med tid har du ju.
 

SSDD

New member
Hej skulle behöva lite hjälp! Lämnade in min virago på en firma som konstaterade att det var dåligt komp på främre cylindern. Dom kollade även med en liten kamera ner i tändstiftshålet. Kolven och cylindern var i perfekt skick. Tänkte ha som vinterprojekt att renovera den så den är klar till våren. Tänkte riva toppen själv. Någon som vill guida mig? Jobbar på en mekanisk verkstad om man skulle behöva fixa till ventilerna. Vad kan det vara för fel annat än ventilerna?? Tacksam för svar. Mvh

Ett litet Tips

Innan Du river , (kanske sent nu) så börja med att svetsa "om" ett gammalt tändstift ,dvs slå bort porslin och innehåll och svetsa på en trycklufts anslutning ,
Vad fick du för för komp ifrån firman?
skruva in fejkstftet , och dra fast försiktigt.
snurra runt motorn för hand så att kolven är på topp på straxt e tändning
håll fast med en nyckel ( försiktigt, det blir stor kraft snart,)
(*)Anslut en tryckluftslang med 4-6 kilos tryck ,
Nu kommer Du att höra det väsa , frågan är ,
1: Är det ur insug ?(luftfiltret)
2: Är det ur Avgasröret ?
3: Är det ur vevhusventilationen ? ( en slang som kan gå upp till insuget)
Nu med kall motor ,"sprutta" en 1-2 tryck med en oljekanna ( olja) och snurra runt motorn 4 varv så att ringarna blir blöta
Upprepa ifrån *
Om resultatet ändras så kan du med detta räkna ut om det är ringar/kolv/cylinder slitage
Eller ventiler, isf vilken ventil som är värst redan innan Du river
/Mvh L
 
Top