Dåligt drivpaket?

Zopilote

New member
Prova att dra ut kedjan rakt bakåt från bakdrevet. En ny och fräsch kedja går inte att dra ut alls. Om det går att dra så mycket så du får in en blyertspenna är det hög tid att byta.
Kolla på tänderna på dreven (även fram). De skall vara symmetriska och inte formade som hajfenor. Kolla även att inte någon av länkarna är skurna och går trögt. Kontrollera också att kedjans spänning är hyfsat jämn hela varvet runt (depåstöd eller centralstöd är bäst).
Kedjan skall justeras till rätt spänning på det MEST spända läget. Hellre lite för slapp kedja än lite för spänd, det kan bli dyrt...
 

austria

New member
Prova att dra ut kedjan rakt bakåt från bakdrevet. En ny och fräsch kedja går inte att dra ut alls. Om det går att dra så mycket så du får in en blyertspenna är det hög tid att byta.
Kolla på tänderna på dreven (även fram). De skall vara symmetriska och inte formade som hajfenor. Kolla även att inte någon av länkarna är skurna och går trögt. Kontrollera också att kedjans spänning är hyfsat jämn hela varvet runt (depåstöd eller centralstöd är bäst).
Kedjan skall justeras till rätt spänning på det MEST spända läget. Hellre lite för slapp kedja än lite för spänd, det kan bli dyrt...

Tackar!
 
H

honda cbf 500

Guest
Slits fram och bakdrev olika mkt? Jag tycker att det börja låta mer när jag växlar och tycker att växlar inte flyter i lika bra som tidigare. Det hackar lite när man växlar. Kedjan är lite slak men inte mkt. Jag vet inte om det är kombination slak kedja, slitet fram drev samt möjligtvis koppling behöver justeras.

Tips, råd?

//Amir

Tackar, köpte den för 1 vecka sedan. Är jäkligt nöjd hittils
 
Last edited:

Zopilote

New member
Vanligast är att kedjan är den del som slits först, sedan framdrevet och sist bakdrevet (om du inte har aluminiumdrev bak).
Personligen byter jag ALLTID hela drivpaketet på en gång, eftersom ett dåligt drev käkar upp en ny kedja på nolltid...
Om du har en servicemanual, bör det finnas ett gränsmått som mäts mellan ett visst antal länkar med utdragen kedja.
 
H

honda cbf 500

Guest
Min uppfattning är att kedjan och bakdrevet är i bra skick. Den är inte ännu i det röda markeringen när man kollar slitageindikeringen samt när man försöker lyfta kedjan ifrån bakdrevet.

Förresten var du idag på norsholmsträffen. Jag tyckte att jag såg dig men var lite osäker.

Mvh

Amir

Vanligast är att kedjan är den del som slits först, sedan framdrevet och sist bakdrevet (om du inte har aluminiumdrev bak).
Personligen byter jag ALLTID hela drivpaketet på en gång, eftersom ett dåligt drev käkar upp en ny kedja på nolltid...
Om du har en servicemanual, bör det finnas ett gränsmått som mäts mellan ett visst antal länkar med utdragen kedja.
 

Zopilote

New member
Min uppfattning är att kedjan och bakdrevet är i bra skick. Den är inte ännu i det röda markeringen när man kollar slitageindikeringen samt när man försöker lyfta kedjan ifrån bakdrevet.

Förresten var du idag på norsholmsträffen. Jag tyckte att jag såg dig men var lite osäker.

Mvh

Amir

Tjena Amir,

Jo, vi var ett tag och trängdes i Norsholm, innan vi åkte vidare till Bråttom Sluss och gick på allsång med fyrahundra pensionärer :D:D:D
 

Chopperbyggarn

New member
Prova att dra ut kedjan rakt bakåt från bakdrevet. En ny och fräsch kedja går inte att dra ut alls. Om det går att dra så mycket så du får in en blyertspenna är det hög tid att byta.
Kolla på tänderna på dreven (även fram). De skall vara symmetriska och inte formade som hajfenor. Kolla även att inte någon av länkarna är skurna och går trögt. Kontrollera också att kedjans spänning är hyfsat jämn hela varvet runt (depåstöd eller centralstöd är bäst).
Kedjan skall justeras till rätt spänning på det MEST spända läget. Hellre lite för slapp kedja än lite för spänd, det kan bli dyrt...

Helt riktigt! När avståndet mellan nitarna/rullarna på kedjan blir längre pga slitage så äts dreven ner då kedjan börjar klättra upp på dreven då CC mått inte längre stämmer med delningen mellan drev och kedja. rent teoretiskt bör framdrevet slitas ut innan bakdrevet (förutsatt samma material)pga att det roterar fler varv per mil.
På en av mina hojar kan jag bara sträcka kedjan väldigt lite så jag måste byta kedja långt innan den är utsliten pga detta behövde jag inte byta bakdrev på ca 15 år (1985-till drygt 2000) och då är en nästan 3000 mil Auistralien resa, ca 2000 mil USA resa samt resa till solkusten Spanien samt södra Portugal och Storbritanien inräknat förutom all körning här hemma= så länge CC måttet mellan rullarna på kedjan inte förlängs så mycket så kan drev av bra kvalité hålla i evigheter.:)

Anders.J

Anders.J
 
Top