Prova att dra ut kedjan rakt bakåt från bakdrevet. En ny och fräsch kedja går inte att dra ut alls. Om det går att dra så mycket så du får in en blyertspenna är det hög tid att byta.
Kolla på tänderna på dreven (även fram). De skall vara symmetriska och inte formade som hajfenor. Kolla även att inte någon av länkarna är skurna och går trögt. Kontrollera också att kedjans spänning är hyfsat jämn hela varvet runt (depåstöd eller centralstöd är bäst).
Kedjan skall justeras till rätt spänning på det MEST spända läget. Hellre lite för slapp kedja än lite för spänd, det kan bli dyrt...
Så lite så
Det var en snygg Thundercat du hade förresten...
Tackar, köpte den för 1 vecka sedan. Är jäkligt nöjd hittils
Vanligast är att kedjan är den del som slits först, sedan framdrevet och sist bakdrevet (om du inte har aluminiumdrev bak).
Personligen byter jag ALLTID hela drivpaketet på en gång, eftersom ett dåligt drev käkar upp en ny kedja på nolltid...
Om du har en servicemanual, bör det finnas ett gränsmått som mäts mellan ett visst antal länkar med utdragen kedja.
Min uppfattning är att kedjan och bakdrevet är i bra skick. Den är inte ännu i det röda markeringen när man kollar slitageindikeringen samt när man försöker lyfta kedjan ifrån bakdrevet.
Förresten var du idag på norsholmsträffen. Jag tyckte att jag såg dig men var lite osäker.
Mvh
Amir
Prova att dra ut kedjan rakt bakåt från bakdrevet. En ny och fräsch kedja går inte att dra ut alls. Om det går att dra så mycket så du får in en blyertspenna är det hög tid att byta.
Kolla på tänderna på dreven (även fram). De skall vara symmetriska och inte formade som hajfenor. Kolla även att inte någon av länkarna är skurna och går trögt. Kontrollera också att kedjans spänning är hyfsat jämn hela varvet runt (depåstöd eller centralstöd är bäst).
Kedjan skall justeras till rätt spänning på det MEST spända läget. Hellre lite för slapp kedja än lite för spänd, det kan bli dyrt...