Dålig med skyltar

Hasse-VTX

New member
Var ute på en kvälls runda i går 9/7 Körde lite småvägar kom hem via Ramkvilla , Böksholm
Sen kom jag förbi gamla kyrkan i drev. Kommer sen till korningen med skyltarna Tolg 9 Ramkvilla 16 tar av mot Tolg passerar en 70 skylt har kört här många gånger härlig väg goa kurvor efter ca: 200m tar asfalten slut se bild det fins inga skyltar som varnar för detta, inga skyltar om att det är vägarbete på gång. inte ens en skylt som varnar för stenskott dessa är troligen slut på grund av all snabel lagning.

Bansaie

New member
Jag har aldrig nånsin sett att det har funnits varningsskyltar när en asfalterad väg övergår i en grusväg, och vi har flera såna vägar härikring.

Exempel på en väg nära mig. Bild tagen från Google maps.
Inga varningsskyltar här.
View attachment 6298

Ett till exempel på en annan lite större väg nära mig, inte heller där några skyltar
View attachment 6299

Eller menar du att vägen varit asfalterad förut? I så fall hur lång sträcka var asfalten borta?

Last edited:

Hasse-VTX

New member
Givetvis det var det asfalt för några veckor sedan. hur lång bit det handlar om vet jag inte för jag vände o tog en annan väg. hade de satt en skylt ca: 1km därifrån där kan man välja en annan väg å slippa köra fram till de här o vända.

Herr Fuggle

New member
Givetvis det var det asfalt för några veckor sedan. hur lång bit det handlar om vet jag inte för jag vände o tog en annan väg. hade de satt en skylt ca: 1km därifrån där kan man välja en annan väg å slippa köra fram till de här o vända.

För oss som använder småvägarna är detta ingen nyhet. Inte ovanligt att en grusväg asfalteras och sedan när vägen och asfalten är dålig rivs asfalten upp. Sedan kan vägen asfalteras efter några år igen.

Räkna dessutom med att asfalten tar slut precis efter ett krön! :wink:

Raven

New member
Va ute å kollade på nämda väg (896) Skyltning saknades, Morgan Olfsson (driftsledare) lovade fixa skyltning i dag.
Väg 890 mellan Rottne å Gårdsby är nylagd bitvis men ej sopad. Hoppas på sopning inom 48 timmar. Ska kolla igen snart.
Jan Vägspanare

Ove 60+

Active member
:confused: Jag drog iväg ett mail 12/7, Fredags, om snabellagning utan skyltning. Visst hade klagomålet effekt - idag, Onsdag den 17;e är det väldigt välskyltat och det mesta av gruset har blåst bort men ingen sopning har skett.

Om det är TV eller entreprenör vet jag inte och det gör detsamma. Alla inblandade borde väl ha kunskap om vad som gäller??

Ove 60+

Active member
:) Oj jag fick ett riktigt svar även om det kanske inte var det svar jag ville ha:

Hej!

När man utför snabellagning så är det chauffören som avgör om det ska skyltas eller inte. Vid några enstaka hål brukar man inte skylta men om det är många hål som ska lagas skyltar man oftast. I det här fallet måste föraren gjort den bedömmningen att ingen skyltning behövdes.
Nu beläggs vägen (alltså inte bara snabellagning) och då är arbetet skyltat.

Mitt svar tebax:

Hej och tack för svar.

Uppenbart är att chaufförerna har en väldigt tolerant syn på vad som är värt
att skylta. I detta fallet låg det högar med snabelgrus i kurvor och i några
kurvor fanns det rikligt med grus över hela vägens bredd som dessutom bildat
vallar.

Jag har varit nära vurpa vid flera tillfällen genom åren p.g.a. att
snabelgrus ligger dolt i just kurvor. Jag kommer fortsättnigsvis att skriva
och rapportera när riskabelt grus är strött på vägen och om det är som det
brukat vara i området kommer vi nog att ha flera kontakter.

Vi hörs!
Ove