Rätt sorts däck till rätt hoj är första regeln.
Yamaha 900 Diversion är en touringhoj, då ska den ha landsvägsdäck.
Michelin Macadam är till off-road och adventure-hojar. Jag har aldrig hört talas om att sätta det på en hoj av Diversion-typ. Men tydligen finns det de som gör det.
Det bör ske på bekostnad av fjädring och väggrepp.
Metzeler Lasertec passar bäst på Customhojar som framförs i makligt tempo med lugna accelerationer, så det ska du inte heller ha.
En bekant som kör på det sättet fick ut 1200 mil på lasertec, med en Moto Guzzi California.
Själv körde jag det gärna förr på gamla 80-tals hojar då det höll länge och hade ok väggrepp.
Av Continentals Attack-däck är det "Road Attack" som är touringdäcket, det andra är för sporthoj och passar bra om man kör hårt och på bana.
Road attack är billigt, tydligt i kommunikationen. Mycket däck för pengarna. Men dess svaghet är att du får inte ut mer än max 8-900 mil, det tar slut snabbast av alla touringdäck. Dess våt och kurvgrepp är medelbra.
Det däck jag fn själv kör på, pga priset inget annat.
Det däck som jag rekommenderar är Michelit Pilot Road 2. Fullsilicadäck med ett oslagbart våtgrepp. Utmärkt kurvgrepp och rejäl hållbarhet, framdäcket håller långt över 2000 mil och bakdäcket över 1300 mil!!
Bekanta som kör det är lyriska...
De däck jag vill avråda ifrån är alla sorters AVON. Dyrt och inte ens i närheten av sina moderna kollegor. En tillverkare som inte haft råd att hänga med.
Metzeler Z6 gillar jag inte själv...håller dåligt(700 mil), urusla våtegenskaper och ett löjligt kort temperaturområde. Det går från hårt och snorhalt till bubblande överhettning på 15 grader...
Men till en vänligt körd Diversion kan det kanske funka utmärkt, vem vet...