Däckval

D.J

New member
Har just köpt en Yamaha XJ 900 -92. Cykeln är i skick som ny, men däcken har suttit på sen -00, och dom har gjort sina bästa mil. Du/Ni som åker en en lika mc, eller besitter lite mer kunskap än mig vad gäller däckval, vad skall jag åka på för däck?? Just nu sitter det Dunlop Arrowmax på. Bak 120/90 -18 65H, fram 100/90 -18 56V. Har hört att Michelin Macadam 50 skulle passa, men har samtidigt blivit varnad för dessa däck. Enl. vissa skall greppet inte vara det bästa vid lite "fuktigt" underlag. Skulle bli mycket tacksam för lite vägledning gällande däckinfo.

Tackar på förhand.
 

robin-blom

New member
Har just köpt en Yamaha XJ 900 -92. Cykeln är i skick som ny, men däcken har suttit på sen -00, och dom har gjort sina bästa mil. Du/Ni som åker en en lika mc, eller besitter lite mer kunskap än mig vad gäller däckval, vad skall jag åka på för däck?? Just nu sitter det Dunlop Arrowmax på. Bak 120/90 -18 65H, fram 100/90 -18 56V. Har hört att Michelin Macadam 50 skulle passa, men har samtidigt blivit varnad för dessa däck. Enl. vissa skall greppet inte vara det bästa vid lite "fuktigt" underlag. Skulle bli mycket tacksam för lite vägledning gällande däckinfo.

Tackar på förhand.

kolla om de finns continental däck i din dimention antingen conti road attack eller conti street attack dom däcken rekommenderar jag i så fall
 

Marie

Banned
Har just köpt en Yamaha XJ 900 -92. Cykeln är i skick som ny, men däcken har suttit på sen -00, och dom har gjort sina bästa mil. Du/Ni som åker en en lika mc, eller besitter lite mer kunskap än mig vad gäller däckval, vad skall jag åka på för däck?? Just nu sitter det Dunlop Arrowmax på. Bak 120/90 -18 65H, fram 100/90 -18 56V. Har hört att Michelin Macadam 50 skulle passa, men har samtidigt blivit varnad för dessa däck. Enl. vissa skall greppet inte vara det bästa vid lite "fuktigt" underlag. Skulle bli mycket tacksam för lite vägledning gällande däckinfo.

Tackar på förhand.

Hej!

Jag har kört XJ900 på Michelin Macadam 50 året runt 05/06 och 06/07, och inte märkt det minsta av det problem du nämner. Jag använder dem numera även på min BMW K100RS som bara går sommartid. Jag har svårt att tänka mig bättre mcdäck i något väglag, även på snö och is!

Våren 07 hade Michelin leveransproblem så jag fick inte tag på sådana och lade på Metzeler Lasertech, och använde dem vintern 07/08. Metzeler måsta jag varna för å det skarpaste. När jag kör 1500 mil problemfritt med Michelin, så höll Metzeler knappt 500!
Som tur var, vill jag tillägga, för i kyla och väta är Metzeler det halaste jag upplevt. Ungefär som om man klätt hjulen med ut-och-in-vända bananskal!!!
När jag fick på Michelin igen sistlidna februari så blev hojen åter normal.
 
Last edited:

Gubbrejsarn

New member
Rätt sorts däck till rätt hoj är första regeln.

Yamaha 900 Diversion är en touringhoj, då ska den ha landsvägsdäck.

Michelin Macadam är till off-road och adventure-hojar. Jag har aldrig hört talas om att sätta det på en hoj av Diversion-typ. Men tydligen finns det de som gör det.
Det bör ske på bekostnad av fjädring och väggrepp.

Metzeler Lasertec passar bäst på Customhojar som framförs i makligt tempo med lugna accelerationer, så det ska du inte heller ha.
En bekant som kör på det sättet fick ut 1200 mil på lasertec, med en Moto Guzzi California.
Själv körde jag det gärna förr på gamla 80-tals hojar då det höll länge och hade ok väggrepp.

Av Continentals Attack-däck är det "Road Attack" som är touringdäcket, det andra är för sporthoj och passar bra om man kör hårt och på bana.

Road attack är billigt, tydligt i kommunikationen. Mycket däck för pengarna. Men dess svaghet är att du får inte ut mer än max 8-900 mil, det tar slut snabbast av alla touringdäck. Dess våt och kurvgrepp är medelbra.
Det däck jag fn själv kör på, pga priset inget annat.

Det däck som jag rekommenderar är Michelit Pilot Road 2. Fullsilicadäck med ett oslagbart våtgrepp. Utmärkt kurvgrepp och rejäl hållbarhet, framdäcket håller långt över 2000 mil och bakdäcket över 1300 mil!!

Bekanta som kör det är lyriska...

De däck jag vill avråda ifrån är alla sorters AVON. Dyrt och inte ens i närheten av sina moderna kollegor. En tillverkare som inte haft råd att hänga med.

Metzeler Z6 gillar jag inte själv...håller dåligt(700 mil), urusla våtegenskaper och ett löjligt kort temperaturområde. Det går från hårt och snorhalt till bubblande överhettning på 15 grader...

Men till en vänligt körd Diversion kan det kanske funka utmärkt, vem vet...
 
Last edited:

Marie

Banned
Rätt sorts däck till rätt hoj är första regeln.

Så långt håller jag med dig!

Yamaha 900 Diversion är en touringhoj, då ska den ha landsvägsdäck.

Michelin Macadam är till off-road och adventure-hojar. Jag har aldrig hört talas om att sätta det på en hoj av Diversion-typ. Men tydligen finns det de som gör det.

Snälla du...

För det första.... En 92:a är en XJ-900 F, inte en XJ-900 S Diversion!!!! Diversion kom senare och är en helt annan hoj.
Spelar ingen roll i principresonemanget, för även det är en touringhoj, men rätt skall vara rätt...

För det andra, är Michelin Macadam 50 ett rent landsvägsdäck, ingenting annat! Det är det däcket som polisen hade på sina motorcyklar på den tiden (BMW K75 o K100).

Det däck som jag rekommenderar är Michelit Pilot Road 2. Fullsilicadäck med ett oslagbart våtgrepp. Utmärkt kurvgrepp och rejäl hållbarhet, framdäcket håller långt över 2000 mil och bakdäcket över 1300 mil!!

Bekanta som kör det är lyriska...

Det hade säkert varit ett utmärkt val, OM DET BARA HADE FUNNITS i dimensionerna för XJ-900 F!!! Men tyvärr finns det inte, varken i framhjulets dimension (100/90-18) eller bakhjulets (120/90-18)!!!
Jag vet inte dimensionerna för Diversion, så där kanske det passar, men nu var ju detta en gång för alla ingen Diversion...

Kolla upp lite vad du tänker skriva för rappakalja innan du anfaller tangentbordet! ;)
 
Last edited:

D.J

New member
Tack för Era svar. Om det inte är några fel på Michelin Macadam så får man väl testa dessa. Men vad är skillnaden på beteckningarna 50 & 50E ?
 
Last edited:

Ståhlis

New member
Har just köpt en Yamaha XJ 900 -92. Cykeln är i skick som ny, men däcken har suttit på sen -00, och dom har gjort sina bästa mil. Du/Ni som åker en en lika mc, eller besitter lite mer kunskap än mig vad gäller däckval, vad skall jag åka på för däck?? Just nu sitter det Dunlop Arrowmax på. Bak 120/90 -18 65H, fram 100/90 -18 56V. Har hört att Michelin Macadam 50 skulle passa, men har samtidigt blivit varnad för dessa däck. Enl. vissa skall greppet inte vara det bästa vid lite "fuktigt" underlag. Skulle bli mycket tacksam för lite vägledning gällande däckinfo.

Som SMC medlem får du 6,7% rabatt på Maxxis mc-däcksortiment på www.hojdack.se samt att du stödjer SMCs utveckling av trafiksäkerhetsfortbildningar med 5% av köpesumman netto.

Rekommenderat däckval till en Yamaha XJ 900 -92
Maxxis M6103 Promaxx 120/90-18, 445 kr/st SMC-pris (Ordinarie 577 kr/st)
Maxxis M6102 Promaxx 100/90-18, 476 kr/st SMC-Pris (Ordinarie 540 kr/st)

Du hittar däcken under kategorin landsväg/gata:
http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pageno=9&prodcatidparent=0&prodcatid=3

Lev å må!
Daniel

www.hojdack.se
070-2944621
 

Ginnies

New member
Hej D.J!

Tråden fanns tydligen på två ställen i forumet. Provar även här.

Jag har en exakt likadan hoj som du just köpt. De sista 3000 milen har jag kört på Pirelli Sport Demon. Bakdäcket har hållit i ca 1600 mils långkörning med full touringpackning inkl. tält. Då har även fjällan suttit bakpå. Har varit mycket nöjd med detta däck. Jag har även hört att Michelin Macadam 50 skall vara bra. Kompisar till mig som har gamla och tunga hojar (GSX 1100 E) som även kör bankörning med dessa Michelin däck. Både grepp och livslängd har tydligen varit mycket bra. Själv ska jag överge Pirelli mot dessa Macadam 50 nästa gång jag byter.

Xj:n är annars en slitvarg av rang. Jag är mycket nöjd med min, även om jag försöker att förbättra den år från år. Mitt projekt denna sommar ar att byta ut bromsarna mot bättre doningar. Har köpt bromsok och pump från en Yamaha R1 och ska modifiera dessa att passa på XJ:n.

Är din hoj i orginalskick med tanke på effekt? Våran modell är annars strypt för att klara strängare ljudnivå krav.

Lycka till med din nya hoj!

/Ginnies
 

D.J

New member
Tack allihop för Era svar och div. information gällande däck. Det blev Michelin Macadam 50, både fram & bak. Såg samtidigt att klossarna gjort sitt och behövde bytas.

Ha det bra.

D.J
 

Avarage

New member
Michelin Macadam är till off-road och adventure-hojar. Jag har aldrig hört talas om att sätta det på en hoj av Diversion-typ. Men tydligen finns det de som gör det.

Föregångarna till Pilot Road var just modellen Macadam och hette då Macadam 100x som i sin tur föregicks av Macadam 90x. Båda var rena landsvägsdäck med bra grepp både i torrt och vått. Hade aningen längre livslängd på min VFR än Pilot Road dvs. mellan 2500-2800mil medan Pilot Road håller ca. 2300-2500 mil.

Macadam 90x byttes ut, enl. vad jag minns och erfar, till Macadam 100x bla. pga. en konstruktionsmiss på framdäcket som innebar slitage som påminner om fiskfjäll vilket inte Macadam 100x eller efterföljaren Pilot Road eller Pilot Power har.

Mvh!
// Niklas
 

Ginnies

New member
Michelin Macadam 50

Efter en dags körning på bana, med GSX 1100 E, ser Michelin Macadam 50 ut så här. Då ska man tänka på att detta däck är avsett för vardags/touring körning. Att däcket klarar av denna typ av körning, i ett högt tempo, på bana måste man säga är ganska så bra.

Kortet till höger är på framdäcket och nere på bakdäcket.

/Ginnies
 

Avarage

New member
Efter en dags körning på bana, med GSX 1100 E, ser Michelin Macadam 50 ut så här. Då ska man tänka på att detta däck är avsett för vardags/touring körning. Att däcket klarar av denna typ av körning, i ett högt tempo, på bana måste man säga är ganska så bra.

Kortet till höger är på framdäcket och nere på bakdäcket.

/Ginnies

Fint slitage! Tyder på bra kombination av inställda dämpare/gaffel och ringtryck i kombination med den last (hastighet/vikt) som däcket utsätts för!

Mvh!
// Niklas
 

KonradB

New member
däck

Metzeler Z6 om rätt storlek finns! :)Kör 950-1300 mil på et bakdäck, på en 1200 bandit. Det finns 6-8 typ av Z6. Kolla Metzelers hemsida så du väljer rätt!
 
Top