Däckval Yamaha MT-01

Hallå alla MT-01-ägare, och andra som kanske har åsikter i frågan. Bytte min varadero förra året mot en MT-01 och snart är det dags för nya däck. För närvarande sitter det Metzler på, de som levererades från fabrik och det bakdäcket har nu gått 530 mil och sjunger på sista versen.

Vad kör ni på för däck och vilken livslängd räknar ni med?
Magnus
 

Zopilote

New member
Jippiii, äntligen ett ämne där jag tror jag har ganska bra kunskaper :)
Orginal Metzeler Z4 antar jag att du har på din? Drygt 500 mil låter ganska rimligt för dom, sedan börjar dom bli ganska obehagliga att åka på...
Efter att jag kört slut på mina Z4 bytte jag till Metzeler Z6. Det är ett par ganska "tungstyrda" däck med ungefär samma hållbarhet som Z4 men betydligt bättre körkänsla. Även med Z6 var det bakdäcket som tog slut först.
Provade sedan Michelin Pilot Road 2. Betydligt mer snabbstyrda, så i början kändes hojen nästan nervös innan man hade vant sig. Riktigt bra däck som inte bjöd på några obehagliga överraskningar. Det märkliga med PR2 var att framdäcket tog slut långt före bakdäcket... Ca 400 mil fick jag ut på ett framdäck, sedan var sidorna helt nedslitna. Bakdäcket såg nästan inte alls slitet ut efter samma körsträcka.
Nu står hojen och väntar på grusfria vägar med ett par sprillans nya Metzeler Interact Z8. Återkommer med utvärdering av dom lite senare ;)

Min körstil är oftast ganska "inspirerad" :rolleyes: Använder däcken ända ut på kanten och har relativt ofta passagerare där bak.
 
Jippiii, äntligen ett ämne där jag tror jag har ganska bra kunskaper :)
Orginal Metzeler Z4 antar jag att du har på din? Drygt 500 mil låter ganska rimligt för dom, sedan börjar dom bli ganska obehagliga att åka på...
Efter att jag kört slut på mina Z4 bytte jag till Metzeler Z6. Det är ett par ganska "tungstyrda" däck med ungefär samma hållbarhet som Z4 men betydligt bättre körkänsla. Även med Z6 var det bakdäcket som tog slut först.
Provade sedan Michelin Pilot Road 2. Betydligt mer snabbstyrda, så i början kändes hojen nästan nervös innan man hade vant sig. Riktigt bra däck som inte bjöd på några obehagliga överraskningar. Det märkliga med PR2 var att framdäcket tog slut långt före bakdäcket... Ca 400 mil fick jag ut på ett framdäck, sedan var sidorna helt nedslitna. Bakdäcket såg nästan inte alls slitet ut efter samma körsträcka.
Nu står hojen och väntar på grusfria vägar med ett par sprillans nya Metzeler Interact Z8. Återkommer med utvärdering av dom lite senare ;)

Min körstil är oftast ganska "inspirerad" :rolleyes: Använder däcken ända ut på kanten och har relativt ofta passagerare där bak.

Tack för ett mycket uttömmande svar. Har själv funderat i banorna kring pilot road 2 så det låter ju bra på din beskrivning. Tror jag tar och provar det nästa gång. Får väl ta det lugnt i början. Lite nyfiken, du fick ut mer på bakdäcket än fram. Vet du hur långt du körde bakdäcket? Eller du byter alltid båda?
Magnus
 

Zopilote

New member
Tack för ett mycket uttömmande svar. Har själv funderat i banorna kring pilot road 2 så det låter ju bra på din beskrivning. Tror jag tar och provar det nästa gång. Får väl ta det lugnt i början. Lite nyfiken, du fick ut mer på bakdäcket än fram. Vet du hur långt du körde bakdäcket? Eller du byter alltid båda?
Magnus

Hej Magnus,

Nu har det ju dessutom släppts ett Pilot Road 3, men det får bli nästa däck när Z8-orna är slut...
Jag bytte bägge däcken nu, eftersom jag tänkte prova en ny modell och gärna vill ha matchande däck fram och bak. (...det är ju bara pengar...;))
Bakdäcket såg som sagt var riktigt bra ut efter 400 mil, så det skänkte jag till en kompis som också kör MT-01. Vi får se hur många mil han får ut ur det :)

Grattis förresten till en riktigt udda och kul hoj! Hoppas du kommer att trivas med MT:n.
 
Hej Magnus,

Nu har det ju dessutom släppts ett Pilot Road 3, men det får bli nästa däck när Z8-orna är slut...
Jag bytte bägge däcken nu, eftersom jag tänkte prova en ny modell och gärna vill ha matchande däck fram och bak. (...det är ju bara pengar...;))
Bakdäcket såg som sagt var riktigt bra ut efter 400 mil, så det skänkte jag till en kompis som också kör MT-01. Vi får se hur många mil han får ut ur det :)

Grattis förresten till en riktigt udda och kul hoj! Hoppas du kommer att trivas med MT:n.

Oj, berätta gärna hur långt det rullade om du får veta. Har funderat under dagen och då framdäcket är bra så blir det nog ett likadant bak - det är ju det där med pengar. Tror att det är bättre än att ha olika fram och bak så kan jag gå på pilot road till nästa gång.

Tack förresten. När de presenterade MT-01 2005 så sa jag till mig själv att en sån ska jag ha, nån gång. Passade bra nu när jag inte kör så långa sträckor och ville ha nåt annat än Varaderon. Är mycket nöjd så här långt men har bara hunnit köra 100 mil under förra året. Ska bli intressant att se hur den är att köra lite längre i sträck.
Magnus
 

vongen

New member
MT:n duger till långresor också .. Jag var i finland med min förra sommaren :)

Har för övrigt slängt på ett Road 2 i fram precis och hade ett likadant bak redan när jag köppte mc:n. Det bakdäcket har gått ca 500mil och det finns mer att ge så jag är nöjd :)
 

Zopilote

New member
MT:n duger till långresor också .. Jag var i finland med min förra sommaren :)

Visst går det alldeles utmärkt att åka långt på MT:n, så länge man håller sig borta från motorvägarna. 130km/h rakt fram i flera timmar blir gärna lite drygt på en hoj utan vindskydd :p
Det som begränsar mest tycker jag är packmöjligheterna och den lilla tanken, men å andra sidan är det ju ganska skönt att vara tvungen att stanna för tankning var 20:de mil :)

Magnus: Det är väl inte Metzeler Z4 du har tänkt köpa nytt? Ärligt talat är det faktiskt inget vidare däck...MT:n är värd något bättre :)
 
MT:n duger till långresor också .. Jag var i finland med min förra sommaren :)

Har för övrigt slängt på ett Road 2 i fram precis och hade ett likadant bak redan när jag köppte mc:n. Det bakdäcket har gått ca 500mil och det finns mer att ge så jag är nöjd :)

Det lutar åt att det blir en resa till stockholm/uppsala i sommar så då blir det i alla fall lite mellanlångt. Ska spendera några veckor där och vill nog inte vara utan hoj. Kan vi bara fixa så att sambon får hjälp med barnen på tåget upp så blir det hoj.

Hur upplevde du att köra långt på MT:n? Inga bekymmer med vibrationer och annat?
Magnus
 
Visst går det alldeles utmärkt att åka långt på MT:n, så länge man håller sig borta från motorvägarna. 130km/h rakt fram i flera timmar blir gärna lite drygt på en hoj utan vindskydd :p
Det som begränsar mest tycker jag är packmöjligheterna och den lilla tanken, men å andra sidan är det ju ganska skönt att vara tvungen att stanna för tankning var 20:de mil :)

Magnus: Det är väl inte Metzeler Z4 du har tänkt köpa nytt? Ärligt talat är det faktiskt inget vidare däck...MT:n är värd något bättre :)

Jo, det var väl Z4 jag tänkte på men förstår att det är en dålig idé. Den innebär dock att jag kanske måste byta båda och det vet jag inte om jag har råd med just nu...Får räkna lite på det där kanske. Tack för rådet i alla fall. Annars hade det blivit ett z4.
Magnus
 

Zopilote

New member
Jag skulle rekommendera www.hojdack.se. Kanske en aning dyrare än de tyska konkurrenterna, men snabb och trevlig service och leverans.
En uppsättning PR2 hos dom kostar ungefär 2500:- till MT:n.
Vill du komma lite billigare undan, så finns Maxxis där också för ca 1800:- för ett set. Jag har inte provat dom själv, men kompisen (som fick mitt bakdäck) körde på dom förra sommaren och verkar nöjd :)
 

vongen

New member
Det lutar åt att det blir en resa till stockholm/uppsala i sommar så då blir det i alla fall lite mellanlångt. Ska spendera några veckor där och vill nog inte vara utan hoj. Kan vi bara fixa så att sambon får hjälp med barnen på tåget upp så blir det hoj.

Hur upplevde du att köra långt på MT:n? Inga bekymmer med vibrationer och annat?
Magnus


Klart det vibrerar men inte så jag lider av det.
Brukar köra med bara gashanden på styret bitvis för att sträcka ut ryggen lite.
Det finns ju touring maskiner om man vill åka bekvämt men jag vill ju ha mt:n för att jag gillar den :)

Och så blir det ju en massa tankande i den lilla tanken så du får raster med jämna mellanrum vare sig du vill eller inte.
 
Last edited:

satanicpanic

New member
Hallå. Då MT-01an har samma motor som warriorn med samma vrid osv så kan jag rekomendera Avon storm om du e ute efter livslängd. Hade PR2 på min Warrior förut och dom höll inte speciellt länge har nu bytt till Avon däcket och det verkar ha en grymt mycke längre livslängd dock så har PR2 bättre fäste vid vått väglag så det beror ju på vad du e ute efter ;)
 
Hallå. Då MT-01an har samma motor som warriorn med samma vrid osv så kan jag rekomendera Avon storm om du e ute efter livslängd. Hade PR2 på min Warrior förut och dom höll inte speciellt länge har nu bytt till Avon däcket och det verkar ha en grymt mycke längre livslängd dock så har PR2 bättre fäste vid vått väglag så det beror ju på vad du e ute efter ;)

Jo, är ju alltid ett balanserande med fste kontra livslängd. Tänker att MT:n inbjuder till sportigare körning och då får nog greppet få betydelse. Ska nog prova PR2 tror jag. Men tack för tipset!
Magnus
 
Top