Däckval till V-Strom 1000

sskrobban

New member
Är det någon som kan ge förslag på däckval bak o fram till en V-Strom 1000. jag kör i mestadels asfalt.
 

Zopilote

New member
Är det 19" framhjul på V-stromen?
Jag hade Continental TrailAttack på min Triumph Tiger, som fungerade kanonbra på våt och torr asfalt, samt även medgav (mycket lugn) körning på grusväg och större stigar. Rekommenderas!
 

Zopilote

New member
www.reifenversand.com finns TrailAttack i dina dimensioner. 85€ för framdäcket och 107€ för bak.
Annars tror jag många vanliga landsvägsdäck finns i dina dimensioner också, t.ex. Michelin Pilot Road.
 

busdriver

New member
För min del tveklöst Michelin Anakee. Jag kör mest asfalt (bra och dålig), ibland grus men i alla väder. Suveränt i regn och om man råkar ut för lite snöblask. Men visst det är ju inget racedäck kanske. På www.michelin.se finns en däckvalsguide där man får rekommendationer.
 

pikeman59

New member
Metzler Roadtec Z6

Har kört på några omgångar av Metzler Roadtec Z6, både på min gamla DL1000 och min nuvarande DL650 samt på lite andra hojar. Kunde inte vara mer nöjd både på vått och torrt underlag. Funkar till och med hjälpligt på grus även om det inte på något sätt är ett grusdäck. Har kört med Metzler Z6 en hel del på bana och det är helt suveränt. Tycker jag, med min begränsade erfarenhet, i alla fall. :)

//Sven
 

StenT

New member
Anakee 2

Har haft möjlighet att prova Michelin Anakee 2 under senhösten och är mycket positivt överraskad över de egenskaper som de här däcken har.
Mycket bra grepp vid blöta och kalla vägbanor,spårstabilt och bra känsla,
inger förtroende, upplever bra feedback, komfort är mycket bra trots relativt grovt mönster. Har även kört en del grus ,helt ok.Ska man ha märkbart bättre fäste så är det nog typ TKC 80 eller liknande nabbdäck som gäller.Det här är mina nya favoriter. Jag kör typ 80/20 fördelning mellan asfalt och grus. Kör en BMW R1200GS. Enligt reklamen skall dom dessutom ha 30% längre livslängd än jämförbara däcksmärken.Kolla även test i MC-Folket. Lycka till med ditt nya däcksval.
 

MCpassion

New member
Kör på TrailAttack bak nu - funkar kanon på asfalt och grus. Blir TraiAttack även fram när det ska bytas.
 

Raven

New member
Gillar du krokig asfalt? Vill ha livslängd på dina däck ca 1500 mil? Tar med i beräkning att ta det lite nätt på gruset. Är svaret Pilot Road .
mvh, Räven
 

sskrobban

New member
Nu har jag monterat Anakee 2 på hojen så hoppas det blir bra. Jag kör ju mest asfalt så de ska nog passa
 

Raven

New member
Hoppas tvåan är bättre än ettan av Anakee. Ettan blev väldigt dåligt å ojämt efter 500 mil på krokig asfalt. Raportera senare om dina erfarenheter, bra att veta.
Räven
 

Helios

New member
Michelin Anakee 2 påminner väldigt mycket om dom däck som sitter på min DL1000 orginal. Kan det stämma? Eller ser dom bara väldigt lika ut?

Har inte hojen i krokarna så jag kan inte kolla.
 

ljunganz

New member
Nya progressiva gummiblandningar

Michelin Anakee 2 påminner väldigt mycket om dom däck som sitter på min DL1000 orginal. Kan det stämma? Eller ser dom bara väldigt lika ut?

Har inte hojen i krokarna så jag kan inte kolla.

Det stämmer, fast Michelindäcket är mer skuret vid sidorna än originalet från Bridgestone. Anakee/Anakee² har samma mönster.

Det intressanta med de nya däcken från Michelin (Pilot Road² / Anakee²) och Metzeler (ROADTEC Z6 INTERACT) är just de varierande gummiblandningarna i däckbanans tvärsnitt, vilket både ger förbättrat grepp i vått och torrt samt bättre livslängd.
 

ljunganz

New member
Däckval till V-Strom DL650 (H) DL1000 (V)

Nyligen kollade jag och blev förvånad över att helgens 40 mil i tempo med gixxrar, fireblades, och ninjor hade ätit upp resterande millimetrar från mittbanan på bakdäcket. Som jag hört berättats, är det vanligt att de sista millimetrarna går åt väldigt snabbt!

Enligt mina första funderingar, övervägde jag om det kommer att bli mindre med åka på grus, mestadels blir det asfalt med både krokvägar, samt ren landsvägstouring. Förmodligen lite köra på gokartbana, och kanske någon BKK-kurs på storbana.

Kom sen på att jag har ett antal oåkta skogsbilvägar med grus, som fortfarande är aktuella. Så när jag nu har en All Road-hoj, så vill jag fortfarande ha den möjligheten att köra på nästan alla vägar. Hittade till slut reklamen för Michelin Anakee², för både grepp och livslängd, så det fick bli ett sådant.

Mitt framdäck ser OK ut än så länge. Eftersom jag har 19” på framfälgen, så är urvalet något mer begränsat än för bakdäcket. Det finns dock även ett antal olika landsvägsdäck att välja på.

Att montera bort bakhjulet var lekande lätt, men det var betydligt besvärligare att få det tillbaka på plats igen. Depåstödet från Jula var en förutsättning. Momentnyckel och ljust kullagerfett med Litium-innehåll hade jag sen tidigare.

Vid första försöket hamnade bromsoket ovanför uttaget i svingarmen, samt att distansbussningen på kedjekranssidan lossnade ideligen, när jag slet för att få bakhjulet på plats. Behövde trä bakaxeln från bromsskivesidan först för att linjera upp hjulet. Satt på en liten pall, med bägge fötterna till hjälp för att lyfta upp däcket och passa in bakaxeln. Bromsoket med ABS-sensorn var det som vållade bekymret vid återmonteringen. Hur som helst, plötsligt satt däcket där i alla fall, helt perfekt till slut. Har även linjerat upp bakdäcket och sträckt kedjan någorlunda. Ska smörja kedjan samt efterkontrollera kedjespänning och upplinjeringen av kedjekransarna. Ser fram emot att åka på det nya däcket och hoppas det är lika bra som mina förhoppningar, efter att initialt ha fallit för reklamen.


APPENDIX: (Bakdäck till V-Strom DL650 med hastighetsklass H)
  • Avon Distanzia AM 44 150/70 R17 TL 69H
  • Bridgestone TW 152 F 150/70 R17 TL 69H
  • Bridgestone BW 502 150/70 R17 TL 69H
  • Continental ContiRoadAttack 150/70 R17 TL 69V M/C
  • Continental ContiTrailAttack 150/70 R17 TL 69V M/C
  • Dunlop Trailmax D607 150/70 R17 69H TL
  • Dunlop Sportmax Roadsmart 150/70 R17 69V TL
  • Maxxis Presa Detour MA-PD 150/70-R17
  • Maxxis M6029 Supermaxx 150/60-R17
  • Metzeler Roadtec Z6 150/70 R17 M/C 69V TL
  • Metzeler Tourance 150/70 R 17 69V TL
  • Metzeler Tourance EXP 150/70 R 17 M/C 69V TL
  • Michelin Anakee 150/70 R 17 69H
  • Michelin Anakee² 150/70 R 17 69H
  • Michelin Pilot Road 150/70 VR 17
  • Michelin Pilot Road² 150/70 ZR 17
  • Pirelli Scorpion Trail 150/70 R 17 M/C 69V TL
  • Pirelli Scorpion MT 90 S/T 150/70 R 17 69H TL
  • Pirelli Scorpion Sync 150/70 R 17 M/C 69V TL
 

sskrobban

New member
Jag har kört ca 100 mil med mitt anakee 2 däck inklusive en BKK kurs på Sviestad i Linköping. Och greppet på banan var bra. Ute på allmän väg tycker jag att däcket fingerar mycket bra inga vibrationer.
 
Top