Däcktryck!

gundj

New member
Det står faktiskt på dina däck, bara att läsa det finstilta.
Börja med att ha trycket mitt mellan de värden som anges, sedan får du justera efter hur du tycker det känns.
Jag ligger ofta strax under maxtryck med kalla däck.
 

OH-

Member
Det står faktiskt på dina däck, bara att läsa det finstilta.
Börja med att ha trycket mitt mellan de värden som anges, sedan får du justera efter hur du tycker det känns.
Jag ligger ofta strax under maxtryck med kalla däck.

Nej, det står normalt INTE på däcken! Vanligtvis står bara ETT tryck på däcket och det är det högsta som däcket är tänkt att fyllas för att kunna bära sin maxlast.
Det är alltså väldigt sällan det tryck som rekommenderas för däcket monterat och använt på en typisk hoj.

Bara som ett exempel: På min hoj, utan last och passagerare skall jag ha 2,2 bar i framdäcket. Trycket för max lastförmåga ligger på ungefär (har inte hojen till hands men vet rätt väl ändå) drygt 40 psi / 3 bar.

Visst, man spar bensin (och kanske däck) genom att ha alldeles för högt tryck. Komforten blir lidande (däcken betyder förvånansvärt mycket för fjädringen) och om man skulle råka behöva allt väggrepp man kan få så har man saboterat för sig själv (landsvägsdäck går för kalla, fjädrar inte som dom ska och kontaktytan blir för liten).

Nu, när "allt" finns på nätet så finns det ingen anledning att gissa fritt om däcktrycken. Gå i första hand till däcktillverkarens hemsida (olika däck för samma hoj har olika uppbyggnad och gummi vilket ger olika tryck), i andra hand till hojtillverkarens sida och i sista hand till nån annan källa som verkar tillförlitlig, som en ägare här på forumet som har kvar ägarhandboken till hojen.
 

Peter1980

New member
Google är din vän. Här har du en tabell över däcktryck för de flesta Yamaha.
http://www.dackstallet.com/mc/yamaha.htm

Visserligen för Michelindäck men det lär inte skilja så mycket. bra riktmärke i.a.f.

Jag brukar läsa däcktillverkarens rekommendationer när det finns såna, i andra hand mc-tillverkarens.

En del däck, oftast de lite sportigare, har en stomme som är gjord så att man kan variera trycket beroende på vad man ska ha det till. T ex olika tryck för gatkörning och bankörning.

Tom på Hojdäck kan säkert komma med en bra rekommendation!
 

Avarage

New member
Så som jag uppfattat det är det däcktillverkaren som testar sina däck (;-)) och därmed testar fram vilket ringtryck de skall köras med. Så jag tror nog man skall försöka ta rekommendationer från däcktillverkaren.

Mvh!
// Niklas
 

Peter1980

New member
Så som jag uppfattat det är det däcktillverkaren som testar sina däck (;-)) och därmed testar fram vilket ringtryck de skall köras med. Så jag tror nog man skall försöka ta rekommendationer från däcktillverkaren.

Mvh!
// Niklas

Ja precis, Dunlop har t ex guider för street pressure och track pressure för flera av sina ntec-däck.
 
Top