Däckfråga??

Mange72

New member
Har en Kawasaki z1000sx -11 abs. Orginal är den utrustad med ett 190/50 bakdäck men jag fick tipset att prova 190/55 vilket jag gjorde. Frågan är; vad gör detta för skillnad egentligen? Jag har precis börjat köra smc;s bkk bandagar och där känns ju däcket förtroendeingivande, känns i alla fall som om det finns mer däck att lägga ner i kurvorna men egentligen har jag ingen aning om skillnaden:) . Tipset fick jag i från en mc-handlare som varit väldigt duktig som roadracingförare och han sa att " ska du köra på bana så är detta bäst". Nu ska jag snart byta däck igen och tänkte höra mig för.
 

Niklasinorr

New member
Man kan skriva en hel novell om detta eftersom svaret "beror på" :)

Det normala är att om du väljer ett däck av samma märke och modell men i 55 istället för 50 profil så blir däcket högre. Det innebär att hojen kommer att svänga in lättare i svängen.

Om du väljer ett däck av ett annat märke eller modell så kan det skilja väldigt mycket beroende på att ett däck som har 190 bredd i själva verket kan variera ganska mycket, typ 180-200mm, så profilen som skall vara 55% av bredden kan då skilja ganska mycket i verkligheten.

Dessutom, och det är egentligen det du känner mest är att själva profilen på däcken kan vara väldigt platt, om däcket är avsett för touring, eller väldigt spetsigt om det är gjort för bankörning. Ju spetsigare däck desto mer gummi i backen vid nedlägg, desto mindre gummi i backen rakt fram. ju spetsigare desto lättare att svänga in.
MEN!!! Om du har ett gatdäck fram med platt profil och sätter ett bandäck bak med spetsig profil så kan du få väldigt konstiga beteenden på väg ner i nedlägget. Du får olika insvängsningsbeteenden fram och bak och de kommer att ta ut varandra i vissa vinklar och förstärka i andra vinklar, hojen kan kännas jättekonstig, fladdrig och instabil med ett ickekonsekvent beteende.

Så, att byta till ett däck av samma typ och modell men bara lite högre är bara positivt, hojen kommer att kännas snärtigare och piggare i insvängningen.
Kombinera bara inte touring- och sportdäck, det blir inte bra... :)
 

Mange72

New member
Tackar,
Märket på däck; Michelin pilot power 190/55 zr17 bak och Michelin pilot road 2 120/70 zr17 fram.
Tycker att hojen svänger precist och lagom snabbt, skulle kunna falla in lite snabbare men det är nog mer min körteknik som brister än hojens och däcken. Känns ju tryggt med mer (högre) gummi när man lägger ner i kurvorna. Får ju 5mm "fegrand" på sidorna men det är ju bättre det;).
Då är det egentligen inget fel med 55 profilen i detta fall.
Om,,,man nu skulle byta däckfabrikat till låt säga, Pirelli GT. Blir det ungefär likadant som med michelin däcken eller,,,,
 

HkanB

New member
Tackar,
Märket på däck; Michelin pilot power 190/55 zr17 bak och Michelin pilot road 2 120/70 zr17 fram.
Tycker att hojen svänger precist och lagom snabbt, skulle kunna falla in lite snabbare men det är nog mer min körteknik som brister än hojens och däcken. Känns ju tryggt med mer (högre) gummi när man lägger ner i kurvorna. Får ju 5mm "fegrand" på sidorna men det är ju bättre det;).
Då är det egentligen inget fel med 55 profilen i detta fall.
Om,,,man nu skulle byta däckfabrikat till låt säga, Pirelli GT. Blir det ungefär likadant som med michelin däcken eller,,,,

Grundtips: Det beror på
Gardera med: Kanske

Märkligt nog verkar vissa kombinationer av däck, hoj och förare passa ihop...
Det finns dessutom en alldeles egen liten sekt för de som är frälsta på Dunlop Sportsmart...
Själv är jag Michelinman sedan 20 år...vi vänder oss mot Clermont-Ferrand med jämna mellanrum.

Något alllvarligare så:
Det enda riktiga säkra svaret är...det vet du inte förräns du provat.
Dock är oddsen hyfsade att om du byter från det ena märket till det andra och håller dig i ungefär samma segment prestandamässigt, så kommer det att funka, förmodligen.

Kombinera bara inte touring- och sportdäck, det blir inte bra... :)
Som Niklasinorr skrev ovan...
Kan jag inte annat än hålla med om...det är väl inte riktigt lika illa som att på bilen ha ena axeln dubbad och den andra odubbad på vintern...men åt det hållet.
 

Niklasinorr

New member
Det är som sagt oftast bara en fördel med 55-profil eftersom tillverkarna har en tendens att bygga hojar lite konservativt för att inte riskera att en oerfaren förare får en hoj som är för snabbstyrd och fladdrig.

Men, nu har du just en sådan skillnad där du har ett gatdäck fram med ganska platt profil och ett hypersportdäck bak. Beroende på vilket Pilot Power så kan det vara skillnad på profilen. På bilden ser man inte profilerna men om jag inte minns fel så skiljer det en del. Du får kika på däcken uppifrån så ser du om det är plattare fram än bak, är det så så kan det bli lite konstigt, speciellt när du närmar dig max nedlägg.

Jag TROR inte att det är någon fara men nästa gång du byter så köper du samma däckmodell fram och bak, men gärna 55-profil då:)
Det är samma sak med Pirelli GT som om jag inte missminner mig är den direkt konkurrent till Power Road av senare modell.

Vill du ha ett riktigt bra sportdäck som gör din hoj riktigt lättsvängd så kan du titta på Dunlop Sportsmart. (LÄS HÄR HkanB :D
Det är ett hypersportsdäck som har en väldigt spetsig profil, speciellt fram. Hojen trillar väldigt snabbt in men är stabilt inne i svängen. Jag gillar det eftersom det håller väldigt bra. Dock är Pilot Road ett mycket bättre gatdäck eftersom det funkar vid riktigt låga temperaturer och i regn.

Michelins guide över sina däcktyper

http://motogiga.gr/datafiles/1120.jpg
 

Avarage

New member
Det är ett Pilot power 2ct bak

Om du inte haft problem med att däcket har överhettats, vilket kan inträffa oftast på effektstarka maskiner vid upprepade kraftiga accelerationer (säg efter 12-18min hårdare körning på bana) så köp samma däck igen. Det är ett riktigt bra allrounddäck för bana såväl i torrt som blött.
 

Mange72

New member
Jag tror att det blir att köpa michelin pilot power 2ct fram och bak. Visst har däcken blivit rätt bubbligt på sidorna men däcket känns rätt förutsägbart och känns förtroendeingivande både i regn och i torrt. Dubbeldagen på knutstorp hade vi blandat regn och torrt och det funkade bra på vilket som, sista passet brydde man sig inte för att det regnade lite (läs ösregn). Sista bandagen i extrem värme blev däcken varma men det höll riktigt bra grepp ändå. Kommer dock att ha ett 55 profil bak eftersom det känns som om man har lite mer gummi att tillgå plus att det känns som om det tippar in lite snabbare i svängen. Jag tackar för svar och inser att frågan om däck är en hel djungel,,,,,,,,,,,:victorious:
(funderar ff på de där j____la pirelli angel Gt däcken men det är väl mer touringdäck jämfört med michelin pp 2ct???:confused:
 
Top