däck

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Vad är det för skillnad mellan

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&m_s=1

och

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&m_s=1

?

Är det någon som kan hjälpa mig med det?

Jag ska ha det ihop med det här bakdäcket?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....&Cookie=&language=&typ=MOTO-R-146101&dsco=121

Jag kom nu att tänka på att d kanske står för diagonal däck?

Då kanske jag ska ha det som inte har ett D med om jag ska i kombination med det bakdäck som jag nämnde ovan?

Har jag förstått det rätt?

Mvh

Amir
 
Last edited:

Tom@work

New member
Hej,
Är det någon som kan hjälpa mig med det?

Mvh

Amir

Hej.

Pilot Road 2 D har en lite annourlunda stomme för "maximerad stabilitet" enligt Michelin.
Det och bakdäcket Pilot Road 2 B rekommenderas tex till Yamaha FJR 1300.

Är till för de som använder tunga, krafiga maskiner och kör ofta med full last + passagerare, enligt Michelin.
Går att använda utan problem på andra hojar också.

PS. Delti.com är inte billigast.....
 
Last edited:

Tom@work

New member
Jag kom nu att tänka på att d kanske står för diagonal däck?

Då kanske jag ska ha det som inte har ett D med om jag ska i kombination med det bakdäck som jag nämnde ovan?

Har jag förstått det rätt?

Mvh

Amir

Hej igen.

Diagonaldäck brukar skrivas med B eller VB i själva dimensionen. inte bakom.
ex 120/70B17 för att visa att det är Diagonal.

RAdial skrivs då:
120/70R17, 120/70ZR17 eller bara 120/70-17

Hoppas det hjälper lite.
 
H

honda cbf 500

Guest
jag beställde den utan d i kombination med det bakdäck som jag nämde.

//Amir
 

Svampe

New member
Lite klargörande bara.
Michelin Pilot Road görs inte i Diagonalutförande. Det finns en variant för tyngre hojar som Tom@work skriver, och en för stora offroadmaskiner som t.ex BMW R1200GS, Honda Varadero och liknande.
Michelins Diagonalserie heter Pilot Active.
 

SuperRetard

New member
Hej.

PS. Delti.com är inte billigast.....


Vad är billigare då?

Jag gör lite research inför varje vår då det går åt en hög varje år. Men däckonline har ju mosat motståndet jag hittat iaf.

Rodamoto är nära, men faller på frakten, Hojdäck när bara dyrare rakt av.

Vad har du för dealers som inte jag känner till?
 
J

Janner

Guest
Håll koll!

När ni köper däck på nätet, kolla att de verkligen är E-märkta innan ni lägger dem på cykeln.

Det betyder att de är godkända för användning här i Sverige. Om ni skulle råka ut för en olycka på däck utan märkningen, så kan det bli så att försäkringsbolaget inte betalar ut ersättning för vare sig mc:s skador eller era egna. :(

E-märkningen ska finnas på sidan av däcket inskrivet i en cirkel eller fyrkant. Det kan finnas en kontrollsiffra också som är för tillverkningslandet, men det viktiga är E:et.
 

Tom@work

New member
Vad är billigare då?

Jag gör lite research inför varje vår då det går åt en hög varje år. Men däckonline har ju mosat motståndet jag hittat iaf.

Rodamoto är nära, men faller på frakten, Hojdäck när bara dyrare rakt av.

Vad har du för dealers som inte jag känner till?

Hej.

Inga hemligheter alls.
Delti.com som CBF500 länkade till, är ju Däckonline. Det visste du ju redan iofs.

Men jag kollade bara lite snabbt mot hojdäck och de var billigare på just dessa däck.
Visserligen bara med 30:- .

Naturligtvis köper folk däck av vilka firmor de själva vill.
Det var ett tips i all välmening när "alla" säger att det är så dyrt i Sverige.
 

SuperRetard

New member
Hej.

Inga hemligheter alls.
Delti.com som CBF500 länkade till, är ju Däckonline. Det visste du ju redan iofs.

Men jag kollade bara lite snabbt mot hojdäck och de var billigare på just dessa däck.
Visserligen bara med 30:- .

Naturligtvis köper folk däck av vilka firmor de själva vill.
Det var ett tips i all välmening när "alla" säger att det är så dyrt i Sverige.


Ja, skrev nog däckonline av bara farten.. Det är det i mitt sinne, delti.com står det bara i alla ¤%&# mail man får.. :)

Men ingår frakten i det priset?

Jag har kollat ett antal ggr både mot Dunlop, Pirelli och Metzeler (inte Michelin dock, undviker sånt ;)) och även om nån varit billigare i presenterat pris, så ändras det med frakt etc.


Jag har en frabror som är däckprånglare, och inte ens hans inköpspris matchade näthandlarna, så billigt är det, definitivt. Bara att tjöööpa!

Sen är väl frågan om en hundring åt höger eller bakåt spelar så stor roll om man klarar sig en herrans massa mil på det såsom jag förstått att Amir gör. Skillnaden blir ju inte många ören per mil direkt. Då hade jag prioriterat en handlare med bra service före pris.
 

Mattz

New member
Vad är billigare då?

Jag gör lite research inför varje vår då det går åt en hög varje år. Men däckonline har ju mosat motståndet jag hittat iaf.

Rodamoto är nära, men faller på frakten, Hojdäck när bara dyrare rakt av.

Vad har du för dealers som inte jag känner till?


Som smc medlem har vi bra rabatt på Michelindäck hos Euromaster.
Jag jämförde med däckonline och mina Pilot road 3 blev både något billigare och framför allt enklare då monteringen fixades direkt. Bara att skruva av hjulen o köra iväg till däckverkstan.
Har man kontakter som kan skifta däcken är ju däckonline oslagbart, annars kan jag rekommendera Euromaster, iaf prismässigt på Michelinsulor.

//Mattz
 
Top