Däck

Ella

New member
Hej!

Jag vet att det säkerligen varit många diskussioner om däck tidigare men jag har inte hittat någon information nu när jag söker både här och på SH. Jag behöver nya däck till hojen och sitter och funderar över vilka som jag ska satsa på... Jag vill ha relativt mjuka däck som ger bra grepp på bana men som inte är så mjuka att de äts upp på en gång när jag kör landsväg. Skulle önska att de håller i alla fall 500 mil innan jag måste byta... Är det någon som har ett förslag på vilka däck jag då ska satsa på?

xyx

New member
Jag har haft ungefär samma krav som du har på däck och det jag varit mest nöjd med hittills är Metzeler Sportec M3.

Jag överväger dock att testa nya Bridgestone BT021 eller kanske Michelin Pilot Road 2 i sommar då det kanske blir tal om någon längre mc-resa som det kan kännas fånigt o köra med sportdäck.

Kör du inte i någon sorts racetempo på bana tror jag dock även ett modernt sporttouringdäck lever upp till dina behov.

Ella

New member
Jag har haft ungefär samma krav som du har på däck och det jag varit mest nöjd med hittills är Metzeler Sportec M3.

Jag överväger dock att testa nya Bridgestone BT021 eller kanske Michelin Pilot Road 2 i sommar då det kanske blir tal om någon längre mc-resa som det kan kännas fånigt o köra med sportdäck.

Kör du inte i någon sorts racetempo på bana tror jag dock även ett modernt sporttouringdäck lever upp till dina behov.

Tackar - jag ska kolla närmare på de däcken!

Lucky Luke

Moderator
Jag har kört på Pirelli Diablo tidigare, bakdäcket höll drygt 600 mil.
Jag var mycket nöjd med greppet, även på banor, stora som små.
Nu sitter det Metzeler Sportec M1 på hojen, greppet är bra, men bakdäcket har gått lite drygt 300 mil och det är alldeles för mycket slitet för att hålla 600mil.
Michelin Pilot Power vet jag många som varit mycket nöjda med, enormt grepp
och ändå har man fått ut många mil (nåja en del kanske inte tycker 600-700 mil är så många).
Jag har ett set Pilot Power liggandes som ska på hojen snart.
Men jag har även beställt två set Pirelli Diablo, för dom gillade jag.

lime

Skriver inte
Michelin Pilot Power CT2 skulle jag testa om jag var du. Ett helt okej allrounddäck. Kan gå lite varmt på bana men om det regnar, överlägset våtgrepp.

Jåke

New member
Det måste inte vara sportdäck för att de ska funka på bana, och 500 mil tycker jag personligen är bara halvdan livslängd om man ska komma nånstans på vägen. Men det beror ju lite på hur mycket man kör per år...

Av erfarenhet skulle jag kunna rekommendera:

Metzeler Roadtec Z6
Pirelli Diablo
Metzeler M1
Bridgestone BT010 eller dess efterföljare

Listan fallande i livslängd, jag får ut ungefär 800 mil av ett Z6-bakdäck och 500 av ett M1. Största skillnaden mellan dem sitter i profilen och hur de klarar värme. Motsvarande däck av andra fabrikat funkar naturligtvis åxå lika bra. Michelin 2CT är hyllade nu, har dock inte provat själv än.
Sen får du inte glömma att de här däcken kanske inte funkar lika bra på din hoj bara för att vi rekommenderar dem!

Det är med däck som med olja och annan religion: var och en blir salig på sin tro!

Last edited:

Ella

New member
Det måste inte vara sportdäck för att de ska funka på bana, och 500 mil tycker jag personligen är bara halvdan livslängd om man ska komma nånstans på vägen. Men det beror ju lite på hur mycket man kör per år...

Av erfarenhet skulle jag kunna rekommendera:

Metzeler Roadtec Z6
Pirelli Diablo
Metzeler M1
Bridgestone BT010 eller dess efterföljare

Listan fallande i livslängd, jag får ut ungefär 800 mil av ett Z6-bakdäck och 500 av ett M1. Största skillnaden mellan dem sitter i profilen och hur de klarar värme. Motsvarande däck av andra fabrikat funkar naturligtvis åxå lika bra. Michelin 2CT är hyllade nu, har dock inte provat själv än.
Sen får du inte glömma att de här däcken kanske inte funkar lika bra på din hoj bara för att vi rekommenderar dem!

Det är med däck som med olja och annan religion: var och en blir salig på sin tro!

Än så länge har jag ingen egen uppfattning om däck så jag förlitar mig på vad andra säger... ;)

Nyberg

New member
Jag har inte kört med så många olika däck.

Michelin Mackadam
Pirelli diablo
Dunlup 208 D
Michelin Sport
Michelin Pilot Power
Meetzler Rennsport

samt några till som jag inte mins...

Min uppfattning är att Michelin Pilot Power är det bästa däcket så länge man inte kör i snabba gruppen på bandagar, då bör man skaffa däck som typ Meetzler Rennsport eller liknande.
(Jag har inte kört med Michelin Pilot Power 2CT på bana men ska testa det på Gotland i vår)

För övrigt tycker jag att för en vanlig Gatåkare så är Michelin Pilot Power 2Ct "onödigt".
Jag ska på ett däckseminarium med Michelin om ca 1 vecka på RoLLERS däck,
så då får jag lite mer råfakta på om hur det ligger till..

Laila

New member
...däck....

Vill du gör det enkelt för dig så kollar du din handbok. Där står det vilket däck hojtillverkaren har monterat från början, den modellen funkar bra.

morsan

New member
Vill du gör det enkelt för dig så kollar du din handbok. Där står det vilket däck hojtillverkaren har monterat från början, den modellen funkar bra.

Och när de inte finns längre :confused: :D :D
Fram 3,50S19-4PR Bak 4,25S18-4PR
Bridgestone, Dunlop eller Yokohama
Senast jag bytte bak fick jag vänta 3 månader innan däcket kom :mad:

:eek: MC:n fyller 25 i år

Jåke

New member
Och när de inte finns längre :confused: :D :D
Fram 3,50S19-4PR Bak 4,25S18-4PR
Bridgestone, Dunlop eller Yokohama
Senast jag bytte bak fick jag vänta 3 månader innan däcket kom :mad:

:eek: MC:n fyller 25 i år
Ja, man räknar inte längre som man gjorde förr... :D

Men översätter man det där tror jag man får 90/90-19 fram och 120/90-18 bak. Metzeler eller Dunlop är nog enklast att hitta i de dimensionerna om jag får gissa. Metzeler Lasertec finns iallafall som 3,5x19 :)

aRWe

Member
Fanns en liten däcksguide i nr 3 av AlltOmMc.
Går ju inte att få till några bra bilder när man scannar:mad:

Last edited:

xyx

New member

Den säger ingenting.
De har tagit däcktillverkans information från deras hemsidor och samlat på ett uppsagt. Dessutom med tryckfel (2 stycken Dunlop?).

Finns vettigare jämförelser där det faktiskt TESTAR däcken att läsa på annat håll...

lime

Skriver inte

Om jag gör så och sätter på de däck som BMW rekommenderar till min R1100S, eller snarare de däck som har ersatt de däcken, så blir hojen i princip okörbar.

Ella

New member

Jag får väl komma och hälsa på dig och kika lite i tidningen då? Fika nästa vecka när jag är hemma från England igen? :D

morsan

New member
Ella, kom att tänka på en sak som har med sänkning att göra också :)
Jag hade en Honda CBX där mina fötter nådde ner till backen när jag provkörde och första tiden jag körde den. När vi bytte däck till de som stod i handboken nådde de inte ner längre :mad:
Förre ägaren hade alltså satt på fel storlek...

Ella

New member
Ett hett tips Ella är att kolla med Ståhlis, han har ett gäng M3:eek:r hemma i garaget med bra priser...:)

Jo då, vi har haft kontakt men det är fel storlek tyvärr... Har nu beställt ett nytt framdäck. Blev Pilot Power... Har Pilot Road bak och det får sitta kvar.