Däck

helgasman

New member
Efter många år utan cykel är jag nu med cykel igen.

På min mc sitter det däck som jag antar har rullat 1250 mil och är (antar jag)
lika gammla som mc,n .dvs 7 år.
Däcken ser helt OK ut men kan man avläsa åldern på något sätt?
Skall ut på mc-semester om 3 veckor så om någon kan hjälpa mig innan dess är jag mycket tacksam.
 

Ballhead

New member
Efter många år utan cykel är jag nu med cykel igen.

På min mc sitter det däck som jag antar har rullat 1250 mil och är (antar jag)
lika gammla som mc,n .dvs 7 år.
Däcken ser helt OK ut men kan man avläsa åldern på något sätt?
Skall ut på mc-semester om 3 veckor så om någon kan hjälpa mig innan dess är jag mycket tacksam.

JAg tror det står ex 0846 på sidan och det betyder år 2008 vecka 46. Men det är vad jag tror. Jag tror även att svaret finns på Dunlops hemsida, där jag förmodligen läst det.
Kör snyggt på semestern.
 

Jåke

New member
Efter många år utan cykel är jag nu med cykel igen.

På min mc sitter det däck som jag antar har rullat 1250 mil och är (antar jag)
lika gammla som mc,n .dvs 7 år.
Däcken ser helt OK ut men kan man avläsa åldern på något sätt?
Skall ut på mc-semester om 3 veckor så om någon kan hjälpa mig innan dess är jag mycket tacksam.
Om däcken är 7 år gamla är det dags att byta, det är som bekant inte mönsterdjupet som avgör om ett däck är OK eller inte. De åldras av användning och tappar elasticitet och därmed fäste. Har de gått drygt 1200 mil utan att slitas mer än att du överväger semester med dem kan det inte vara mycket fäste i dem ändå, och alltså hög tid att byta oavsett.
De torde vara ganska hårda (sämre fäste) för att inte slitas på den sträckan... och om du nån gång måste bromsa hårt eller köra i regn vill du inte ha hårda däck...

Det finns dock en märkning med tillvekrningsvecka och -år stämplade på sidan av däcken. Om de som du säger är runt 7 år bör det stå kanske 3502 eller nånting sånt. (vecka 35 2002)

Från dackinfo.nu:
Följande varianter av märkning finns:

1200 – betyder att däcket är tillverkat vecka 12 år 2000

128 – betyder att däcket är tillverkat vecka 12 år 1998
 
Last edited:

P-O Noren

New member
JAg tror det står ex 0846 på sidan och det betyder år 2008 vecka 46. Men det är vad jag tror. Jag tror även att svaret finns på Dunlops hemsida, där jag förmodligen läst det.
Kör snyggt på semestern.

Rätt men fel, det är tvärtom veckan kommer före året så i ditt exempel så är siffran 4608.;)

Det brukar vara en "kartusch", runt sifran tillverkningsveckan, en rund ram.
 

helgasman

New member
Tack för tipsen!

Misstänkte nog att det var daxs för byte men givetvis skall jag först
kolla så att förra ägaren inte redan bytt!

Som skrevet" De ser helt OK ut"

Tack tack
 

Hellman

New member
Jag körde faktiskt in mina nya däck idag. De gamla hade tillverkningsår 00 fram och 01 bak. Som det sagts innan står tillverkningsdatumet i en "fyrkantig ram med runda ändar åt höger och vänster" :). Vecka följt av år.

http://www.mcdackonline.com/seitenwandbeschriftungen.html

Jag körde 800 mil på dessa gamla däck. Nog för att jag kör ganska lugnt (iaf för att vara sporthojsförare) men hade inga problem. Trots det hade jag ganska feta nedlägg och ett par kraftiga inbromsningar med dessa. Inga problem. Det som får däck att åldras mest är solljus och iom att jag visste att tidigare ägare alltid haft hojen i garage tog jag risken, för däcken hade bra med mönster kvar när jag köpte den.
Dock så kändes de gamla som bakelit jämfört med de nya on man klämmer på dom.

I retroperskeptiv skulle jag bytt innan. Hojen svänger fanken bara man tänker svänga med de nya. En polare som för ett par veckor sedan krängde på samma däck på sin mer "bruksanpassade" hoj var lyrisk. "Som en tvål i en tvålkopp att kasta runt hojen" var hans ord. Och jag kan bara hålla med efter att jag provkörde den.

Michelin Pilot Road 2 var däcken för övrigt. Kan rekommenderas om du söker vettiga bruksdäck utan behov att nöta bana på rekordtider.
 
Top