Däck???

nisseviking

New member
Hej.Skulle behöva nya däck till min gsx 1100f.Kan någon ge mej lite råd va man ska köpa?När det gäller däck så brukar ja ente titta på priset,vill ha bra grejor.
 

Zopilote

New member
Mina rekommendationer:

*Metzeler RoadTec Z6 (Mina favoriter på landsväg)
*Michelin Pilot Road 2 (Har ej hunnit prova själv än, men har fått bra recensioner och blir nästa omgång på MT-01:an. Gillade "gamla" Pilot Road)
 

Smartswede

New member
För svara på det behövs mer information :)

Hur kör du med hojjen?
Mycket nedlägg med slitna kanter eller har du orörda sidor på däcket och slut i mitten?
Kör du mycket på tidiga vårar och sena höstar?
Kör du när det är regn?

Vad har du kört med för däck nu och hur upplever du de är?

Metzeler Z6 är bra däck som håller väldigt länge om man kör lugnt på gata. Dock är de lite väl hala när kallt enligt min erfarenhet.
 

nisseviking

New member
För svara på det behövs mer information :)

Hej.Kör väl ganska blandad körning med krokiga landsvägar tex,Hallandsåsen,Söderåsen och liknande vägar.Köpte hojen i sommras och på ligger ett maxxis fram och metzeler lasertec bak.Gillar inte framdäcket,gummit skrynklar sej på sidorna och jag upplever att greppet inte är 100%.
 

micke.r

New member
Hej.Skulle behöva nya däck till min gsx 1100f.Kan någon ge mej lite råd va man ska köpa?När det gäller däck så brukar ja ente titta på priset,vill ha bra grejor.

Tja, om priset inte är något avgörande faktor, så rekomenderar jag Michelin Pilot Power eller Metzeler M1 eller M3

Det är två däck med mycket bra grepp såväl i vått som torrt.

Dock får du ut lite färre mil med ett sådant däck men en vild gissning är att du borde kunna få ut 800 mil eller mer ur ett Pilot Power
Men då priset inte var direkt avgörande så kan du ju kanske acceptera ett något lägre miltal.

Andra, lite hårdare däck (och därmed längre livslängd) men med mycket bra våtgrepp är ex Metzeler Z6

/ Micke
 

Smartswede

New member
Hur menar du skrynklar sig?
Låter som du kör ganska hårt? Viss naturlig uppruggning av däcket blir det om man kör hårt.

Kör du så du sliter även längst ut på däcket? Sliter du mer där än mitten?

Om du gör så kan det vara vettigt att titta på lite mjukare däck.

Kör själv med Metzeler M3 fram som är lite mjukare och toppigare (svängvilligare / lite nervösare). Körde Z6 innan och var inte helt nöjd med det. Har kvar Z6 bak men även där blir nog nästa M3 (fast först ska jag slita ut det... å det håller i evigheter ;) ). Är främst för de i kalla temperaturer är väl halt jag vill byta. På bana duger Z6 utmärkt, iaf. i det tempo jag kört hittills (mellanklass).

Just det... det är på en BMW R1100S jag har dessa däck. Hojjvalet påverkar även de däckval :)
 

LC4ever

New member
Jag kör med Michelin Pilot Power 2CT fram och Pilot Road 2 bak. Tycker detta är en bra kombination. Hade tidigare Power 2CT även bak men upplevde dessa lite för mjuka (400 mil sedan slut).

På frugans Ducati kör vi med Metzler M1, många mil och underbart grepp. Kan starkt rekommenderas.

Vi kör både bana och touring med hojjarna, så dessa däck fungerar till både och.
 

derwall

New member
Däckbyte

Hur är det egentligen med mc-firmor, balanserar man däcken eller kränger man bara på nya. Jag har haft en väldig obalans vi 90 och justerat förgasare mm.
Efter däckbyte och balansering är allt borta med det gick åt 140g vikter på bakhjulet. Frugan har en Drag Star 1100- 07 det finns inte en balansvikt så långt ögat ser ! :eek:
 

Niklasinorr

New member
Hur är det egentligen med mc-firmor, balanserar man däcken eller kränger man bara på nya. Jag har haft en väldig obalans vi 90 och justerat förgasare mm.
Efter däckbyte och balansering är allt borta med det gick åt 140g vikter på bakhjulet. Frugan har en Drag Star 1100- 07 det finns inte en balansvikt så långt ögat ser ! :eek:

Självklart så måste man balansera. Däck till touringhojar och landsvägshojar är ganska tunga så finns det minsta lilla miss i tillverkningen så måste det till ganska mycket vikter. På däcken sitter det i regel ett märke, kan vara en röd eller vit punkt, det markerar i regel det tyngsta stället på däcket. Det märket skall placeras mitt emot ventilen på hjulet. Om man blir tvungen att sätta på mycket vikter så tycker åtminstone jag att man skall lossa däcket, vrida det 180° och balansera igen, då har man i regel monterat tungt mot tungt så att säja. Många vikter spelar egentligen ingen roll bara man får däcket balanserat. Enda nackdelen med många vikter är att det ökar risken för att någon skall lossna...
 

Gubbrejsarn

New member
Körde min gamla VFR på Z6 och upplevde dom som halkiga vid under 15+ och definitivt slippriga vid regn. Däremot hade de kanongrepp varma sommardagar. Dock inget för bana, dom kokar fort. De höll bara 800 mil till min förvåning.

Continental Road Attack gillar jag, för de talar med mej. Lätt att känna gränserna och att korrigera. Håller ca 1000 mil bak. billigare än de flesta däck.

Michelin Pilot road har ypperligt våtgrepp och har stabilt kurvgrepp.och håller drygt 1000 mil på baken. De nya tvåkomponentsdäcken lär vara riktigt hållbara och kördugliga.
 

zettan

New member
För svara på det behövs mer information :)

Hej.Kör väl ganska blandad körning med krokiga landsvägar tex,Hallandsåsen,Söderåsen och liknande vägar.Köpte hojen i sommras och på ligger ett maxxis fram och metzeler lasertec bak.Gillar inte framdäcket,gummit skrynklar sej på sidorna och jag upplever att greppet inte är 100%.

Om du upplevar att greppet inte är 100% vid blandad körning undrar jag:
Hur fort kör du egentligen???

Vill du ha det bästa så köp Pirelli Supercorsa GP. Greppar inte det så är du Rossi.
 

Jåke

New member
Vill du ha det bästa så köp Pirelli Supercorsa GP. Greppar inte det så är du Rossi.
Inte för att det har med saken att göra, men det är nog snarare tvärs om. Desto mer ryckigt och okänsligt man kör, desto större problem upplever man att det är med greppet...
 
Last edited:

@nderz

New member
Jag körde knappt 1400 mil i bak och drygt 1400 i fram med Michelin Pilot Road 2 CT. Både landsväg och bana. Var väldigt nöjd med däcken, bra grepp både torrt och vått.
Duger även skapligt till bana, men kan bli lite väl varma när det börjar gå fort och är varmt i backen. Numera sitter det Pilot Power 2CT i fram och Pilot Road 2CT i bak. Har inte hunnit med mer än några hundra mil med den kombinationen, men är lika nöjd med greppet. Hur länge framdäcket hållet är ju svårt att sia om. Power är ju lite mjukare och borde slitas fortare
 

glider

New member
Jag bytte för 600 mil sedan till Pilot Road 2 bak på min fireblade. Kör absolut inte särskilt hårt, men iaf lite mer aktivt än touringkörning. Jag kan inte ens märka nåt slitage mitt på däcket, och har aldrig känt minsta tendens till släpp. Sen är det grymt snyggt också =)

Funderar nästan på att sätta på ett likadant bakdäck på min DL1000 när det är dags då jag nästan enbart kör på asfalt. Nån som provat på en större hoj typ DL?
 

-ah

New member
Jag har fått för mig att olika motorcykelmodeller trivs med olika däck, så att det generellt inte går att rekommendera ett däck rent allmänt.
I Tyskland har man ett godkänningsförfarande. Där är det inte lagligt att smälla vilket däck som helst på hojen, utan för de flesta gäller ett godkännande med ett antal val, som motorcykeltillverkaren står bakom.

Vill du ha någon ledning kan du gå in på tex Reifenversands MC-sida och där kolla vilka (lagerförda!) däck som har godkännande för just din hoj.
För den som gillar Grundlichkeit går det säkert att få fram alla specifika godkännande från den tyska märkesimportörens hemsida eller via TÜVs dito.

Åtminstone går det att undvika totala felköp eller direkt farliga kombinationer på det lilla viset.
 

Marie

Banned
Det är tyvärr inte någon så lysande idé -ah!
De allra sämsta däcken upptäcker man inte så. De sämsta måste ju vara de där som inte håller ens 1000 mil, och dem vill man väl till varje pris undvika?
 

-ah

New member
Det är tyvärr inte någon så lysande idé -ah!
De allra sämsta däcken upptäcker man inte så. De sämsta måste ju vara de där som inte håller ens 1000 mil, och dem vill man väl till varje pris undvika?


En fråga om semantik, eller hur? ;)
Inom min märkessfär har försök gjorts att köra på radialdäck på motorcyklar som helt uppenbart även fortsättningsvis bör framföras med diagonaldäck, om piloten inte har dödslängtan.
Vissa däck ger oprecisa styregenskaper på vissa hojar etc; listan kan göras lång. Sån't kan för en del vara av större betydelse än livslängden, möjligen rentav av för det stora flertalet.
Givetvis inkluderar jag inte dig i någon allmän grupp, Marie. Du utgör en helt egen. :D
 

Avarage

New member
...De sämsta måste ju vara de där som inte håller ens 1000 mil, och dem vill man väl till varje pris undvika?

Varför är de däck sämst som håller < 1000 mil?
Vad är de sämst på? (generellt)
Vad är de bäst på? (generellt)

Ett kvaldäck till rr håller mindre än 1000mil men det finns inget däck som ger bättre grepp på torr asfalt för 2-hjuliga mc i kurvor!

Ett regndäck håller mindre än 1000 mil men det finns inget däck som ger bättre fäste vid regn för 2-hjuliga mc i kurvor på asfalt!

Ett bra crossdäck håller mindre än 1000 mil men det finns inget däck som är bättre på löst underlag för 2-hjuliga mc!

Ett trialdäck håller mindre än 1000 mil men det finns inget däck som funkar bättre för trial!

Ett däck som ger dig förteoende så du kan slappna av i alla de situationer och väglag som du utsätts för på det sätt som just du använder din mc är ett bra däck oavsett om det håller mer än 1000mil eller inte!

Varför?

Om jag kör med däck som håller mindre än 1000mil på min gathoj pga. felaktigt justerad stötdämpare (pga. killen jag köpte den ifrån hade justerat den fel och jag inte vet bättre själv) eller felaktigt ringtryck (pga. jag inte vet bättre och därför inte kontrollerar så ofta) är däcken jag åker på då dåliga/fel för mig/min hoj?

Slitaget på däck beror på allt för många samverkande orsaker att man sällan kan ge någon råd om att det ena däckemärket/modell är bättre än det andra helt enkelt pga. att man sällan vet tillräckligt om övriga inverkande parametrarna!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:
Top