Däck till sporthoj

Gsxr-1100

New member
ja nu var det dax att skaffa nya däck till hojen men..... vet inte riktigt vad jag ska skaffa för däck. är välldigt tacksam för förslag,

åker Gsxr 1100
 

Wroom

New member
ja nu var det dax att skaffa nya däck till hojen men..... vet inte riktigt vad jag ska skaffa för däck. är välldigt tacksam för förslag, åker Gsxr 1100

Mitt tips är Michelin Pilot road som har fått mkt bra betyg i tester och div. forum på nätet. Det verkar även ha mkt bra slitstyrka.
 

Zopilote

New member
Om du struntar i livslängden och prioriterar Grepp:
Michelin Pilot Race

Tillräckligt med grepp för de flesta, men fortfarande rätt taskig livslängd:
Michelin Pilot Sport
Metzeler M3

Tillräckligt grepp, bra livslängd:
Michelin Pilot Road
Michelin Pilot Road 2 (Skall jag prova nästa gång)
Metzeler RoadTec Z6 (Favoriten hittills)
 

GAMMA

New member
Dessa till exempel..........:cool:


Gata:
Michelin Pilot Road
Bridgestone BT016

Gata och bana:
Michelin Pilot Power
Maxxis Presa Sport

Bana:
Michelin Power One
Bridgestone BT002 Pro
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Du är med i SMC (hoppas jag). Maxxis Presa Sport. Som Michelin Pilot Sport men billigare.
 

chicken

New member
testade maxxis nu,dock bara bak(än så länge)o e nöjd efter en dag på a-torp o en på falkenberg:D :)funkade jättebra för mig som väl e medelsnabb. har testat både pilot power o metzeler m3,o för mig var det ingen skillnad. märk väl att jag inte testar i "gränslandet". våtgrepp kan jag inte säga mkt om,efter bara ett 20 min pass i regn. landsväg funkar utmärkt me. rekomenderas:)
 

Maru

New member
Michelin pilot power är riktigt bra däck på landsväg och klara bra tempo på bana. Ska du köra bana ibland är de en riktigt bra kompromiss.

Pliot Road ska du inte köra på banan med....åtminstone inte i något högre tempo, de ger sig tämligen fort(är ju inte gjorda för den typen utav körning).

I övrigt kan jag rekommendera Metzeler Sportec m3, Metzeler Racetec som egentligen är samma som Pirelli Super Corsa bara olika namn.

Metzeler sportec M1 har jag hört ska gå slut rätt fort....

Är det enbart fråga om gata så är metzeler roadtec z6 ett bra däck med många mil....

Kolla på http://www.mynetmoto.de/ som har bra priser!
 

Avarage

New member
Michelin Pilot Road alt Power för blandad körning (gata/bana) där Power har bättre grepp (inte för att Road har dåligt grepp, räcker gott till hyfsat högt tempo på motorsvagare hojar (ex. 600cc). Båda modellerna har grymt våtgrepp, jämfört med tex Pilot Sport som i huvudsak är ett torrdäck för bana!

Sedan finns ju andra märken att välja på...men varför chansa!? ;)

// Niklas
 

Svampe

New member
Känner att det finns lite att reda ut angående Michelins olika namn på däcken.

Pilot race har utgått och ersatts av Power race.
Pilot sport finns i stort sett endast som HPX däck med en hårdare stomme för 300+ hojarna.
Undantag för skottkärrehjulet fram på CBR900RR -92 -99.

Gatdäck
Michelin Pilot road
Mickelin pilot road 2
Bridgestone BT021
Metzeler Roadtec Z6
Pirelli Diabli Strada

Sportdäck.
Michelin Pilot power
Bridgestone BT016
Metzeler Sportec M3
Pirelli diablo rosso

Sportigare däck
Michelin Pilot power 2CT
Bridgestone BT002 racing street
Metzeler sportec M3
Pirelli Diablo corsa III

Övriga däckmärken har jag tyvärr inte tillräcklig koll på för att ta upp.
Tillverkarna är dock duktiga på att tala om vilka andra däck som är motsvarande.
 

Avarage

New member
Generellt kan sägas att ett däck som har optimal arbetstemperatur på ex. 80 grader tar längre tid att värma upp än ett däck som har bästa grepp vid ex. 55-60 grader.

Ett rent gatdäck har bästa grepp vid lägre temperatur än ett däck gjort för bana/tävling.

Bästa grepp vid lägre temperatur (ex. 55-60 grader)
Fördel: Kommer snabbare upp i temperatur dvs. ger snabbare fullgott grepp vilket är en oerhörd fördel på gata och är en stor fördel initialt på ett körpass på bana (banåkning). Dvs. i början av ett körpass på bana har man bra grepp.
Har ofta ganska bra våtgrepp jämfört med rena racedäck för torr väderlek. Ger oftast bättre grepp i kyligare väderlek än rena racedäck.

Nackdel: Vid varm väderlek och hård körning med effektstark motorcykel ökar risken för överhettning vilket ger försämrat väggrepp.

Generellt (gäller alla däck):
Överhettat däck kan bero på flera orsaker. En vanlig orsak är felinställd dämpare (ofta för mycket returdämpning). Fel ringtryck. Fel gaskontroll (använder mer gas än vad kombinationen däck/stötdämparinställning klarar vilket gör att däcket sladdar.

Inte sällan värms däcken upp under för kort tid vilket endast upphettar ytskicktet på däcket vilket meför försämrat grepp och dessutom sliter däcket snabbare (ytskiktet av gummit läggs på asfalten (ser ut som sladd dvs. långa svarta streck, ser fräckt ut men kostar)).

Nåja, här finns mer att nämna men jag hinner fn. inte!

Just my 5 cents!
// Niklas
 

Räkan

New member
Pirelli

Tjena däck experter!!!!

Kan någon någonting om Pirelli diablo supercorsa??
Har beställt det till min r6:a o7. Soft fram och soft medium bak. Körde inna på pilot ower 2ct och var sjukt nöjd med dom, men en polare sa att jag måste testa dessa. Ska tydligen behöva mer körning för att få upp tempen (frmför allt på bana där man gasar)... Har någon erfarenhet av dessa däck eller tips om ring tryck????
 

Jide

New member
Pilot Power vs Sportec M-3?

Mycket nyttigt i den här tråden! :)

Har Michelin Pilot Power på nu vilka jag tycker har fungerat väldigt bra som en kompromiss för bana/gata. Men nu är det dags att lägga på nya sulor och jag har svårt att bestämma mig för om jag ska köra vidare på Pilot Power eller om jag ska testa Metzeler Sportec M-3.

Någon som testat båda dessa däck? :confused:
Uppskattningsvis 5-10 bandagar och 500-1000mil i trafik per år.

Tack på förhand!
 
Last edited:
Top