Däck till Honda VT 750 S

Ginnies

New member
Är i färd med att byta däck på frugans Honda VT 750 S. När jag sitter och läser på om däckmodeller som rekommenderas till Hondan är det bara focus på livslängd. Hur många mil du kan köra på just deras fabrikat. Men om man inte bryr sig om antalet mil man får ut på ett däck, utan prioriterar grepp i 1:a hand.
Finns det erfarenhet på forumet om däck till custom hojar? Går det att köpa däck som prioreterar fäste framför livslängd? Dimensionerna det gäller är: 100/90 - 19 och 150/80 - 16
 

Hampe

Skriver massor!
Intressant fråga.

Jag känner igen den där vinklingen mot livslängd, och märkligt nog är det ofta dem som kör allra minst per år som efterlyser den största slitstyrkan.
Undrar när dom byter? När däcket torkat ut...?

För, somliga däck har en rent magisk slitstyrka.
Låt mig utfärda en varning för ett däck som ofta hamnar på just customhojar och H-D:

Metzeler ME 880 Marathon
http://www.metzeler.com/site/us/pro...880-marathon-alphanumerische-dimensionen.html

Okay grepp när det är uppvärmt, bra bärighet under last och fantastisk slitstyrka och motståndskraft mot touringplattor.
...och absolut vidrigt i väta. Helt sanslöst slipprigt och opålitligt.
Eller, "opålitligt" är egentligen fel: du kan lita på att det inte går att lita på det i väta eller låga temperaturer. Undvik!

Jag trivs på Michelins olika Pilot Road däck - olika utföranden till olika hojar.
Hög inblandning av kiseldioxid som ger ett riktigt bra våtgrepp, och i just Michelins compound även en acceptabel livslängd.



Hampe
 

Yxan

Member
Finally - TAKK!

Har i alla år kört på just Metzeler Marathon, förklarar ju en hel del 'upplevelser' - så att säga.
Lutar ju helt klart åt ett annat märke nästa säsong!
Och jag som ska upp till Berlevåg (m omnejd) om två veckor; Norge = blött och kallt...

HAMPE - lycka till m din IBA-repa 1/6....

Godspeed, Mange
http://mc.beronius.eu
 

Hampe

Skriver massor!
Man bör absolut "testa marknaden" med jämna mellanrum.
Jag kör Marathon just nu, och är medveten om däckets egenskaper - men det är ideliga småsläpp och hyss mest hela tiden i väta.
Knappast något jag lägger på igen.


BTW - "Nordkapp the Hard way" har just blivt framskjuten till Juli eller så; jobbet skenar, och jag prioriterar rallyt i Finland nästa helg istället.
Jag kan inte vara ledig två veckor i sträck just nu, och även detta spelar in:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/e6-sperret-etter-store-ras-i-nord-troms/a/23449891/

Vägen är visserligen öppnad igen, men med reglerad trafik och fördröjningar - och kan stängas igen med kort varsel.
Inget utrymme att tappa tid på en sådan körning, jag får köra senare istället.




Hampe
 

Ginnies

New member
Intressant fråga.

Jag känner igen den där vinklingen mot livslängd, och märkligt nog är det ofta dem som kör allra minst per år som efterlyser den största slitstyrkan.
Undrar när dom byter? När däcket torkat ut...?

Jo, det är just det som är problemet. Frugan kör kanske 100-200 mil /år med Hondan. Då är de bara dumt att köra på custom däck avsedda för maximalt antal mil. Som du säger hinner de torka sönder innan det är dags att byta. Nä, då är det bättre att köra på suddgummin, med grymt fäste, som är slut efter 500 mil. Då har man maximalt fäste under hela tiden man kör. Speciellt viktigt på en hoj utan ABS.
Kruxet är bara att det inte finns inga däck som har bra fäste i de dimensionerna VT:n har. Inte vad jag har hittat allafall.
 

Tom@work

New member
Hej.

VT'n har ju custom-dimensioner tyvärr.

Michelins Commander 2 kan jag rekommendera.
Innehåller Michelins Silica-blandning och har snabb uppvärmning.
Bra torrgrepp och även bra våtgrepp.
Riktigt bra livslängd(vet att du inte ville höra det).
Men om däcken är rätt lagrade, så bör du kunna ha dem i 3-4 år utan försämrat väggrepp.

Annars har du Metzeler Lasertec.
Ett äldre däck som har varit med länge-
Mycket uppskattat bland de som åker äldre hojar men ändå använder dem ordentligt.
Tekniken i däcken är gammal men däcket håller fortfarande bra kvalitet och står emot flera modernare varianter.
Nackdelen är att det är ett dyrt däck(jmf med hur gammal modellen är)

Finns även Pirelli Sport Demon.
Ett sportigare diagonaldäck som egentligen är riktat till äldre sport/touringhojar. ex VFR750, GSX750 ES, GPZ900r etc
Dessa är en kompromiss mellan grepp och livslängd.
Vet tyvärr inte hur de är i vått dock. (mönstermässigt borde de fungera bra)
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Du ser...?
Det är bråda dagar i däcksbranschen nu - Tom är på jobbet även en fredagskväll! :)

Mycket bättre råd tror jag inte du kan få. "Kiseldioxid" och "Silica" är två namn på samma sak, en komponent i gummiblandningen som ger avsevärt mycket bättre våtegenskaper, men även ett bra grepp i lägre temperaturer utan att däcket för den sakens skull tappar skärpan när det verkligen nått arbetstemperatur.


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Nope.
Långdistans poängrally i Ironbutts regi.
Ett antal poängpunkter tillkännages kvällen innan start.
Finna ingen chans i världen att hinna besöka och dokumentera alla, så man får sitta och mejsla ut en rutt där man tror sig kunna samla så mycket poäng som möjligt.

Lördag morgon går starten, och då har man 24 timmar (eller 36, eller 5 dygn beroende på tävlingsform) på sig att samla in alla dessa poäng.
Vansinnigt rolig tävlingsgren för precis vilken sorts MC som helst.

Just IBA Scandinavian Rally är ett 24-timmars rally som alternerar mellan Sverige och Finland.
2014 körde vi på den svenska sidan, 2015 går starten i Jyväskylä och 2016 är vi tillbaka i Sverige igen.


Här är en kort rallyrapport från Tyskland 2012
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=10107&PN=5

och är en ultralång, också från Tyskland, men 2013
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=8794&PN=5


...och då är det viktigt att ha däck som man kan lita på i vått och torrt. För att hjälpligt för tiden tillbaka till sitt ämne.
Ledsen för OT!


Hampe
 

JoHu

New member
OT:

Åh!... Lycka till med "tok-körningen" Hampe

Själv ska jag till Tulppio på Africa twin rally och på börjar min resa på onsdag den 3 juni...då tar jag min KTM 690 enduro och åker skitvägar ända dit sen ska jag leka med 50 andra likasinnade...sen åker jag hem bör vara hemma den 9 juni och närvara på jobbet...

Nu ska jag sluta förstöra denna tråd.
 

Ginnies

New member
Michelins Commander 2 kan jag rekommendera.

Jo, jag har kört extremt mycket på Michelin själv, och är super nöjd med dem. Har letat som en tok efter däckhandlare på nätet i helgen för att köpa Michelins Commander 2, men bakdäcket finns inte att uppbringa. Framdäcken finns, men inte bak. Ska kolla med däckfirmorna i Umeå imorgon om det finns.

Finns även Pirelli Sport Demon.
Ett sportigare diagonaldäck som egentligen är riktat till äldre sport/touringhojar.

Finns Pirellidäcket i VT 750 dimmension? 150/80 - 16 & 100/90 - 19.
Har haft Pirelli Sport Demon på XJ 900 -92 under några år, och det har funkat bra.
 
Last edited:

Tom@work

New member
Jo, jag har kört extremt mycket på Michelin själv, och är super nöjd med dem. Har letat som en tok efter däckhandlare på nätet i helgen för att köpa Michelins Commander 2, men bakdäcket finns inte att uppbringa. Framdäcken finns, men inte bak. Ska kolla med däckfirmorna i Umeå imorgon om det finns.



Finns Pirellidäcket i VT 750 dimmension? 150/80 - 16 & 100/90 - 19.
Har haft Pirelli Sport Demon på XJ 900 -92 under några år, och det har funkat bra.

Pirelli finns hos Hojdäck.se. fram + bak

Commander 2 150/80-16 verkar ha utgått.
Du kan använda 140/90-16 också.
Då får du flera valmöjligheter ihop med ditt framdäck.....
 
Last edited:

Ginnies

New member
Vilket däck av Michelin och Pirelli är det bäst fäste i? Utan nån som helst tanke på livslängd. Bara fäste, inget annat.
 

Tom@work

New member
Vilket däck av Michelin och Pirelli är det bäst fäste i? Utan nån som helst tanke på livslängd. Bara fäste, inget annat.

Svårt att säga faktiskt.
Jag har inte kört Sport Demon tyvärr så personligen kan jag inte jämföra dem.

Men Commander 2 är en mycket nyare teknik som dessutom innehåller deras patenterade Silica-teknink.
I detta fallet SRT, Silica Rain Technology, vilket gör däcket lite mjukare/rörligare i regn och därmed mera grepp.
Nackdelen med 100% silica, är att de tål inte riktigt lika hög värme som andra däck. Men det brukar inte vara nåt problem för gatåkare.
 

Tom@work

New member
Tack, jag försöker så gott det går att svara på det jag kan.

Michelin fanns i lager såg jag och glöm inte att du har 5% rabatt som SMC-medlem.
 

Chopperbyggarn

New member
...och absolut vidrigt i väta. Helt sanslöst slipprigt och opålitligt.
Eller, "opålitligt" är egentligen fel: du kan lita på att det inte går att lita på det i väta eller låga temperaturer. Undvik!
Hampe

Ja huga...låter farligt! Men vänta lite.. det är ju ett sådant däck som jag fram på sportstern och den kör jag ju med året runt i ur och skur som bruks fordon och inte en endaste gång att detta har betett sig farligt när jag har kört, inte ens i låga temperaturer (vid vinterväglag sitter det dubbdäck på). Talar vi verkligen om samma däck eller kör vi så olika när det regnar?


Anders.J
 

Bob Sweden

New member
Ja huga...låter farligt! Men vänta lite.. det är ju ett sådant däck som jag fram på sportstern och den kör jag ju med året runt i ur och skur som bruks fordon och inte en endaste gång att detta har betett sig farligt när jag har kört, inte ens i låga temperaturer (vid vinterväglag sitter det dubbdäck på). Talar vi verkligen om samma däck eller kör vi så olika när det regnar?


Anders.J

Jag delar helt Hampes erfarenhet av Marathon 880, vi kör under liknande förhållanden och har även samma typ av hoj.

De erfarenheter vi har avser Marathon 880 som bakdäck i dimension 140/80-17, monterat på BMW K1100-LT.
Lång livslängd, javisst, bakelit-rondellerna håller absolut hur länge som helst, men till priset av ett obefintligt våtgrepp.

I regn eller bara väta, rondeller, korsningar, korta tvära eller långa svepande långkurvor, allt i moderata hastigheter och med mycket blygsamma nerlägg som sig bör i väta, det är rent livsfarligt, däcket släpper så snart man lägger ner det allra minsta.
Det är som att däcket "retas" med föraren, små oväntade släpp, sedan greppar det igen.
Ingen av oss har (ännu) lagt hojen med Metzeler Marathon 880 monterat, (förutom jag då, men det berodde nog mera på skivbromslåset i framhjulet...), men det känns bara som en tidsfråga innan däcket släpper rejält och så sitter man snyggt parkerad i fronten på en polsk långtradare...

Vi kör relativt mycket, både Hampe och jag.
Och jodå, visst går det lite "inspirerat" emellanåt, både inom och utom rikets gränser.
Men ett däck som så tydligt markerar att det AVSKYR väta, iallfall som bakdäck, det har då jag aldrig träffat på under mina +20 år som hojåkare på landsväg.

Så för att summera vad jag tycker om Marathon 880 som bakdäck på en K1100LT:
-Du får ut billiga mil.
-Är det blött riskerar du livet.

Valet är fritt för var och en.
För egen del kommer jag aldrig montera ett Metzeler Marathon 880 som bakdäck igen.
 

Yxan

Member
Shit pommes frites - helig makaroner you name it!

Fick i helgen en "ny hoj".

Bytte från Metzeler Marathon till Michelin Commander II och vicket jäääla lyft det blev.
Hojen 'lixom-bara' plöjer fram med en helt annat pondus, lätthet och säkerhet.
Törs nog påstå att jag omedvetet höjde snitthastigheten med ett par extra km/h!?
Och det är väl just det som är den stora faran - övertron; man tror helt plötsligt att man är Valentino Rossi!?

Hälsar Mange 'Posa', höhö...
 
Top