Ja huga...låter farligt! Men vänta lite.. det är ju ett sådant däck som jag fram på sportstern och den kör jag ju med året runt i ur och skur som bruks fordon och inte en endaste gång att detta har betett sig farligt när jag har kört, inte ens i låga temperaturer (vid vinterväglag sitter det dubbdäck på). Talar vi verkligen om samma däck eller kör vi så olika när det regnar?
Anders.J
Jag delar helt Hampes erfarenhet av Marathon 880, vi kör under liknande förhållanden och har även samma typ av hoj.
De erfarenheter vi har avser Marathon 880 som bakdäck i dimension 140/80-17, monterat på BMW K1100-LT.
Lång livslängd, javisst, bakelit-rondellerna håller absolut hur länge som helst, men till priset av ett obefintligt våtgrepp.
I regn eller bara väta, rondeller, korsningar, korta tvära eller långa svepande långkurvor, allt i moderata hastigheter och med mycket blygsamma nerlägg som sig bör i väta, det är rent livsfarligt, däcket släpper så snart man lägger ner det allra minsta.
Det är som att däcket "retas" med föraren, små oväntade släpp, sedan greppar det igen.
Ingen av oss har (ännu) lagt hojen med Metzeler Marathon 880 monterat, (förutom jag då, men det berodde nog mera på skivbromslåset i framhjulet...), men det känns bara som en tidsfråga innan däcket släpper rejält och så sitter man snyggt parkerad i fronten på en polsk långtradare...
Vi kör relativt mycket, både Hampe och jag.
Och jodå, visst går det lite "inspirerat" emellanåt, både inom och utom rikets gränser.
Men ett däck som så tydligt markerar att det AVSKYR väta, iallfall som bakdäck, det har då jag aldrig träffat på under mina +20 år som hojåkare på landsväg.
Så för att summera vad jag tycker om Marathon 880 som bakdäck på en K1100LT:
-Du får ut billiga mil.
-Är det blött riskerar du livet.
Valet är fritt för var och en.
För egen del kommer jag aldrig montera ett Metzeler Marathon 880 som bakdäck igen.