Cykla för Cystisk Fibros

Hej Hojåkare!

Jag, Nilla 44 år, kommer att denna sommar cykla med start 24 juni och 11 dagar till Lund för sjukdomen Cystisk Fibros.
Det är för att sprida information och för en insamling för de CF-are som ställs på transplantationslistan. Min syster föddes med den sjukdomen och genomgick en dubbelsidig lungtransplantation november förra året.
Jag har kommit i kontakt med Marina Karlsson, Kortstubina .. Hon är säkerligen bekant för många av er, och för er som inte vet blev hon "Årets SMC-are 2006" och är aktiv i Uppsala län. Hon har själv Cystisk Fibros.

Är det några som vill följa med oss på denna rutt av er hojåkare?

Vi vore tacksamma då motorcyklar har tillfördelen att låta mer än en vanlig cykel.

Gå in på bloggen http://cyklaforcystiskfibros.bloggsida.se/om för att läsa mer.

Nilla på 2 hjul

Cykla för Cystisk Fibros

Kortstubina

New member
Hej allihopa!

Jag tycker att nillas idé är väldigt bra!!!

Tillsammans kan man göra mycket!
Inte bara för att belysa den sjukdom/handikapp jag har utan för att belysa själva tanken bakom organdonation...

Jag trampar säkert många på tårna nu. Men det är så att utan organ inga transplantationer.

Kom och tyck till nu är ni söta.
Jag vet att ni har åsikter!!!!

OT:
Man säger att 1:40 skall bära anlaget för sjukdomen i Sverige.
I hela världen är det 1:20

Men oftast brukar man säga för enkelhetens skull:att en i varje klass bär anlaget i Sverige.

/ina

Last edited:

puttepj

New member
Hej allihopa!

Jag tycker att nillas idé är väldigt bra!!!

Tillsammans kan man göra mycket!
Inte bara för att belysa den sjukdom/handikapp jag har utan för att belysa själva tanken bakom organdonation...

Jag trampar säkert många på tårna nu. Men det är så att utan organ inga transplantationer.

Kom och tyck till nu är ni söta.
Jag vet att ni har åsikter!!!!

/ina

När det gäller organdonation är det väl bara att trampa på, utan dåligt samvete. Samma diskussion i ett cykelforum för några år sedan fick mig att göra klart för min omgivning att jag är positiv till att donera mina organ, utan begränsning (efter min död är väl iofs en begränsning)..
Jag har också sedan ett drygt år Donationsrådets kort "Jag har tagit ställning" i plånboken, vilket jag anser att så många som möjligt borde ha.

/putte

Maria Nordqvist

Super Moderator
För några år sedan kom ett förslag om att man skulle kunna ge sitt medgivande till organdonation på SMCs medlemskort. Det blev aldrig något. Men ännu smartare vore väl om allas individuella val stod på körkortet?
Självklart har jag sagt ja till organdonation, om det blir aktuellt och finns något kvar att återanvända. Idén är jättebra och jag hoppas du får sällskap på cykelturen.

Ja det skulle vara jätte kul om man var ett pärlband av två hjulingar. Av blandad sort. Jag kommer att blogga på hela rutten så man ska kunna följa oss var vi är. /Nilla

Marie

Banned
Mycket behjärtansvärt!

Jag vet alltför väl vad cf är för någonting för ett av mina barn har haft den sjukdomen. Han skulle ha varit 27 år nu om han fått vara kvar i livet.

Kortstubina

New member
Tack Marie!

För att du orka dela med dig av din erfarenhet med sjukdomen som anhörig.

Mitt hjärta blöder varje gång jag hör att någon har förlorat ett barn/förälder pga av en sjukdom eller en olycka.
Det gör iallmänhet ondare när det är en med cystisk fibros som går bort...kommer nog aldrig komma över den känslan. Jag var 8 år första gången det hände att jag förlorade en vän i samma sjukdom.

Men som du säger att det är "Mycket behjärtansvärt!"
Hoppas jag nu att en del klubbar / och direktanslutna hjälper till att åka med på vägen fram genom Sverige.

Det kanske inte alltid blir som man vill, alla har vi våra ryggsäckar att bära.

men nu ser alla att jag försöker knyta mina båda intressen tillsammans.

Hej
Hoppas att ni går in på min blogg http://cyklaforcystiskfibros.bloggsida.se/ och ser på hur "Rutten" blir i sommar, med start den 24 juni. Det finns en länk där också till Google kartan hur jag kommer att cykla. Det skulle vara jätte kul om vi ses utefter vägen.

Man kan också stödja Riksföreningen Cystisk Fibros (RfCF) genom att bli stöd medlem.
Länk hittar ni på min blogg till RfCF för mer info om att bli stödmedlem.
200kr/år!

/Nilla på cykeln

I dag så pratatde jag med informationschefen i Huddinge som kommer att ordna med starten så att den blir med något jippo. Det kommer nog också att bli något i Lund när vi kommer dit. Sen har jag en fråga till er och det är:

Står HuddingeMC under er eller är de fristående?

/Nilla på cykel

Tack!
Jag har ju sagt i min profil att jag har cykel utan M. Men det roliga är att vi har faktiskt en MC i garaget! Kanske lite gammal och just nu icke fungerande med dock en MC.
Det är en BSA 500cc med sido vagn från år 1936. Min gubbe påminnde mig om den. Så jag är inte helt ute och cyklar i ert forum :-D
Topphastigheten på den kan nog inte slå era kan jag tro....
/ Nilla på cykeln

1 Vecka kvar!

Hej!
Nu är det en vecka kvar till min cykling till Lund och insamling för Cystisk Fibros. Ni kan följa mig på min blogg om ni vill.

http://cyklaforcystiskfibros.bloggsida.se

Jag hoppas att jag får med bilden på den tröja som jag kommer att ha ( GUL)när jag cyklar. Om ni är intresserade att sponsra en natt för att vi ska kunna ställa upp våra 2husbilar. Så kan ni skriva in på min blogg. Där syns vilka campingar som sponsrar i nuläget.

Hoppas att ni får en bra sommar och tack för att en cyklist har fått besöka ert forum!
Kram
Nilla