Bra att du tar upp ämnet om känslan av motvind i nunan. Är det nåt speciellt att tänka på när man bär en sådan här hjälm? Har funderat på Shoei den nya hjälmen för motardkörning, den som har helvisir. Är den bra måntro?
Jag kikade på biltema.se och ser att deras offroadhjälm kostar 599 kr. Jag köpte en AGV i höstas, första crosshjälmen och man får 5 st biltema-hjälmar för samma pengar. Lite bättre motståndskraft mot yttre påverkan vid ikullkörning hoppas jag man fått???????
Jag kör med olika hjälmar efter säsong och väder och med tanke på turlängd. Helintegral är tystast och skönast. Öppen hjälm är lagom för kortturen i närområdet, när det är varmt ute. Cross-/offroadhjälmen är ju lätt och luftig, det är dock ett stort stort vindfång mitt in i ansiktet när man kör fort ute på allmän väg. Crossglasögonen på är ett måste. Vinden slår upp från lilla rutan på XT 660:n, kinderna dallrar så man måste huka sig ner när det går 110 knyck. Stora fördelen känner jag dock är att det är luftigt och skönt och jättebra att slippa vara instängd. Min bedömning är att crosshjälmen är för körning i terräng och i lägre fart på härliga grusvägar.