Crash barriers can kill

B

becklestone

Guest
För ett par åren var det 30-35 motorcyklister, som årligen dog genom kraschar mot räcken. Redan 1987 började tyska BVDM och senare Kuhle Wampe att kräva åtgärder, men det tog lång tid, innan stolparna blev inplastrade (med frigolit-skydd) eller fjädrander plankar (Modell Euskirchen) sattes upp.

I Tyskland finns en stark organisation (http::www.mehrsi.org) som jobbar för bättre miljö för motorcyklister. Under tyska politikerna är det modernt att vara med i den här organisation och flagga för bättre miljö.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Håll ut. Det kommer att hända saker i Sverige också. SMC har i kontakter med Vägverket dels diskuterat riktlinjer för VAR mc-vänliga räcken bör sättas upp, dels ett mc-vänligt räcke eller räckesskydd som ska placeras där.
Mer info kommer på hemsidan och i MC-Folket så fort vi har fakta att presentera.
 

jan-olovj

Active member
Jag undrar varför i he..te dessa räcken skall sättas upp i tid och otid. Räckena sitter ofta på två ett vägar och skyddar bara för en vanlig vägslänt inte några stup eller vattendrag utan bara som något obegriplit pynt. Det fins inte en möjlihet att komma undan vid ett tillbud.
Jan-Olov
 

Mathias

Active member
Och vid en krash så blir det total stopp och det är knappt att räddningstjänsten kommer fram.
:eek:
 

Tubbe

New member
Re: (onödiga) Vägräcken

Det är väl så att vägverket inte är så vana vid att tänka med insidan...
 
Top