Cirkulationsplatser med 2 in 1 ut och vice versa..

Ollesonen

New member
Nu har jag upplevt detta mardrömsscenario ännu en gång. Totalt sett är det 5-6ggr med bil o mc.

Jag åker på RV70 norrut från Borlänge, kommer till melsta rondellen (den nere i dalen)....
Som alla vet som färdats på denna väg är det 2-filigt in i rondellen men 1-filigt ut. Jag ligger tydligt i högerfil för jag ska ju rakt fram, ser i mitt pereferi att en bil närmar sig i vänster körfält.. När jag kommer in i rondellen har bilen kommit upp jämte mig och ve och fasa.. Bilen har också tänkt att åka rakt fram. För det är tillåtet i 98% av alla rondeller som är 2-filiga in. Eftersom bilen tränger sin in snett framför mig får bromsa hårt för att unvika att sitta som ett klistermärke i kofångaren. Jag träffade ett äldre par som är sommargäster i trakterna kring Leksand för någon vecka sedan och de berättade att de också upplevt detta scenario.
Det är bara en tidsfråga innan olyckan är framme. Så vitt jag vet (rätta mig om jag har fel) så visar skyltarna på väg ner mot rondellen att bilar i vänsterfil "SKA" svänga vänster i rondellen.

Det jag vill påpeka är att vanan säger annat i detta fall, de som vet att de ska rakt fram (förhoppningsvis är de inte från trakterna) och ser att det är 2-filigt in tror såklart att det är 2-filigt ut. Detta finns det inga skyltar som talar om.

Jag vill med detta inlägg göra alla uppmärksamma på denna rondell, ta det försiktigt och tänk ett steg till, speciellt när ni färdas på hojen.

Jag vet inte hur det ligger till med lagar och förordningar var det gäller byggnationer av cirkulationsplatser likt denna, men jag ser gärna att det kommer upp tydligare skyltar eller på annat sätt upplysande info.

Vet vi trafikanter vart vi ska, läser vi inte skyltarna..

Hansi

Skrivit för mycket
Här ute på värmdö har vi en liten rondell som lite beroende på tid på dagen har en eller två filer ut pga reverserat körfält.

Kräver helt klart att man är uppmärksam, speciellt när man kör hoj, för en del bilister blir rejält överraskade att filen dom tänkt ta genom rondellen har en nedfälld bom som spärrar vägen.

Inte alla som behärskar konsten att läsa av vägmärken, svara i telefon, rätta till sminket och hantera en rondell samtidigt som man kör bil.

OH-

Member
Nu har jag upplevt detta mardrömsscenario ännu en gång. Totalt sett är det 5-6ggr med bil o mc.

Jag åker på RV70 norrut från Borlänge, kommer till melsta rondellen (den nere i dalen)....
Som alla vet som färdats på denna väg är det 2-filigt in i rondellen men 1-filigt ut. ......................

Nu har jag nog kanske aldrig kört norrut från Borlänge, tror jag, men jag bor i Göteborg.
Här i trakterna saknas det inte fantasi och dådkraft på avdelningen för cirkulationsplatsutveckling. Alla upptänkliga kombinationer av 1- och 2-filigt in och ut, fram och tillbaka, närmast psykedeliska variationer och kombinationer av körfältsmarkeringar i koncentiska, turbinbladsartade och rent friformade mönster. Såphala innerdelar i vägbanan i glest lagd gatsten, krossat glas som "prydnad" i mittplätten ("rondellen" på byråkratspråk).....................

Det är lika bra att inse det - regler är till för oss som kör. Väghållarna får hitta på vad fan som helst.

Vi får se till att vara rädda om oss / för andra.

Ricken

Member
Man ska väl ändå byta fil till yttre innan man tar av ur rondellen?
Alltså innan avfarten, inte samtidigt.

Hansi

Skrivit för mycket
Man ska väl ändå byta fil till yttre innan man tar av ur rondellen?
Alltså innan avfarten, inte samtidigt.

Det behöver man, tyvärr, inte göra.

Det man måste göra är att lämna företräde, alltid, när man byter fil inom rondellen.

I praktiken så har varje trafikant sin egen syn på vilka regler som gäller i en rondell, eftersom det lärts ut olika genom åren och många helt enkelt glömt bort det som lärdes ut och kör som dom tror är rätt.

Ett tag skulle man ju se rondellen som en korsning och blinka vänster när man kör in i rondellen och låta det blinka tills man kört ut.

Nu är det frivilligt att "stödblinka" vänster när man kör in i rondellen, men det är krav på att man blinkar höger när man skall ut.

Och man får köra ut från den vänstra/inre filen i rondellen till den vänstra filen i utgången, oavsett om man skall "rakt fram" eller "till vänster" men man skall vara uppmärksam och lämna företräde när man i praktiken byter fil på väg ut.

I praktiken får man ju ta det lugnt och ge plats för egna och andras misstag så slipper man sveda, värk och plåtskador.

Bansaie

New member
Förut var det pilar målade i vägbanan som visade vilken fil man skulle ligga i beroende på vilket håll man ville åka, men efter omasfalteringen som de gjort i år så har de inte målat ut pilarna igen.

Före asfaltering
Mellsta1.jpg

Efter asfaltering
Mellsta2.jpg

På bild 2 ser man faktiskt en skugga av en av pilarna bredvid husbilen men den är inte ifylld med vitt igen.

Beviset finns på Google maps och syns beroende på vilken sida av vägen man väljer att betrakta rondellen ifrån. Alla gatubilderna är tydligen inte uppdaterade ännu.