Cigguttag till gps

Geweas

New member
Hej!

Har förstått att en del har gps:er på sina hojar. Vore mycket bra att ha.
Funderar att montera dit en sådan. Inte jag kanske man någon som kan.
Köper man bara ett cigguttag tex. på Biltema?
Hur fäster ni sedan gps:en?
Såg i ett annat forum att man kunde sätta ciggkabeln i signalhornets säkring.
 

TMax500

Member
Köper du en GPS som är konstruerad för mc så följer det med en monteringsanvisning för fast montering/inkoppling. Då får du en GPS som tål både väta och vibrationer.

Köper du något annat (en billigare bil-GPS? din egen mobil?) så får du nog improvisera dig fram beroende på vilken GPS, vilken hoj (hur ser styret ut?), vilka hållare hittar du på nätet? Ev cig-uttag? Osv!

I mitt fall (TomTom Rider) så föreslår leverantören att man kopplar GPS:en direkt på batteriet. Så det gjorde jag. Andra gör sin egna lösningar via signalhornet eller något annat. Men sånt ligger bortom min horisont. Har inte läst fysik sedan högstadiet... ;)
 

JoHu

New member
Flertal motorcyklar har redan framdragna kontaktstycken för montering av gps eller annan el utrustning.
Konsultera mc verkstadshandbok eller kolla med mc butiken, kan finnas färdiga kontaktstycken att köpa för att bara plugga in och koppla på cigguttag och/eller gps.
 

Skribenten

New member
Hej!

Har förstått att en del har gps:er på sina hojar. Vore mycket bra att ha.
Funderar att montera dit en sådan. Inte jag kanske man någon som kan.
Köper man bara ett cigguttag tex. på Biltema?
g.

Om du handlar en MC-GPSnavigator så kopplar du bara in det fäste du får med till cykelns batteri via säkring. Använder du en "vanlig" GPS eller mobiltelefon så kan du göra som jag gjort, sätta ett uttag för 12 och 5 volt (USB) på styret. Praktiskt eftersom jag testar många olika typer av prylar, som exempelvis GPS-navigatorer, actionkameror och kommunikationsradio.

Jag handlade mina uttag från utlandet för fler år sedan men numera har bland annat Biltema, artikelnummer 82887, sådana. Tänk dock på att omvandlaren från 12 till 5 volt drar lite ström hela tiden, ska din MC stå oanvänd en längre tid så kan det vara bra att installera ett relä eller en strömbrytare.
 

OH-

Member
Läs vad Biltema skriver! Biltema 38245 hindrar att ström tas ut när batteriet är på väg att få skadligt låg spänning (för batteriet). Troligen är batteriet så tomt vid det laget att det inte kan starta hojen. Nej, koppla in USB-uttaget nånstans där det bara finns ström när nyckeln är vriden. Eller, om du ALDRIG glömmer nåt, sätt en strömbrtare på sladden.
Har du hoj med CAN bus elsystem så finns det nya spännande möjligheter at skapa problem. Sök ordentligt på internet eller tala med nån som verkligen vet.
 

mikaelj

New member
Den med två USB-uttag ser lockande ut, men hur fungerar den om det regnar och jag bara använder det ena uttaget? Såvida den inte använder sig av mindre mängder magi kommer det att bli kortslutning.

Eller är det inte tänkt att man ska använda USB-uttag överhuvudtaget när det regnar?
 

Skye

Kör Mycket!
Sätt i en usbkabel i det andra uttaget även om den inte används. Går oxå att ta nån gammal enhet som är till sladdlösa möss exempelvis men det skall mycket vatten till att få kortis. Stiften till USB sitter längst ut på varje sida, + och jord. De mellersta används för dataöverföring.<br>Säkrar du bara uttaget med 2A säkring så lär det nog hålla. Kört i regn med endast en usb ansluten. Har aldrig hänt någonting
 

mikaelj

New member
Sätt i en usbkabel i det andra uttaget även om den inte används. Går oxå att ta nån gammal enhet som är till sladdlösa möss exempelvis men det skall mycket vatten till att få kortis. Stiften till USB sitter längst ut på varje sida, + och jord. De mellersta används för dataöverföring.<br>Säkrar du bara uttaget med 2A säkring så lär det nog hålla. Kört i regn med endast en usb ansluten. Har aldrig hänt någonting

Yes, som jag tänkt. Bra!

Vad använder du för märke/modell på ditt uttag?
 

Skye

Kör Mycket!
Biltema liknande som beställdes från Kina och AliExpress. Nåt som lyser i blått sken när den är på och egen strömbrytare.
2-3 veckor för att ladda ur batteriet om den glöms på
 

Inglesias

New member
Jag har precis köpt en GPS som jag tänkte montera när den kommer, samtidigt så tänkte jag montera en sån USB kontakt som om jag tror vi pratar om samma som innan från tex biltema med två usb uttag, för att ladda mobil och dyl. Jag tänkte slänga in några reläer istället för att hålla på med strömbrytare m.m. Och jag hade väl tänkt koppla som jag ritat lite snabbt. Ska slänga in nån säkring innan reläerna också. Men är det någon som spontant ser något fel eller nåt jag bör tänka på? Den gröna plusen är ju ifrån tex skyltbelysning som sätts på med tändning.
View attachment 7773

Jag antar att det inte kommer att tjuvdra någon ström nånstans när man använder reläer?
 

Skye

Kör Mycket!
Räcker att lägga på ett relä, sådana stryrkor kräver inte utrustningen.
Ha en säkring mellan batteri och relä
 
Last edited:

Inglesias

New member
Jag var inne på ett först men tänkt "Better safe then sorry" för det är ju inga jättepengar. Men å andra sidan så är det ju skönt att bara ha ett för att slippa dra dom få extra sladdar mm. :) Tackar!
 

Bansaie

New member
Lustigt att denna tråd dök upp precis samtidigt som jag höll på att installera USB-uttag på min hoj. Blev klar idag.
Eftersom jag har en nakenhoj så finns inte så många ställen att sätta uttagen på, inte ens på styret så jag valde att sätta Biltemas dubbeluttag under sitsen direkt på batteriet via säkring och strömbrytare så jag kan ladda telefon, GPS m.m. fast tändningen är av.
Få se hur glömsk jag är.

Så här blev det.
View attachment 7778View attachment 7775View attachment 7776View attachment 7777View attachment 7774
 
Last edited:

Inglesias

New member
Gjorde nästan som skissen. Men det blev ett relä istället för två som jag blev tipsad om, och GPSen funkade klockrent. Får nog skriva några rader om den under en annan tråd. :)
View attachment 7786

Men iaf ett relä där både GPS och USB uttag är kopplat till. Tänkte haft USB framme vid styret, men ångra mig så den ligger under sandeln nu. För att aktivera relät så tar jag ström från baklampan. Inte haft några problem än så länge och kört lite över 100 mil nu i helgen, med mycket regn ska tilläggas. :)
 
Top