Centrera bakhjul

Zopilote

New member
Morrn

Vilken metod använder ni för att centrera bakhjulet när ni bytt däck eller drivpaket?

Är det någon som provat en sån här?
http://www.24mx.se/mc/p/kedje-centr...edja-drev/923/verktyg/k22/verktyg-ovrigt/s188

/Dutta

Samma pryl, under en tredjedel av priset:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Matverktyg-for-kedjadrev/

Jag har en sådan, men har inte använt den "skarpt" ännu. Jag brukar titta på bakdrevet efter hjulmontage för att se om kedjan "klättrar" på någon sida när jag snurrar bakhjulet. Verkar funka, eftersom Biltemas verktyg visade spikrakt när jag provmonterade det :)
 

Mathias

Active member
Kör enkelsving nu så det behövs inte.

Tidigare hade jag en GXS-F som stod helt åt skogen när man riktade med markeringarna på svingen. En kompis till mig hade skaffat en laser som man satte mot drevet och då kunde man se om kedjan löpte rakt. Tror inte den var fasligt dyr heller, nu hittar jag den inte på nätet.

Snacka om att få en hoj som gick bra efter rikten av hjulet.
 

Bansaie

New member
På de 3 hojar jag totalt har ägt så har det ännu inte varit nått problem att rikta efter graderingarna på svingen. Måtte ha haft tur hittills.:)
 

Zopilote

New member
På de 3 hojar jag totalt har ägt så har det ännu inte varit nått problem att rikta efter graderingarna på svingen. Måtte ha haft tur hittills.:)

Ett annat sätt är att mäta... Helst mellan hjulaxelns centrum och svinglagringen, eller i de fall det inte går: mellan hjulaxelns centrum och ändarna på svingen. På min nuvarande MT-01 går det alldeles utmärkt att mäta med skjutmått till svingens bakkant och få det rakt ner till 10/delen. Graderingarna ger jag inte mycket för, eftersom plattorna som justerskruvarna trycker mot sitter ganska glappt mot axeln.
 

Stickan57

New member
Hejsan ! Jag brukar använda ett skjutmått så det är lika på höger o vänster på svingen o då brukar det var centrerad !!!
 

Hoke

New member
Jag har Biltemas "riktare" och måste nog säga att åtminstone jag tycker att den är rätt värdelös då det för mig är lättare att titta på kedjan bakifrån se om den den är rakt -utan denna mojäng.
Hade pinnen varit en meter lång hade det kanske varit en annan femma.

Ps
Det händer att jag sätter in ett meterlångt L-alujärn längs med kedjan för att se om kedjan är rak, detta om jag känner mig osäker.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Tyckte den biltema-grejen verkade rätt bra, använde den en gång vid stressbyte och glömde den där så den kilade fast mellan sving och bakhjul, inte alls kul att få loss sen.

Den gick f.ö sönder också :(
 

Hampe

Skriver massor!
Tyckte den biltema-grejen verkade rätt bra, använde den en gång vid stressbyte och glömde den där så den kilade fast mellan sving och bakhjul, inte alls kul att få loss sen.

Den gick f.ö sönder också :(

Typiskt Biltemagrejer - bara skit alltihop.



Hampe
 

Tommi

New member
Jag brukar sätta långsidan på en stålskala (linjal i metall) mot bakdrevet för att linjera bakhjulet.
Pinnen på biltemaverktyget är för kort i original.

/ Tommi
 
Top