Hej!
Har en Honda cb750 f från 81, gått drygt 8000 mil.
Alltid är det något med den o nu är det elen som felar.
Förklarar det jag upplevt, är själv ganska ny på att meka men tvingas lära mig nytt helatiden, vilket iofs är bra =)
Körde ca 1 timme, känner att den börjar tappa effekt när jag ger mycket gas (ljudet hostar). efter ytteliggare 10 min tappar den effekt oavbrutet, måste ge mycket underhållsgas för att den inte skall dö. får lite panik och stannar till, tvingas hålla varven på över 3000 för att den inte skall dö. växlar ljuset till parkeringsljus och hojen återhämtar sig skapligt. Efter 5 min känns det som felet är "åtgärdat".
kör hem, ytterliggare 10 min rullande, stannar hojen, slår av tändningen, slår på den igen o försöker starta, inget händer.
Detta är mina ytterst amatörmässiga gissningar:
Batteriet är urladdat, under körning. Tydligen räcker det att jag har halvljus igång för att batteriet skall ta slut. alltså ingen laddning från generatorn (Bara batteriets sinande kraft)? Farsan, med lite mer vana, dock ingen expert på ämnet säger att det troligen är kolen i generatorn som är slut. Låter logiskt i mina öron men det finns ju så mycket som kan hända på dessa äldre hojar att jag vill kolla med er innan jag går vidare.
Ett annat problem jag märkt är att den kan vara svårstartad när den är varm. har båda problemen samma orsak kanske?
Vad tror ni? Vad kan jag som amatör göra åt problemet?
Tack på förhand!
Har en Honda cb750 f från 81, gått drygt 8000 mil.
Alltid är det något med den o nu är det elen som felar.
Förklarar det jag upplevt, är själv ganska ny på att meka men tvingas lära mig nytt helatiden, vilket iofs är bra =)
Körde ca 1 timme, känner att den börjar tappa effekt när jag ger mycket gas (ljudet hostar). efter ytteliggare 10 min tappar den effekt oavbrutet, måste ge mycket underhållsgas för att den inte skall dö. får lite panik och stannar till, tvingas hålla varven på över 3000 för att den inte skall dö. växlar ljuset till parkeringsljus och hojen återhämtar sig skapligt. Efter 5 min känns det som felet är "åtgärdat".
kör hem, ytterliggare 10 min rullande, stannar hojen, slår av tändningen, slår på den igen o försöker starta, inget händer.
Detta är mina ytterst amatörmässiga gissningar:
Batteriet är urladdat, under körning. Tydligen räcker det att jag har halvljus igång för att batteriet skall ta slut. alltså ingen laddning från generatorn (Bara batteriets sinande kraft)? Farsan, med lite mer vana, dock ingen expert på ämnet säger att det troligen är kolen i generatorn som är slut. Låter logiskt i mina öron men det finns ju så mycket som kan hända på dessa äldre hojar att jag vill kolla med er innan jag går vidare.
Ett annat problem jag märkt är att den kan vara svårstartad när den är varm. har båda problemen samma orsak kanske?
Vad tror ni? Vad kan jag som amatör göra åt problemet?
Tack på förhand!