Cancer

sony6

New member
En liten fundering kring cancern,Robban Aschberg och Gert Fylking , promenerade ju för prostata cancern,kan inte SMC , göra något liknande,, köra olika etapper,
Typ, norrbotten, väster botten , västernorrland , ja alla län ,kör vasin etapp till länsgränserna,sedan tar nästa län över,
Det är alltid mycket för kvinnor med bröst cancer,men kan inte vi göra detta för prostata cancern och samla in pengar,
Är själv drabbad av det, fick beskedet för 4 år sedan, har genomgått strålbehandling , och mår bra,

Hälsningar Göran

Chopperbyggarn

New member
En liten fundering kring cancern,Robban Aschberg och Gert Fylking , promenerade ju för prostata cancern,kan inte SMC , göra något liknande,, köra olika etapper,
Typ, norrbotten, väster botten , västernorrland , ja alla län ,kör vasin etapp till länsgränserna,sedan tar nästa län över,
Det är alltid mycket för kvinnor med bröst cancer,men kan inte vi göra detta för prostata cancern och samla in pengar,
Är själv drabbad av det, fick beskedet för 4 år sedan, har genomgått strålbehandling , och mår bra,

Hälsningar Göran

Tycker att det är alldeles för mycket ståhej runt detta med Cancer....för mycket ståhej gör att folk tröttnar på att ge bidrag.

Jag gick själv igenom 6 månader cytostatika behandling (cellgifter) samt 5 veckor strålbehandling 1992 och överlevde med nöd o näppe.
Jag minns mycket väl att det fanns folk som knappt vågade prata med mig under denna period för att dom var rädda.

Cancer är ett helvete men samtidigt är det för mycket offermentalitet runt ordet cancer....det värsta senariet är att man dör...vilket vi alla ska göra förr eller senare!

Dessutom har väl cancer inget med motorcyklar att göra?

Anders.J

Hampe

Skriver massor!
Fan, Anders - du kan ju vara osmidigare än både mig och Marie på en gång! ;)

Först och främst; Sony 6 - Välkommen till forumet!
Gôtt att du fått en tidig diagnos och behandling. Kul idé du kommer med!

Sverige är ett U-land när det gäller insamlingar rent allmänt, och speciellt på två hjul.

England däremot är ett föredöme - där samlas det in till allt möjligt, och under trevliga former:
http://www.justgiving.com/tr3ocmopedmafia

Ett knippe hojåkare med Meriden-triples som minsta gemensamma nämnare sätter sig på en av historiens minst tillförlitliga mopedmodeller; NVT "Easy Rider" och kör den klassiska distansen John O'Groats -> Land's End i skift.
Och samlar in 30.000 spänn på kuppen! Förmånstagare: Hemvändade Engelska soldater från Irak och Afghanistan.

The Grim Rider, Robert Roalfe stod på öronen rätt rejält för några år sedan och fick ett air-lift till sjukhus. Han startade "British National Parks Ride" 2009 som ett "charity ride" för att stödja den ideella organisationen bakom helikopterambulansen som fick in honom till sjukhuset i tid.
http://www.thegrimrider.com/index2807.html?p=1_32

RBLR 1000 körs till förmån för Royal British Legion http://www.rblr1000.co.uk/
och så håller det på i England - massor av insamlingar, även på 2 hjul.

Allt som får hojåkare ut att åka lite extra är bra, och en stafett mellan distrikten skapar samarbete, kontakter, glädje och kanske lite publicitet.

Om just cancer är rätt grej att samlas kring vet jag inte, men det finns avgjort en koppling mellan cancer och hojåka - det ena har en marginellt högre dödlighet...:D

Hampe

Last edited:

Marie

Banned
Fan, Anders - du kan ju vara osmidigare än både mig och Marie på en gång! ;)

Det vete tusan, det....

Det handlade om minuter, annars hade jag skrivit något minst lika kantigt, men Anders förekom mig......

Jag brukar ju resonera att nånting skall man dö av, och blir det inte det ena så blir det något annat i stället...

Farsan fick efter en större hjärtinfarkt för nio år sedan, vid 82 års ålder, gjort en trippel bypassop. Nu tickar pumpen på oförtrutet, men han har hunnit bli både döv och blind, och har dessutom mycket värk både här och där. Idag ångrar han bypassen, och inser att det hade varit bättre att få sluta där och då......
Människan skall inte försöka leka Gud....

Bighoj

New member
Jag har också inställningen att vi ska dö av något,och bryr mig inte så mycket om vad det blir av,men jag försöker för den delen inte påskynda detta faktum.
Jag tror heller inte att dom flesta som drabbats av t ex cancer skriker efter att man ska tycka synd om dom.Vad jag däremot tror är att varje liten krona som kan samlas in för att hjälpa dom som har det tufft med sjukdommar är en god gärning.Sen är det ju så,att vill man inte köra mc till förmån för cancern är det ju bara att strunta i det.
Jag måste bara fråga dig Anders-Var du inte det minsta glad över att du kunde få behandling,OCH kunna ha ett fortsatt mc liv framför dig ? Jag frågar detta just för att jag tror att din behandling var möjlig dels pga att folk ställer upp frivilligt med insamlingar till forskning osv.
Jag är själv inte så glad att fara runt på massa mc-rallyn,men ett rally om året brukar det bli och då går pengarna oavbrutet till barncancern.Jag får köra mc vilket jag tycker om och dessutom gör jag en god gärning för barn som drabbats av cancer,och detta gör att i alla fall JAG känner mig lite bättre.

bivius

New member
Det vete tusan, det....

Det handlade om minuter, annars hade jag skrivit något minst lika kantigt, men Anders förekom mig......

Jag brukar ju resonera att nånting skall man dö av, och blir det inte det ena så blir det något annat i stället...

Farsan fick efter en större hjärtinfarkt för nio år sedan, vid 82 års ålder, gjort en trippel bypassop. Nu tickar pumpen på oförtrutet, men han har hunnit bli både döv och blind, och har dessutom mycket värk både här och där. Idag ångrar han bypassen, och inser att det hade varit bättre att få sluta där och då......
Människan skall inte försöka leka Gud....

Har du varit glad över dessa extra år eller önskat livet ur honom?

Chopperbyggarn

New member
Jag måste bara fråga dig Anders-Var du inte det minsta glad över att du kunde få behandling,OCH kunna ha ett fortsatt mc liv framför dig ? Jag frågar detta just för att jag tror att din behandling var möjlig dels pga att folk ställer upp frivilligt med insamlingar till forskning osv.

Jo naturligtvis var jag glad över att jag överlevde utan bestående biverkningar (om jag inte överlevt så hade det nog inte heller stört mig idag) däremot är jag inte övertygad om att jag är beredd att genomgå lika tuff behandling igen om oddsen är låga för överlevnad eller ett värdigt liv efteråt.
En nära anhörig fick förmånen att dö efter en långdragen cancer med så mycket biverkningar att om han överlevt så hade resten av livet varit en plåga både för honom och hans familj.

Jag tycker inte att det är humant att "rädda liv" till varje pris utan en tanke på livskvalitén efteråt.

Sedan detta med insamlingar: Till vilken/vilka av alla allvarliga sjukdoms forskningar ska man ge sitt bidrag? Eller ska man istället ge sitt bidrag till nödlidande i tredje världen? Kanske till andra barn och vuxna som på olika sätt far illa här i svedala?

Jag ger gärna bidrag men då vill jag veta på vilket av alla behövande områden jag ska ge mitt bidrag?

Kan någon tala om för mig vilket område som är prioriterat framför andra?

Anders.J

Mr_Hayabusa

Moderator
Kan bara instämma ....

Hälsningar Göran

Min pappa fick sitt dystra besked den 18 maj nu i år.....

Jag ställer gärna upp för en sådan ev kampanj.... en självklarhet.

Maila mig Göran .... mats@smcblekinge.se

Bighoj

New member
Jo naturligtvis var jag glad över att jag överlevde utan bestående biverkningar (om jag inte överlevt så hade det nog inte heller stört mig idag) däremot är jag inte övertygad om att jag är beredd att genomgå lika tuff behandling igen om oddsen är låga för överlevnad eller ett värdigt liv efteråt.
En nära anhörig fick förmånen att dö efter en långdragen cancer med så mycket biverkningar att om han överlevt så hade resten av livet varit en plåga både för honom och hans familj.

Jag tycker inte att det är humant att "rädda liv" till varje pris utan en tanke på livskvalitén efteråt.

Sedan detta med insamlingar: Till vilken/vilka av alla allvarliga sjukdoms forskningar ska man ge sitt bidrag? Eller ska man istället ge sitt bidrag till nödlidande i tredje världen? Kanske till andra barn och vuxna som på olika sätt far illa här i svedala?

Jag ger gärna bidrag men då vill jag veta på vilket av alla behövande områden jag ska ge mitt bidrag?

Kan någon tala om för mig vilket område som är prioriterat framför andra?

Anders.J
Att ge vård och hålla liv i människor som är dödssjuka av t ex cancer när dom vill avsluta själv, (Dvs om dom är helt klara i sin tanke och vet vad dom ger sig in på) är för mig en helt annan fråga än att ge ett bidrag till cancerforskning.
Eftersom vi är olika individer med olika tycke och värderingar får var och en själv välja och komma fram till sin prioritering.Vi kanske inte kan hjälpa alla men ge lite hjälp till de vi själv brinner lite extra för.Känner man att man inte vill bidra till just detta specifika ändamål så är ju det ok.Om alla skulle ge till samma skulle många andra stå utanför,så det är ju det som är bäst med att vi är olika.:)

sony6

New member
Jag har också inställningen att vi ska dö av något,och bryr mig inte så mycket om vad det blir av,men jag försöker för den delen inte påskynda detta faktum.
Jag tror heller inte att dom flesta som drabbats av t ex cancer skriker efter att man ska tycka synd om dom.Vad jag däremot tror är att varje liten krona som kan samlas in för att hjälpa dom som har det tufft med sjukdommar är en god gärning.Sen är det ju så,att vill man inte köra mc till förmån för cancern är det ju bara att strunta i det.
Jag är själv inte så glad att fara runt på massa mc-rallyn,men ett rally om året brukar det bli och då går pengarna oavbrutet till barncancern.Jag får köra mc vilket jag tycker om och dessutom gör jag en god gärning för barn som drabbats av cancer,och detta gör att i alla fall JAG känner mig lite bättre.

Mycket bra skrivet,,det är ju upp till var och en, man behöver inte vara så negativt inställd som vissa
Sony6

sony6

New member
Mycket bra skrivet,,det är ju upp till var och en, man behöver inte vara så negativt inställd som vissa
Sony6

Chopperbyggarn

New member
Sony6

I ett sådant evenemang som om jag förstått rätt du är inne på, kommer frågan, är det tillåtet för företag att i rent reklamsyfte skänka prylar till ett sådant evenemang?
Om jag bygger en hoj och skänker till evenemanget (förutsatt att skatteverket medger avdragsmöjligheter för detta) är det då accepterat att slå två flugor i en smäll ....dels bidra med något gott men samtidigt marknadsföra sina produkter ??

Ja, jag är egenföretagare om än mycket liten sådan.

Anders.J

Katarina

Helt okej
Min pappa fick sitt dystra besked den 18 maj nu i år.....

Förmodar att det är 18 april som menas.

Min pappa fick både lung- och levercancer, ett halvår senare var han borta men den sista tiden var hemsk som han mådde och hade grym värk. Han berättade att han kunde känna hur den levde om i kroppen. Absolut sista tiden låg han i dvala med morfin för att lindra det värsta. Nej absolut inget jag önskar min värsta fiende. Tyvärr är det också så att man blivit luttrad av allt insamlande och världen ser ändå inte bättre ut. Alla fattiga borde ha fått det bättre så mycket som skänkts under årtionden men de har samma usla standard än i dag. Så, var tar alla pengar egentligen vägen? Jag tvivlar på att de går dit de ska i dag, jag trodde på det förr men i dag tvivlar jag. De enda jag vet som faktiskt använder största delen av pengarna är Läkare utan gränser, upp till 90% av inskickade pengar går till behövande.

Jag tycker att initiativet är bra. :)

HåkanP

New member
Är också med

Alla kampanjer likt den föreslagna kan ju ge mc åkandet i allmänhet och SMC i synnerhet god publicitet, samtidigt som man gör en bra grej. Det kan ju aldrig vara till vår nackdel och om folk får en mer positiv inställning till mc åkandet så har det ju med motorcykelåkande att göra för att besvara en tidigare fråga.