Camping - vad ska man ha med sig?

Motormannen

New member
Ni som brukar tälta med hojen, vad har ni med er i form av campingutrustning utan att det blir för mycket?

Finns det några bra ''mc-anpassade'' tält som inte har så långa pinnar = enkelt att få med sig?

Vad rekommenderar ni för kök?

Tack! :)
 

Yxan

Member
Sky is the limit...
Som sagt, finns minst sagt en uppsjö av div campingutrustning - valmöjligheterna är oändliga!

Jag kör med ett tält fr Stadium, "EVEREST TRAVEL BIKE 2", kostar 999 kr. Fördelen med detta, väger endast 2,1 kg, får enkelt plats på styret alt i packrullen (upp till 70 L finns hos mc-boden.se). Enda nackdelen, som jag ser det, kräver mjukt underlag för tältpinnarna. (Finns andra tält som inte kräver det.)
Handelsboden har även sitt tält "MC-Tält 4BIKERS MINI" för 1295 kr, reses på 10 sek...
För ngt mer redigare prylar, spana in addnature.com

Sova bör man, så en varm sovsäck + liggunderlag (med luft, finns 'stora' och 'små').

Gasolkök, spana ex:is in xxl.se och via vildmarksliv till ett Primus EtaExpress för 699 kr. Själv snikade jag ur och köpte mig ett Coleman-F1 spirit kit för endast 99 kr (i butiken). (Vi avser att tillaga enkel mat, typ makaroner/nudlar med div nedstuvade konserver, ska hajka upp till Nordkap i år.)

Kort o gott; ett rum med kök att sova i.

Utöver detta; fick-/pannlampa, vass kniv, bestick, liten ihopvikbar mugg, diskmedel/torkhandduk, tändstickor och vatten till matlagning.

För lite campinginspiration, se min hemsida och NorgeRiderna: www.beronius.eu

Godspeed...
Mange
 
Last edited:

Ina

New member
Ni som brukar tälta med hojen, vad har ni med er i form av campingutrustning utan att det blir för mycket?

Finns det några bra ''mc-anpassade'' tält som inte har så långa pinnar = enkelt att få med sig?

Vad rekommenderar ni för kök?

Tack! :)

Hej...
Är passagerare så vi är 2 på hojen vilket ställer lite extra krav på lätt och snål packning.
Först o främst REJÄLA VATTENTÄTA PACKSÄCKAR TILL ALLT (utom köket)...med rejäla spännband - inga elastiska grejer.
TÄLT: gärna ett Hilleberg, Exped eller Fjällräven eller annat med korta lättmetallbågar o högt vattenpelartryck...minst 5000. Tar extremt lite plats o finns oftast med bra absid för all packning. Extragolv finns att köpa till och då får man golv i absiden också vilket kan vara ovärderligt vid dålig väderlek
LIGGUNDERLAG: Thermarest eller Exped..bra liggkomfort o isolering mot markkyla är A och O.
SOVSÄCK: efter säsong....viktigt med bra kompressionspåse.
CAMPINGKUDDE: för bra sovkomfort...tex Haglöf...Exped...Thermarest
CAMPINGSTOL:...gärna Walkstool comfort finns i olika höjd..med teleskåpben o mkt låg vikt.
SMÅ PACKPÅSAR som man kan pressa luften ur...för kläder o annat mjukt.
Trangiakök..Bra tältlampa (Claes Olsson)...Kylväskor för öl o mat kan med fördel hängas på varsin sida om tanken.
Glöm inte myggspray...toarulle....

Ha en underbar hojsommar....
 

Bighoj

New member
Yxan har nog nämnt det mesta,men det beror en hel del på vad för mc man har och om man tänkt åka 2 st på 1 mc.För vår del åker vi 2 pers/1 mc,men så har vi också en renodlad touringhoj.
Vi kör med spritkök,bestick från Biltema(allt i ett i ett smidigt plastfordral)
3 manna Mc-Kinleytält som tål det mesta vad gäller regn och blåst.Sidostödsplatta bör man ha med sig tycker jag.Microfiberduk och sen brukar vi ha med oss våtservetter som också kan användas till att torka visiret med.Lite buntband vet jag en del som har med sig och ev lite svinto.Det låter kanske mycket men det är smågrejer som knappt tar någon plats faktiskt.
Ska man utomlands kan det vara svårt att få tag på sprit till spritköket har jag märkt.Reservnyckel till hojen kan vara räddningen ifall oturen är framme.Däcklagningskit är en billig investering.
Hoppas du har nytta av tipsen.
 

HåkanP

New member
Ni som brukar tälta med hojen, vad har ni med er i form av campingutrustning utan att det blir för mycket?

Finns det några bra ''mc-anpassade'' tält som inte har så långa pinnar = enkelt att få med sig?

Vad rekommenderar ni för kök?

Tack! :)

Regnskydd hänges i träden ovanför sovsäcken alt. enmanstält.
Kök = närmsta statoil eller liknande (du har väl bensin i tanken).
 

HåkanP

New member
Vad är nu detta för tält-term som man aldrig hört talas om?

Mycket bra tips där och 20% rabatt måste man ju givetvis utnyttja! :)

Vattentätheten i tältduken dvs hur mycket regn det kan uthärda utan att börja läcka in. 5000 då klarar du dig i veckovisa regnstormar på fjället...

Det är mycket diskusion kring trycket. ngr säger att du vid övernattnignscamping klarar dig med pelartryck på 3000. Dock bör man visst alltid ha 5000 i bottendelen på tältet dvs den del som ligger på backen. Fast det har nog också de flesta...
 

BeerFace

New member
Jag tycker att detta vore ett utmärkt ämne för mc folket att göra lite reportage om!

I övrigt vill jag kasta mig in i tältdiskussionen och säga att jag kör med ett billigt kupoltält från harald nyborg för ca 300:- och det fungerar aldeles utmärkt. Har ingen aning om vad för pelartryck etc men har tålt regn och rusk i flera år.
 

choken

New member
Vi åker 2 på en V-strom och måste som flera sagt komprimera packningen. Ett tips är ändå att inte ha för litet tält. Vi använder McKinley Manitu3 som är lagom för 2 pers. Då får man plats med mc-kläderna i tältet under natten och absidern fungerar till matlagning om det regnar.
Trangiakök sotar och är riktigt kladdigt att hantera med T-sprit men med en gasolbrännare till och små engångstuber med gasol blir det riktigt bra.
Vi har provat upblåsbara liggunderlag, men jag har problem med axlarna då underlaget blir för hårt så nu använder vi små kompakta luftmadrasser från Touringbutiken. Funkar bra.
MC-kläderna används som ytterkläder bredvid hojen när det är kallt. Tunna långbyxor (McKinley), 1 par skor och funktions T-shirt som torkar på 2 min vid tvätt.
En liten kylbag avsedd för en 6-pack öl att proviantera frukost i innan dagen är över. Om det finns möjlighet att komma åt en frys kan man frysa en 33cl petflaska som kylklamp under dagen. Om den tinar har man dricksvatten till färden. Till den här säsongen har vi köpt nya packväskor av den fyrkantiga modellen i aluminium. Lätt att fästa en liten drybag på var väska med sovsäck och ev. regnkläder som har låg vikt men är skrymmande.

Ha en skön resa!
 

V Saarela

New member
Tält, sovsäckar och liggunderlag på sidoväskorna. Sen kan "mammma" sova där bak i lugnan ro :)
070705-7b2.jpg
 

Triumph int

New member
Det är bra att ha två bankkort om ett skulle sluta fungera.

För man kommer ju långt med bara ett kreditkort,
så hur långt kommer man inte då med två kort.
 

sannybo

Member
Vad gäller kläder när jag åker iväg på längre turer så passar jag på att rensa i garderoben, underkläder, strumpor och t-shirts plockas med om dom har gjort sitt hemma. När man använt dom under turen är det bara att slänga dom i soptunnan, vem f..n vill köra omkring med smutsvätt i packningen, eller ännu värre, vem vill tvätta under MC-semestern?:D
Trangiaköket är alltid med, även spritbrännaren.
Vad gäller tält så har mitt Biltematält:eek: föjt med under två säsonger och jag har tänkt att det ska få följa med till Wales nu i sommar också.
 

namn

New member
Jag har nu skänkt mitt tält till barnen och ska således köpa nytt då jag förra sommaren fick uppleva vilken kärlek det kan vara att ha ett tält med högt i tak.
Sovsäck ska vara vald för den temperatur som den ska användas i.
Mat äter jag gärna, den ska då helst vara tillagad,men alternativet gasolkök är inte dumt.

Beroende på hur länge man ska vara borta så packar man olika, men jag packar alltid så lite som möjligt, jag va på ikea för ett par dagar sedan, köpte handukar för löjliga 2 kronor styck..... kommer att användas i sommar, och vem ärligt talat orkar bry sig om att tvätta något sånt...
 

HåkanP

New member
American Express

;) ;)

Visst är campingkortet ett krav även för tältande gäster? Som man förnyar varje år?

I princip ja, men har upplevt många ställen där de inte bryr sig, sedan finns det ju flera olika campingorganisationer har jag lärt mig. Kortet för aktuell organisation kan man köpa på campingplatserna.
 
Top