Byte av gaffelolja

andkan

New member
Hej,

Skall byta gaffelolja på min Suzuki GSX 750 från 83. Någon som vet hur man fyller på olja? Måste man plocka ned hela gaffelbenet? Borde gå utan att behöva göra det. Någon som vet?

//Anders
 

Zopilote

New member
Det lättaste är definitivt att ta loss gaffelbenen ur kronan (Lossa toppmuttrarna lite grann först). Sedan är det bara att plocka ur fjädrar och eventuella distanser och ställa benen uppochner i ett tråg för att tömma ur oljan. Skölj gärna ur en extra gång med gaffelolja och pumpa lite med benen innan du tappar ur igen och fyller på sista gången. Det samlas MYCKET skit i benen efter ett par år.
Antar att du har uppgifter om oljenivå och om det skall mätas med eller utan fjäder? Fyll inte för mycket, det kan i värsta fall blåsa ur packboxarna.
 

DearHunter

New member
När Du har rivit ner alltihopa:

- Kolla fjädrarna så att de är exakt lika långa.
- Kolla så att benen inte har fått sig en kyss och att de är släta och fina. Annars sluter det inte tätt

- Bytt packningarna på båda.

Det viktigaste av allt : Det ska vara nästan klinist rent när Du gör jobbet. Var noggrann när Du byter packningarna så att de inte skadas. Får Du in skit så kan det börja läcka snart igen.

Lycka till !
 

Triumph int

New member
:D Ja se den ungdomen, den var poppis på tidigt 80-tal.

Staget sitter mellan gaffelbenen och förhindrar vridning.
 

OH-

Member
:D Ja se den ungdomen, den var poppis på tidigt 80-tal.

Staget sitter mellan gaffelbenen och förhindrar vridning.

Jo, som sagt, jag vet vad det ÄR, däremot har jag aldrig läst eller hört karatestag förut. Gaffelstabilisator tror jag folk med sladdriga gafflar köpte men det behövde inte jag som hade R60/2 med Earles-gaffel ;)
 
Hej

När jag gjort den där operationen så har jag tvättat delarna med ren lacknafta.Det har varit enda möjligheten att få bort all skit som samlats längst ner i gaffelbenet.
Fredrik
 
Top