Byte av bromsolja BMW R1150 RS 2002

214688

New member
Tänkte höra om det är någon som kan ge tips hur jag byter bromsolja på min
hoj. Den är väl servad på verkstad men bromsoljan är inte bytt på flera år.
Kanske något man kan fixa själv med lite tips hälsar Jac
 

Bengt Allevad

New member
Tänkte höra om det är någon som kan ge tips hur jag byter bromsolja på min
hoj. Den är väl servad på verkstad men bromsoljan är inte bytt på flera år.
Kanske något man kan fixa själv med lite tips hälsar Jac

Det bromssystem du har på din R1150 är något komplicerat att byta bromsvätska i p.g.a servoförstärkningen.
Det är uppbyggt med en primär- och en sekundärkrets.

Börja med att skaffa verkstadshandboken och läs om både systemet och hur byte går till.
 

KalleB

New member
Beskrivning bromsvätskebyte.

Jag har en engelsk beskrivning i pdf-format. Om du skickar din mailadress till andbense(snabela)yahoo.se så skickar jag beskrivningen till dig. Länkar finns på BMW-forumet, men kanske är lite krångligt att hitta??

Jag har inte gjort bytet själv nån gång, men beskrivningen bedömer jag som OK. Jag är ganska säker på att beskrivningen gäller din årsmodell....
 

Magnus Lundström

New member
Har också kollat det här med att byta bromsvätska själv. Har en R850R, också med delintegralbromsar med elektrisk servo. Vad jag förstår är det ganska komplicerat att göra detta, inte alls som att byta på ett vanligt system. Det är en kontrollkrets och två högtryckskretsar utan vanlig behållare. Man skall använda servot för att pumpa ut den gamla och in den nya. Sedan skall det provtryckas m m. Kenneths MC i Göteborg vill ha ca 2200:- för arbetet ex vätska. Jag tänker låta Kenneth göra jobbet. Vill inte exprimemtera med bromsarna. All övrig service fixar jag själv.

Lycka till!
 

Guzzi-Leif

New member
Jag har gjort det på min R1150RS -03.

Jag följde en beskrivning (säkert den som nämns ovan) och det var inte direkt svårt och inte heller krävdes särskilt mycket verktyg.
Däremot var det tidsödande, halvnervöst och pillrigt samt krävde väldigt stor noggrannhet.
Har du pengarna; lämna bort!
Vill du göra det själv; var petnoga!
 
Top