Förstår din tanke om att man kan söka själv i stället för att fråga. Och andra sidan hade det inte blivit mycket till forum detta om alla sökte på annat håll efter precis allt. Ganska tomt skulle det nog bli om alla sökte infon på Google, är man en person som söker upp all info själv får man ta att andra frågar. Alla är vi olika. Kanske utbytet av att diskutera detta byte med foruminvånarna här är halva grejen. Men som sagt jag förstår även din tanke. Fråga högt o lågt tycker jag, då blir det mer roligt att läsa.
Jag är oxå för ett livaktigt forum med mycket frågor så det är olyckligt om mitt svar tidigare i tråden tas negativt.
Svårigheten med stora öppna frågor från personer man inte känner är att det blir svårt att svara (var börjar man, vad är självklart, är det ett mekgeni eller en med bara tummar som frågar osv osv).
Därför tycker jag det kan vara bättre om frågeställaren skaffar sig en allmän bild av jobbet och sen spottar fram mer specifika frågor, gärna många - och inga är "dumma".
Som i det aktuella fallet:
- Trycker fjädrarna väldigt hårt mot pluggen i toppen på gaffelbenen på min hoj?
- Brukar ni byta dammtätningen oxå?
- Har ni förslag på hembygda verktyg för att demontera innanmätet i gaffeln utan mutterknackare?
- Vad betyder 10 weight fork oil? (Jippie!! - Oljetråd!)
- Är det OK att driva ner tätningen med gummiklubba?
Och visst finns det folk med skrivklåda men det blir väldigt långt att beskriva ett mekjobb om man skall förutsätta att frågaren inte vet något och hela processen från uppallning av hojen till utpumpning av bromsklossarna före körning skall vara med. Skall det vara med att man tar en ny ren trasa inför specifika steg och vilka skruvar som skall säkras och vilka som skall smörjas? Kan man ge generella råd eller kan man bara svara om man själv jobbat på just den aktuella hojen - kan frågaren själv se att det inte stämmer och fråga igen eller anpassa metoderna?