Byta packboxar

Holten

New member
Hallå.

Jag behöver byta packboxar på min Bol´dor (CB 900), men har aldrig gjort det förut. Är det någon som vet eller vart jag kan hitta info?
Vad skulle det kosta om jag lämnar in för att få det gjort (Västeråstrakten)?

Mvh

Holt
 

OH-

Member
Inget personligt mot dig Holt, mer en allmän fundering. Visst kan nån annan skriva en lång harrang eller söka upp nån länk men varför?

Google ger "ungefär 264 000 resultat (0,50 sekunder)" om man skriver in sökorden "motorcycle fork seal change". "motorcykel gaffel packbox byte" ger klent resultat, bara 602 träffar men då tar det å andra sidan bara 0,3 sekund.
 

Holten

New member
Inget personligt mot dig Holt, mer en allmän fundering. Visst kan nån annan skriva en lång harrang eller söka upp nån länk men varför?

Google ger "ungefär 264 000 resultat (0,50 sekunder)" om man skriver in sökorden "motorcycle fork seal change". "motorcykel gaffel packbox byte" ger klent resultat, bara 602 träffar men då tar det å andra sidan bara 0,3 sekund.

Jag sökte på google, fick många träffar, men tänkte att det kanske fanns någon här som visste mer om just min hoj. Eller är alla gafflar lika?
Varför inte nyttja ett forum...trodde att det var till för det?

H
 

JHkillen

New member
Förstår din tanke om att man kan söka själv i stället för att fråga. Och andra sidan hade det inte blivit mycket till forum detta om alla sökte på annat håll efter precis allt. Ganska tomt skulle det nog bli om alla sökte infon på Google, är man en person som söker upp all info själv får man ta att andra frågar. Alla är vi olika. Kanske utbytet av att diskutera detta byte med foruminvånarna här är halva grejen. Men som sagt jag förstår även din tanke. Fråga högt o lågt tycker jag, då blir det mer roligt att läsa.
 

OH-

Member
Förstår din tanke om att man kan söka själv i stället för att fråga. Och andra sidan hade det inte blivit mycket till forum detta om alla sökte på annat håll efter precis allt. Ganska tomt skulle det nog bli om alla sökte infon på Google, är man en person som söker upp all info själv får man ta att andra frågar. Alla är vi olika. Kanske utbytet av att diskutera detta byte med foruminvånarna här är halva grejen. Men som sagt jag förstår även din tanke. Fråga högt o lågt tycker jag, då blir det mer roligt att läsa.

Jag är oxå för ett livaktigt forum med mycket frågor så det är olyckligt om mitt svar tidigare i tråden tas negativt.

Svårigheten med stora öppna frågor från personer man inte känner är att det blir svårt att svara (var börjar man, vad är självklart, är det ett mekgeni eller en med bara tummar som frågar osv osv).
Därför tycker jag det kan vara bättre om frågeställaren skaffar sig en allmän bild av jobbet och sen spottar fram mer specifika frågor, gärna många - och inga är "dumma".
Som i det aktuella fallet:
- Trycker fjädrarna väldigt hårt mot pluggen i toppen på gaffelbenen på min hoj?
- Brukar ni byta dammtätningen oxå?
- Har ni förslag på hembygda verktyg för att demontera innanmätet i gaffeln utan mutterknackare?
- Vad betyder 10 weight fork oil? (Jippie!! - Oljetråd!)
- Är det OK att driva ner tätningen med gummiklubba?

Och visst finns det folk med skrivklåda men det blir väldigt långt att beskriva ett mekjobb om man skall förutsätta att frågaren inte vet något och hela processen från uppallning av hojen till utpumpning av bromsklossarna före körning skall vara med. Skall det vara med att man tar en ny ren trasa inför specifika steg och vilka skruvar som skall säkras och vilka som skall smörjas? Kan man ge generella råd eller kan man bara svara om man själv jobbat på just den aktuella hojen - kan frågaren själv se att det inte stämmer och fråga igen eller anpassa metoderna?
 

DearHunter

New member
Det är relativt lätt att byta packboxar rent tekniskt. Några tips:

1) Lossa skruv nr 26 (enligt skissen i ovanstående länk) INNAN Du lättar på fjäder trycket. Skruv nr 26 har en förmåga att kärva fast. Jag har fått borra upp några ggr. Skaffa en i reserv innan Du börjar. Annars står Du där med brallorna nerdragna, skägget i brevlådan och släkten kommer strax på besök ;)

2) kolla fjädrarna så att de är lika långa när Du ändå har dem framme. Mät.

3) Var noggrann med att mäta upp rätt nivå olja i gaffelbenen.

4) Skaffa dig ordentliga verktyg för att lossa låsringar. Du kan använda dig av de gamla packaningarna för att få dit de nya på plats. Dvs Du behöver inga specialverktyg.

5) Nu vet jag inte årsmodell på din hoj men kolla upp ifal Du har taperade styrlager. Om det är en 80-talare med äldre konstruktion och när Du ändå har allting nerplockat passa på och byt till taperade styrlager om hojen har gått långt och Du har kvar original (kulorna ligger i bana direkt mot styrstammen från insidan). Mycket viktigt att man drar åt med rätt moment. Drar Du åt förhårt så kan hojen bli instabil pch svårtstyrd i lägre farter (gäller oavsett om Du byter lager eller ej). Kulorna som löper i original (antar att Du inte har bytt lager) har en tendens att gräva ner sig i materialet och man får små hack i styrningen. Bort!

Lycka till med jobbet.
 
Last edited:

grasse

New member
Har just bytt mina packboxar på en CB900-F2C
MEN. Hittar inte vilken mängd olja jag skall hälla i.
Letat lite på nätet vilket gjort mig mer rådvill.
Hittat 3 olika. 155, 380 resp 395cc.
I Rephandboken saknas uppgifter för CB900 (endast CB750 står med)

Kruxet är ju lite att gaffeln på Bol d'or modifierades med tiden.
Mina är 39mm gaffelben

Någon som vet besked?
 

grasse

New member
I Rephandboken saknas uppgifter för CB900 (endast CB750 står med)

Får rätta mig själv.
På ett ställe i manualen står faktiskt att uppgifter saknas.
Men på ett annat ställe så finns faktiskt uppgifterna.
Skall vara 395cc dry eller 375cc vid Change
 

Zopilote

New member
Får rätta mig själv.
På ett ställe i manualen står faktiskt att uppgifter saknas.
Men på ett annat ställe så finns faktiskt uppgifterna.
Skall vara 395cc dry eller 375cc vid Change

Det borde stå angivet luftspaltens höjd, och det är ju faktiskt den som är det viktiga och inte volymen...
Mäts med ordentligt luftad gaffel, fullt komprimerad och utan fjädern i.
 
Top