Byta MC till VFR ?

daniel_m

New member
Hejsan !

Ja, jag är lite sugen på att byta bort min FZS 600 mot en VFR 800, tips om lämpliga årsmodeller och prisnivåer mottages tacksamt !

Jag har alltid gillat VFR som modell, men är lite fundersam på vilken årsmodell man skall satsa på.. VTEC eller inte VTEC osv..
Jag gillar långa turer med tidvis lite uppskruvat tempo, ingen idiotkörning men inte moppekörning heller...:)
 

tersan

New member
Hejsan !

Ja, jag är lite sugen på att byta bort min FZS 600 mot en VFR 800, tips om lämpliga årsmodeller och prisnivåer mottages tacksamt !

Jag har alltid gillat VFR som modell, men är lite fundersam på vilken årsmodell man skall satsa på.. VTEC eller inte VTEC osv..
Jag gillar långa turer med tidvis lite uppskruvat tempo, ingen idiotkörning men inte moppekörning heller...:)

Det låter som om du tänker helt rätt! Alla årsmodeller av VFR är lämpliga, i princip är det bara att du kollar på Blocket efter nåt som passar din budget.

Vill du har mer detaljinfo om olika utföranden etc så är www.vfr-forum.se ett bra ställe.
 

Syster-Tysk

New member
Det låter som om du tänker helt rätt! Alla årsmodeller av VFR är lämpliga, i princip är det bara att du kollar på Blocket efter nåt som passar din budget.

Vill du har mer detaljinfo om olika utföranden etc så är www.vfr-forum.se ett bra ställe.

Jag hade tidigare en VFR 800 Vtec -06 som var väldigt trevlig.

Motorkaraktären är lite speciell med Vtec då den när når 4600 varv börjar gå på alla ventilerna och därmed låter mer som en diesel då den skjuter iväg.

Jag tyckte den lät fisigt med originalsystem så jag satte på GPR slipon, som tyvärr ligger på 9000:- nytt.

Vidare så fick jag aldrig den att dra mindre än 0,7 hur jag än gjorde.

Det kan jämföras med HP2 Sport som drog 0,55 och S1000RR som drar 0,64.

Men om man bortser från förbrukningen och att den har en speciell motorkaraktär så är det en jättefin MC!

Lycka till!
 

SGM

Moderator
Jag hade en 99:a som förstahoj, supertrevlig allroundhoj som inte är riktigt bra på något, och tyvärr är lite....trist (en provtur på en RSV Mille var allt som krävdes för att glömma touring).

Ljudet är nog det jag minns mest från den hojen.
 

RobbeS

New member
VFR är en kanonhoj i sporttouring segmentet och väl värd att rekommendera. Som tidigare sagts så låt priset styra då alla årsmodeller av VFR är bra. Jag valde själv mellan VFR och FJR 1300 då jag köpte hoj i våras och det blev då en FJR. Mest för att jag hittade en till bra pris som var i kanonskick. Så FJR är också värd att titta på. Trots större motor så är den lika lätthanterlig som en VFR.
 

@nderz

New member
VFRen är en trevlig hoj som vad jag vet inte har några större fel, men innan du bestämmer dig så prova en Triumph Sprint ST 05 eller nyare.
Har själv haft en och varit mycket nöjd med den.
Det ända negativa jag har att säga om den hojen är att helljuset inte är något vidare, borde kan lätt kunna avhjälpas med ett byte till Xenonljus
 
Top