Byta MC till K1200S eller en VFR800 ? :)

D_Sundsvall

New member
Hejsan !

Jag funerar på att byta bort min FZS 600 till förmån för en annan hoj, och då är det framförallt två som jag fastnat för. VFR 800 för att de är pålitliga och ger ett gott kvalitetsintryck. BMW K1200 S för att de är riktigt snygga samt också ger ett kvalitetsintryck och dessutom är det mycket att köra med.
Men jag har hört om en del problem just rörande kvaliteten på K1200S, men jag vet inte hur utbrett det är ?

Jag vill gärna ha synpunkter från de som har erfarenhet av dessa två hojar. Både för och nackdelar..

Tack på förhand !
 

HkanB

New member
Hejsan !

Jag funerar på att byta bort min FZS 600 till förmån för en annan hoj, och då är det framförallt två som jag fastnat för. VFR 800 för att de är pålitliga och ger ett gott kvalitetsintryck. BMW K1200 S för att de är riktigt snygga samt också ger ett kvalitetsintryck och dessutom är det mycket att köra med.
Men jag har hört om en del problem just rörande kvaliteten på K1200S, men jag vet inte hur utbrett det är ?

Jag vill gärna ha synpunkter från de som har erfarenhet av dessa två hojar. Både för och nackdelar..

Tack på förhand !

Ev. födslodefekter på k1200 lär nog BMW hanterat vid det här laget. 1200:an har nog betydligt mer oomph än VFR:n. Kolla runt på nätet...det finns flera engelskspråkiga BMW-forum...och ännu fler tysk-d.o. Visst ja glöm inte
svenska bmwklubben finns också.:)
Not sent from an I-thing...
 

Avarage

New member
Vad gäller kvalitén på VFR 800 handlar det till viss del om FÖRE införandet av kedjedrivna kammaxlar. Exakt vilket år man idiotiskt nog införde kemkedjedrift minns jag dock inte men driftsäkerheten är betydligt högre på dem INNAN.

För övrigt får man sig en otrevlig övveraskning vad gäller servicekostnaden om man väljer en VFR med VTEC-motor till fördel för modellerna innan.

Om du kan skippa ovanstående modeller och acceptera modellerna före dessa påfund finner du ingen mer driftsäker maskin. Det enda kända problemet på modellerna 86-97 är laddningsregulatorn. Men byter man till piratmodell när den går sönder håller även den i evighet.

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Robbie

New member
Kanske ett sidospår men...

Det kan ju vara värt att reflektera över att k1200/1300/s/r är riktiga sporttouring lok. Jag gillade min k1300 och de är en jättebra hoj! Jag hade inga tekniska problem med min. Men med det sagt; vfr är ju en betydligt nättare hoj.

BMW har ju 's' som i sport men särskilt sportigt är det ju inte om man jämför med en sporthoj.

(Har Kawasaki z1000sx nu och den ligger ju i samma klass fast med mer sport i sig kan man säga)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Köpte en begagnad K1200S årsmodell 2005, för två år sedan, med 1300 mil på mätaren..
Nu är det runt 5.000 mil - och jag har varit nöjd med varje mil..

Och vist är det tekniska problem!!
Jag t. ex. varit tvungen att bytta däck, vid några tillfällen, och även fylla på mera luft! Bromsbeläggen är nu slitna fram, så jag nog ta 10 minutter och bytta dom till nya! Sedan har jag bytt en lampa fram till 99 kr. Och med högtrycks tvätt har kanske vattnat blinkers kontakten så den har kortslutat vänstra blinket!
Eftersom hojen har ABS - är det klokt att bytta bromsvätska min. vartannat år, eller kanske bättra årligen, för att vara på den säkra sida. Men, så är det på alla fabrikat.

Vist är det nog så, att några av första årsmodellen kan gå lite ryckigt på väldigt låga varv, men, det lever jag fint med!


Hade faktisk tänkt att byta till en färg som inte blir smutsig - men, jag kom på att det faktisk kan vara lite trevligt att tvätta - så jag håller kvar hojen,m ganska enkelt för att jag är alldeles nöjd med den..


Lycka till med hoj valet - jag har mött mycket glada VFR ägare också...
 

Johan Ö

New member
Hejsan ,

Att byta hoj är alltid roligt .
I min värld får du så mycket med hoj vid val av en 1200 s . Själv skulle jag nog inte fundera på att köpa en hoj idag utan ABS.
I sin konstruktion är nog BMW´n en väldigt mycket modernare hoj än vad VFR´n är. Lite beroende på vilken årsmodell du väljer & utrustningsnivå så har ju BMW sin ESA som verkligen fungerar samt sin unika framgaffel som gör att hojen inte niger vid inbromsning. Ryckigheten var nog mest på de tidigare modellerna som man senare fick ändring på .

Lycka till med hojvalet .


MVH
Johan
 

Avarage

New member
I ditt inlägg framgår att en viktig faktor för dig är driftsäkerheten. Så tolkar i alla fall jag ditt inlägg. Följande torde då vara av intresse för dig:

Oöppnad motor och endast EN justering av ventiler (vid 1200 mil) därefter kontroll VARJE år men utan behov av att justera och med en oljeförbrukning om ca. 1 dl/1000mil. Bytt bromsskivor fram & bak EN gång och bytt kopplingslameller 2 gånger samt byte av batteri EN gång & laddningsregulator EN gång. Bytt stötdämpare bak samt gaffelfjädrar fram EN gång (vid ca. 7000mil) I övrigt, utom vanlig service, bytt däck, bromsbelägg samt drivpaket var 6000:e mil. ALDRIG bytt en glödlampa mer än 2st. i instrumentpanelen. Hojen har ALDRIG vägrat starta och har idag rullat + 36 000mil och är still going strong.

Vilken hoj? VFR 750F från 1995! ;-)

Mvh!
// Niklas
 

Göran G

New member
Har en K1200S, årm 06, som har gått 3000 mil. En mycket trevlig mc att köra. Har kört runt Europa både Pyrenéerna och Alperna.
Kan rekomendera den varmt. Se till att kamkjedesträckaren är bytt, garanti från BMW. På 3000mil servicen rekomenderade BMW att kjedja+drev skulle bytas. Då monteras ett skydd så att kjedjan inte kuggar över om något skulle hända.
Det tråkiga var att BMW vill ha 3000kr. Man hävdade att det var en billig försäkring då en ny motor kostar betydligt mer.
Ryckigheten som Jesper påpekade är borta, jag tror att mjukvaran uppgraderas.
Ha en bra sommar på mc.

mvh
Göran
 
Top