Ja, troligen
går det men det är inte alls säkert att det blir bra (och då tänker jag inte på Vesas kloka anmärkning). Nej, däckens underbara värld är mycket tetigare än man tror. Se denna
Däckstället i Loos tekniska data för MC-däck. I just det här fallet finner man att minsta rekommenderade fälgbredd för 120/60 17 (jag fick gissa en diameter) är 3,5 tum, 120/70 däremot är OK att kränga på en 3,0 tums fälg. Så svaret beror på mer än däckets bredd.
Generellt:
Ju lägre profilhöjd desto känsligare att fälgen har rätt bredd.
Att en skillnad från 3,0-3,5 tum skulle ha en realistisk påverkan köper jag dock inte.
Slitbanan är fortfarande 120 mm och 3,0" = 76,2 mm, 3,5" = 88,9. 13 mm skillnad i fälgbredd bör, för den "vanliga" motorcykelföraren inte utgöra en dramatisk skillnad.
Så stor är inte skillnaden att profilen blir helt förändrad, inte för normala körförhållanden.
För min högst personliga del gäller fyra saker vid val av däck:
1: Användningsområde. Vintertid = dubb. Sommartid = inte dubb. Typ...
2: Plats. Får det plats = funkar.
3: Tillgänglighet.
"Kolla, här står ju ett halvslitet XXX och bara väntar på att få rulla igen!"
4: Pris.
Inget av det ovanstående talar om dimensioner. Det brukar lösa sig det där.
Har hittills inte under 35 års hojåkande drabbats av "instant death and destruction" vilka vissa verkar tro drabbar den som på ett eller annat sätt byter från originaltillverkarens rekommendationer.
Se till att du har bra mönster och en typ av däck som passar för ändamålet.
Dimensionerna är det inte så känsligt med.
Visst, ska du köra 200+, på bana eller till HEL, då gäller lite andra krav, men då vet du troligen vad du pysslar med ändå, så det ovanstående gäller inte dig...
/B