Byta däckstorlek

glado

New member
Är det någon som vet om det är ok att byta däckdimension från original 120/70-17 till 120/60-17 till originalfälgen?

Undrar Lasse
 

V Saarela

New member
Nu vet jag ju inte vad det är för hoj, var hastighetsmätaren sitter eller om du bara ur rent tekniskt bryr dig, men...

60 resp 70 är procentuell höjd räknat utifrån angedd däcks bredd. Innebär att ditt orginaldäck har en höjd som är 0.70x120= 84 För att få samma rullomkrets och ska använda ett 60 profil så ska bredden på däcket vara 84/0.60= 140

Nu går det ju förmodligen inte kränga in breddmässigt ett 140 däck och jag vet heller som sagt inte om vad för hoj, hastighetsvajer etc......men min input är i alla välmening utifall du inte tänkte på det....... :)

(annars så är det bara som Bob skriver, bara att kränga på...den kommer att passa finfint på fälgen)
 

OH-

Member
Ja, bredden är densamma så det går.

/B

Ja, troligen går det men det är inte alls säkert att det blir bra (och då tänker jag inte på Vesas kloka anmärkning). Nej, däckens underbara värld är mycket tetigare än man tror. Se denna Däckstället i Loos tekniska data för MC-däck. I just det här fallet finner man att minsta rekommenderade fälgbredd för 120/60 17 (jag fick gissa en diameter) är 3,5 tum, 120/70 däremot är OK att kränga på en 3,0 tums fälg. Så svaret beror på mer än däckets bredd.
 

Bob Sweden

New member
Ja, troligen går det men det är inte alls säkert att det blir bra (och då tänker jag inte på Vesas kloka anmärkning). Nej, däckens underbara värld är mycket tetigare än man tror. Se denna Däckstället i Loos tekniska data för MC-däck. I just det här fallet finner man att minsta rekommenderade fälgbredd för 120/60 17 (jag fick gissa en diameter) är 3,5 tum, 120/70 däremot är OK att kränga på en 3,0 tums fälg. Så svaret beror på mer än däckets bredd.

Generellt:
Ju lägre profilhöjd desto känsligare att fälgen har rätt bredd.
Att en skillnad från 3,0-3,5 tum skulle ha en realistisk påverkan köper jag dock inte.
Slitbanan är fortfarande 120 mm och 3,0" = 76,2 mm, 3,5" = 88,9. 13 mm skillnad i fälgbredd bör, för den "vanliga" motorcykelföraren inte utgöra en dramatisk skillnad.
Så stor är inte skillnaden att profilen blir helt förändrad, inte för normala körförhållanden.


För min högst personliga del gäller fyra saker vid val av däck:
1: Användningsområde. Vintertid = dubb. Sommartid = inte dubb. Typ...
2: Plats. Får det plats = funkar.
3: Tillgänglighet. "Kolla, här står ju ett halvslitet XXX och bara väntar på att få rulla igen!"
4: Pris.

Inget av det ovanstående talar om dimensioner. Det brukar lösa sig det där.
Har hittills inte under 35 års hojåkande drabbats av "instant death and destruction" vilka vissa verkar tro drabbar den som på ett eller annat sätt byter från originaltillverkarens rekommendationer.

Se till att du har bra mönster och en typ av däck som passar för ändamålet.
Dimensionerna är det inte så känsligt med.
Visst, ska du köra 200+, på bana eller till HEL, då gäller lite andra krav, men då vet du troligen vad du pysslar med ändå, så det ovanstående gäller inte dig... ;)

/B
 

HkanB

New member
Det kan gå men varför

Är det någon som vet om det är ok att byta däckdimension från original 120/70-17 till 120/60-17 till originalfälgen?

Undrar Lasse


  • Fysiskt
    • Mycket sannolikt men
    • Kan bero på fälgen....
  • Körmässigt
    • Tveksamt
      • Du tappar markfrigång
      • Förändrad styrgeometri pga. sänkningen
  • Hastighetsmässigt
    • Du kommer att få en "felvisande" hastighetsmätare
      • Med en mätare driven från motorn...
  • Förmodligen något mer som någon annan vänlig skäl kommer ihåg.

Med ovanstående sagt så återstår frågan, varför?
Det finns ingen tekniskt vettig anledning till ett sådant byte.
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Är det någon som vet om det är ok att byta däckdimension från original 120/70-17 till 120/60-17 till originalfälgen?

Undrar Lasse

Väljer att rulla tillbaka till grundfrågan:


Lasse,
Ja, det går rent fysiskt att montera ett 120/60 däck på en fälg där det tidigare suttit ett 120/70.
Om det är lämpligt eller kan rekommenderas är en helt annan fråga som det är omöjligt att svara på baserat på din fråga.

Jag avstår från vidare spekulationer då jag inte vet vilken cykel du har, hur du använder din hoj, om det rör sig om fram eller bakdäck och jag inte heller har någon aning om varför du överväger bytet.



OT:
Allmänna funderingar och ett litet resonemang kring hur jag själv ser på det här med däck.
Svart, runt, mönster lämpligt för uppgiften, lämpliga hastighets- och belastnings-index = testa!


/B
 

V Saarela

New member
Min CBR 600 står på crossdäck just nu. Svarta är dom, mönster är ju bra att ha och dom har inte exploderat.....än så länge i allafall :)

Lasse har ju fått svar på frågan "om det går". Resten lär vi själv få bara spekulera i eftersom inloggningsfrekvensen är typ....nån här hinner gå i pension och får då andra intressen än att bevaka tråden.

Nåja, oftast brukar det väl handla om "hittade ett däck som jag får snorbilligt och undrar om....."
 

Hampe

Skriver massor!
Nu har ju jag inte läst något i tråden, men visst går det.
Allt går.

a4x5kw.jpg


...och även om det uttryckligen sägs att det inte går så kan man ju försöka?

Men blir det bra?
Det handlar inte om att man dör dödendöd där och då direkt när man startar, men kanske förändrar man några av egenskaperna på hojen? Kanske vill man ha den mer kvickstyrd?
...men istället blir den rent av studsigare i böjar istället?




H
 

V Saarela

New member
Glömde en grej.....nu när jag ser att en del kommenterar dimensionen som ett bakdäck.

120/70 17 är väl en av dom vanligaste dimensionerna på ett framdäck. Spontant så kommer jag inte på att det finns ens nån hoj med den dimensionen bak?
 
Top