Byta däck Honda cb750

Jonathanh

New member
Hej på er!
Glad att jag hittade er och det här forumet.
Läget är så här:
För knappt en månad sedan skaffade jag mig en hoj för att övningsköra med inför körkortet som jag tänkte ta i sommras. Det är en Honda cb750f rc04 och är född 1981, så den har några år på nacken=)
Den har en del fläckar, mycket som jag kan putsa upp och fixat utan experhjälp. Dock behöver jag byta bakdäcket, ganska omgående.
Då jag tittat runt och hört mig för om priser märker jag snabbt att det är svårt att hitta verkstäder som gör jobbet för lägre än 2500:- vilket jag tycker låter mycket (?).
Så min fråga är om någon har tips på vad jag kan göra själv, tips på bra verkstäder i Göteborgsområdet och vad man skall tänka på vid en sådan affär. Köper man däck från 3:e part osv.

Jag är givetvis intresserad av att få det gjort ordentligt, men eftersom hojjen köptes mycket pga priset och den låga årliga kostnaden, vill jag inte lägga allt för mycket pengar på service och byten av delar.
Tack på förhand!
 

jocke.w

New member
Fixar du å ta loss hjulet ?
Isf så går du bara in på http://www.mcdackonline.com/start.html
& beställer ett nytt.
Sedan kränger (& balanserar) du antingen över det själv lr lämnar det till nån däckverkstad (ca 200:)
Sen är det bara å skruva fast hjulet igen
Klart :)
 
Last edited:

Jonathanh

New member
Jag har i princip aldrig mekat med en motorcykel innan, jobbar med datorer =)
Så det bästa är om jag kan lämna in den till verkstad, eller någon som vet hur man får det gjort. Är det inte så att man måste sträcka kedja och hela tjolaflöjten då man byter bakdäck? alltså, det är väl en ganska omständig operation för en nybörjare?

Men jag kanske skall kolla upp vilket däck ja behöver, köpa det på tex mcdackonline och be verkstaden sätta dit det?
 

Jonathanh

New member
Tack för PMet Krax!
Skulle vilja veta vad byte av ett bakdäck borde kosta, inkl köp av däcket.
Hade vart skönt om man slapp bli snuvad vid näsan, dels för pengarnas skull men också för att jag behöver en verkstad som jag kan lita på och som jag såfall gärna återkommer till!
Tacksam för alla svar!
 

Zopilote

New member
Om du har centralstöd på hojen och någonstans att hållas med tak över huvudet, skulle jag verkligen rekommendera att lära dig att montera och demontera hjulet själv. Det är en så pass enkel operation som sparar dig en hel del pengar i längden. (Dessutom vet du att saker och ting blir ordentligt gjorda om du gör det själv, vilket tyvärr inte alltid är fallet med verkstäder...)
Kommer du med ett löst hjul, kan de flesta däckverkstäder hjälpa dig att kränga på och balansera det nya däcket.
För priser på däck och kontaktinformation till krängare, kolla tillexempel:
www.hojdack.se
www.dackonline.se
www.reifenversand.com

Bor du i närheten av Norrköping, kan jag gärna hjälpa dig med hjulet mot en fika :)
 

Jonathanh

New member
hehe tack för info och erbjudande =)
men jag bor i göteborg och känns aningen långt att köra i höstrusket!
Jag har centralstöd och kan meka inomhus så om det är såpass lätt som du säger kanske jag får ta och kolla upp det. Och som sagt, det blir många tusenlappar i framtiden om jag lär mig själv redan nu!

Hur är det med balansering och "linjering" (Spårning)? Är inte det svårt att fixa själv?
 

Zopilote

New member
hehe tack för info och erbjudande =)
men jag bor i göteborg och känns aningen långt att köra i höstrusket!
Jag har centralstöd och kan meka inomhus så om det är såpass lätt som du säger kanske jag får ta och kolla upp det. Och som sagt, det blir många tusenlappar i framtiden om jag lär mig själv redan nu!

Hur är det med balansering och "linjering" (Spårning)? Är inte det svårt att fixa själv?

Hej!

Balanseringen fixar däckfirman åt dig, så det behöver du inte bekymra dig om. Vad du däremot bör ta reda på, är åtdragningsmoment för de bultar du behöver lossa. (Hjulaxel och bromsoksbultar), samt hur mycket slack du skall ha på kedjan.
Det bästa är att köpa (eller kanske ladda ner...) en verkstadshandbok till din hoj, där står allt du behöver veta. Ibland kan man hitta dessa uppgifter i handboken som hör till hojen.
Annars är det ett rätt så "basic" jobb: 1: Lossa på bromsoket och häng upp det så det är ur vägen. 2: Lossa eventuellt på kedjeskyddet. 3: släpp helt på skruvarna som justerar kedjespänningen. 4: Lossa muttern på hjulaxeln och dra / knacka ur axeln, samtidigt som du håller upp hjulet. Notera gärna i vilken ordning alla lösa distanser sitter.
5: Haka av kedjan och ta bort hjulet.

Delen som drevet sitter på är oftast lös, så den kan du bara dra ut ur hjulet. Sätt gärna tillbaka axeln med alla distanser i svingen, så glömmer du inte hur de satt. Det är även ett bra tillfälle att göra ordentligt rent i "hjulhuset" när man har allt isär.

Montering görs i omvänd ordning. Se till att alla delar är rena och att hjulaxeln och alla packboxar är infettade. Det kan gå åt en del svordomar att få allt på plats om man är ensam, men är betydligt lättare om man är två. Dra åt hjulmuttern lite försiktigt innan du börjar justera kedjan, så är det lättare att undvika att allt rör sig när man inte vill det...

Angående linjering av kedjan, funkar det oftast att gå efter markeringarna på svingen, men vill man vara extra noga går det också att ta ett stort skjutmått och mäta från hjulaxelcentrum till t.ex. svinglagringen på bägge sidor. Det finns även verktyg som man klämmer fast på bakdrevet för att kolla så det står rakt. Titta utmed kedjan, så ser man rätt tydligt om det står snett.

Sist av allt, dra alla bultar till rätt moment och dubbelkolla kedjespänningen på olika ställen av kedjan, så du inte har några skurna länkar.

Lycka Till!
 

Jonathanh

New member
Ah! kanon härligt svar, Tack!
Får känslan att det är lätt om man har gjort det ett par gånger innan, men detta är första gången och jag är som sagt inte den mest händige.
Får leta bland vänner och se om jag kan få hjälp av någon, som även kan vara på plats under bytet.
En sak till, aningen diffus:
Har lyckats pajja tappen som man skruvar fast stötdämparen i (Dämparfästet) det övre. den är halvt av och ja kan precis få på en mutter som håller fast dämparen. Antar detta kan se olika ut på olika hojjar.
Är det meck att byta en sådan? kollade under sadeln och jag såg ingen mutter eller huvud och skulle nästan gissa på att tappen är en del av ramen!?
Iaf, min fråga är egentligen lämpad för förare som har samma hoj som kanske vet vad jag pratar om. det stora problem är fortfarande däckbytet =)
 

Zopilote

New member
Stötdämparfästet är ganska garanterat svetsat i ramen, vilket gör att det inte är så enkelt att byta. Jag är inte 100% säker på hur det ser ut på just din hoj, men jag skulle bli förvånad om det inte är som ovan :(
(Har haft storebror till din (CB1300) förut)
Vad du eventuellt kan göra för att reparera det på ett enkelt sätt, är att slipa ner det som är kvar av den gängade delen tills du får en plan yta, sedan borra ett centrerat hål i tappen och gänga det med en mindre gänga (M6?) så du kan dra i en skruv som håller dämparen på plats.
Detta gör ju tyvärr att du försvagar själva tappen en del, så det hänger på hur pass grov den är från början.
Annars är nog det säkraste att lämna in den på en firma som kan svarva en ny tapp åt dig och svetsa den på plats, men det blir nog tyvärr inte gratis :(

Momentnyckel är ett VÄLDIGT användbart verktyg :rolleyes:
 

Jonathanh

New member
ajaj, inte vad jag hoppats på=(
Vad kan en sån sak kosta?
Att borra och gänga i ramen känns lite avancerat för mig.
 

Zopilote

New member
ajaj, inte vad jag hoppats på=(
Vad kan en sån sak kosta?
Att borra och gänga i ramen känns lite avancerat för mig.

Det borde inte kosta så hemskt mycket, och vilken bilverkstad / mekanisk verkstad som helst som är utrustad med en vinkelslip, handborrmaskin och gängtapp kan göra jobbet... Kanske 20 minuters jobb om inte tappen är härdad.
 

Jonathanh

New member
Får nog bli att åka till en svettsare och låta dom laga ramen. hoppas det inte skall kosta för mycket.
Tips på svettsare i gbg välkommnas!
 

Jonathanh

New member
Ja då har jag hittat en mc verkstad i Gbg som jag inbillar mig att jag kan lita på. det ville ha 340 kr för själva byta av däck och montering. även för mig är detta inga pengar direkt men är det ett ok pris enl er?
sedan köper jag ett däck, michellin, som skall vara helt ok enligt verkstaden för ca 1200kr så det strandar på ca 1500 för hela kalaset. detta är vad jag var beredd att betala från början och känner mig ganska nöjd, men rätta mig gärna om jag har fel!

För att byta fjäderfästet kunde det ta upp mot en timma, om det krånglar och då skulle det som max åka på 800 kr (1 timmas jobb). jag känner mig beredd att betala detta om det blir riktigt bra gjort men känner samtidigt att jag borde vända mig till en svettsare, utan mc inriktning och få det gjort för en billigare penning. om det går?
 

rednax

New member
Ja då har jag hittat en mc verkstad i Gbg som jag inbillar mig att jag kan lita på. det ville ha 340 kr för själva byta av däck och montering. även för mig är detta inga pengar direkt men är det ett ok pris enl er?
sedan köper jag ett däck, michellin, som skall vara helt ok enligt verkstaden för ca 1200kr så det strandar på ca 1500 för hela kalaset. detta är vad jag var beredd att betala från början och känner mig ganska nöjd, men rätta mig gärna om jag har fel!

För att byta fjäderfästet kunde det ta upp mot en timma, om det krånglar och då skulle det som max åka på 800 kr (1 timmas jobb). jag känner mig beredd att betala detta om det blir riktigt bra gjort men känner samtidigt att jag borde vända mig till en svettsare, utan mc inriktning och få det gjort för en billigare penning. om det går?

halloj. Vilken verkstad är detta? Majornabo själv, så jag är intresserad för eget behov. (ev och i framtiden):)
 
Top