Bussfilsfrågan högaktuell på mässans första dag

smcrobot

New member
Möte med Göteborgs stad Jan Rickardsson, SMC Västra Götaland, och Maria Nordqvist, SMC, bjöds in till ett möte med Trafikkontoret i Göteborgs stad. för att tala om möjligheten att köra MC i bussfiler. Det blev ett mycket konstruktivt möte där vi enades om en gemensam agenda. SMC Väst ska inkomma med förslag på vilka kommunala vägar och gator vi ser som lämpliga för MC. Kommunen tittar på dessa...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Bussfilsfragan-hogaktuell-pa-massans-forsta-dag/
 

Lenchris

New member
Kul att frågan lever. Det vore suveränt om man fick köra mc i bussfil. Det leder sannolikt till ett smidigare trafikflöde. Den största fördelen ser jag för bilister; när jag kör bil vill jag inte ha smala oskyddade trafikanter så nära på motorvägen.

Lennart Christianson
 

Assar

New member
För Stockholms politikerstyre är jag rädd för att det mer är en ideologisk fråga än en praktisk.
Min gissning är att de ser ett förbättrat trafikflöde som negativt och av princip aldrig skulle tillåta nåt annat än kollektivtrafik i bussfilerna. Ja, förutom den taxi de själva åker i då ...
 

Alexander76

Member
Är det någon här som någonsin blivit stoppad i en bussfil? Vad jag kan se åker (här i stockholm iaf) 100% av alla motorcyklister i bussfilen 100% av tiden utan att bli stoppade, så länge de kör lagligt i övrigt.
 

vovvelivovven

New member
Hej!
Som född men utflyttad Urgöteborgare är jag tacksam att vi inte har bussfiler i Borås. Nästan varje dag kan man läsa insändare i Borås Tidning hur illa somliga busschaffisar hanterar sina kolosser. Men jag skall ge ett råd som Polisen gav oss mot slutet 50-talet när vi i 2:a klass hade en halvdag med trafikpolisen.

"Bakom Buss men Framför Spårvagn".

Ett mycket bra tips som funkar i såväl vänster- som högertrafik.

För en 2:a-klassare handlade detta om hur man skall gå när man går av/på resp kollektivtrafikslag för bästa överlevnadschans. Men här i Borås vill man inte ha en buss i hälarna, gäller säkerligen i Götet likaså.

Sedan tidigare är det dock tillåtet att cykla i dessa kollektivtrafikfiler såvida det finns något tillagt förbud. Jag tycker personligen att en MC som kan hålla samma hastighet som bussen inte borde vara något problem för någon.


Bästa hälsningar från ett regnigt Borås // Ingvar
 
Top