Bullra mindre, rädda våra banåkningsmöjligheter!

Kjell-Anders

New member
Jag sitter i min trädgård och njuter av sommaren när friden störs av en bullrande motorcykel, det är en stor v-twin antagligen en Harley-Parkinson eller någon japansk klonvariant. Hur som helst visar föraren att han (för det är säkerligen en man) att han inte bryr sig särskilt mycket om sina medmänniskor, vill han bullra gör han det.

Vår högljudde vän riskerar förmodligen inte något värre än ogillande blickar från sina grannar och kan fortsätta sin bullrande hobby. För oss som upplevt att essensen av mc-åkning är att med allt större säkerhet och finess klara av kurvtagning på racingbanor, borde det däremot vara annorlunda. Allt som riskerar att beröva oss glädjen att köra hoj på riktigt borde väl undvikas.
Nu är det tyvärr inte så, ty en stor del av oss motorcyklister verkar närmast bullerbesatta. Vi vill låta. Hojar med rimlig ljudnivå anses mesiga. Dessutom tror vi oss vinna fantastiska effektökningar genom att byta till tillbehörsdämpare, samtidigt som motorcykelns vikt reduceras rejält (möjligheten att själv gå ned i vikt brukar inte beaktas lika ivrigt).

Hur ser då omgivningen och närmiljön ut, utanför våra banreservat? Jo, där bor ofta människor med ett legitimt intresse av en hyfsat bullerfri miljö. Vad vi än må tycka om saken så finns de där och om bullernivåerna inte kan hållas ned kommer det att bli slutåkt på allt fler banor. Arlanda verkar t.ex. hänga på gärdsgår´n just nu, synd på en trevlig bana i så fall.
Är det så ni som mixtrar med ljuddämparna vill ha det? Det är dags att vi alla som ägnar oss seriöst åt banåkning tar vårt ansvar, om inte av hänsyn till kringboende så åtminstone av rent egenintresse för att få behålla vår hobby.

Såga inte av grenen vi sitter på, bullra mindre!
 

Triumph int

New member
Vid en kortegekörning så var det glidargubbarna
med rensade system som levererade allt oljud dom
gasade för fullt i varje gathörn.

En sporthoj med rensat system låter som tio glidare
men skillnaden är att ingen av sporthojarna behövde
använde nån effekt att tala om för att hänga med.
 

Hellman

New member
Vid en kortegekörning så var det glidargubbarna
med rensade system som levererade allt oljud dom
gasade för fullt i varje gathörn.

En sporthoj med rensat system låter som tio glidare
men skillnaden är att ingen av sporthojarna behövde
använde nån effekt att tala om för att hänga med.

Det där anser jag vara osant. Nu är jag inte med vad du menar med "rensat" system men jag antar att du menar slipon?
Visst, en sporthoj med öppna dämpare hörs men aldrig i h*lvete så mycket som en kromtwin. Skillnaden är att en glidarpilot verkar ha ett större behov att synas samt att han (aldrig sett en hon) måste varva ur 3 växlar för att nå 65 km/h...:rolleyes:

Jag bor i en lägenhet väldigt centralt och det enda som hörs in till mig är glidare med Hans&Vansinnets rör och luftburk, visst finns det något lågutbildat gettohjon som måste dra stumt med sin streetfighterkittade sporthoj också men de är ganska sällsynta då de kräver minst 25 grader så de inte fryser i sina linnen.

På våra banor finns ljudkraven och ingen med bullerburkar bli långvariga där. T om de med orginalsystem åker ju ibland (Ducati 1*98 och Yamaha R6 drabbas ganska ofta). Så där finns ju en reglering även om jag tycker att det är på bana man ska få låta om man så önskar. Finns ju inte mycket mer ståpälsframkallande än en MotoGP-hoj som släpper loss på rakan t ex, i länder där motorsport inte är fult ska kanske tilläggas...
 

Triumph int

New member
En lågeffekts twin kan inte prestera så mycket ljud egentligen,
dom kör med helt utan dämpning och låter "bara" högt.

En sporthoj ett slipon av fel sort är ju förbi smärtgränsen, så om tio
glidare och en sporthoj drar järnet så kommer sporthojen att höras.

När en sporthoj med ett lite öppet system drar lagom så låter det så
otroligt bra.

Att inte fler sporthojar hörs kan bero på att man åker över 100 km/h
på 1:an och man får ju inte de riktigt höga dB-talen vid låga varvtal.
 

Hellman

New member
En lågeffekts twin kan inte prestera så mycket ljud egentligen,
dom kör med helt utan dämpning och låter "bara" högt.

En sporthoj ett slipon av fel sort är ju förbi smärtgränsen, så om tio
glidare och en sporthoj drar järnet så kommer sporthojen att höras.

När en sporthoj med ett lite öppet system drar lagom så låter det så
otroligt bra.

Att inte fler sporthojar hörs kan bero på att man åker över 100 km/h
på 1:an och man får ju inte de riktigt höga dB-talen vid låga varvtal.

Skillnaden är ju precis som du skriver att en glidare med raka rör låter jävligt högt och vasst och gör det ett tag då det inte händer direkt mycket i form av acceleration och förarna gillar att låta i tätbebyggda områden.

Sen låter en sporthoj (antar vi snackar radfyra här) jäkligt högt om de har samma form av "kassa rör" från motorn, vilket kanske en handfull har då de flesta nöjer sig med ett lite "mulligare" slipon för att slippa mecket med bänkning och mappning. Då de oftast köper den typ av slipon som passar hojen blir inte ljudvolymen direkt störande, samt att de försvinner fört med tanke på accet och att de bara hinner varva ur en växel innan de är en bra bit bort. Samt att då sporthojsåkare, förutom vissa muppar, alltid kör fullt spjäll i tätort.
 

SGM

Moderator
...jag är kluven här. Visst ljud gillar jag, min 1098a exvis - den har termignonipipor på sig, och det bör alla duccar ha, ljuvligt ljud från gudarna ur den moppen.

Och man klarar sig på banorna vid förbipassering om det är 95 dB som gäller ändå, men det man anat är att kraven ökas hela tiden, för egentligen vill svensson inget annat hellre än att verksamheten läggs ned helt och hållet (det är ju det ingen vill inse, utan vi viker oss efter ökade krav gång efter annan).

Jag var med och körde tillsammans med "Challenge.nu" på Barkarby flygfält när det lektes med bilar, den verksamheten sket sig pga ljudkrav när en närliggande kyrklig förening började gorma, som inte ens E18 utanför klarade av när mätning skedde - skall E18 stängas av då med?

Ingen vågar ta strid mot alla dessa svenssons som faktiskt sitter på maktpositioner, och älskar att sätta käppar i hjulen.

Men jag håller med att man kan försöka minimera påverkan, man behöver inte vara mitt inne i stan och dra i den där rullen, det stör bara folk (speciellt motarder är absolut värst, det är inte skönsång ur öppna helsystem där inte).
Men har man flyttat med en motorbana som närmaste granne (eller ett flygfält), ja, då har man nog trots allt gjort ett aktivt val själv.

Mycket svammel blir det, men var går gränsen för vad vi är beredda att göra?


Jag får ju glatt stå ut med alla dessa gräsklipparrace varenda jävla helgmorgon...
 

Sad Glad

New member
En hoj behöver inte låta högt men den skall låta bra och hade fabrikerna sett till att de låter som de skall från början så hade åtminstone inte jag mixtrat med ljuddämparna.

Ljudet är en viktig del av hojåkandet, åtminstone för mig och jag var direkt missnöjd med min Multistrada innan jag fixade nya ljuddämpare. De klarar för övrigt ljudnivån på Knutstorp :)
 

Pandan

New member
alla dessa förbaskade amerikanska v twinnar, tror inte det finns någon som inte framkallar hörselskador. kan ingen makthavare förbjuda dessa skitmaskiner, som alltid ( hittils har jag ej varit med om något undantag)
framförs av endera feta ,skalliga, tatuerade, eller skäggiga oftast män i skinnvästar med stor brodyr på ryggen, som oftast fått körkortet och aldrig läst en rad om mc körning.

problemet med ljudet går väl att lösa med kraftiga böter, över tillåten ljudnivå
10000:- i böter samt krav på ny registreringsbesikning, även denna till en dyr peng, då ägaren självmant valt att ändra mcn till en icke godkänd.
Att sedan många av dessa nötter anser att gudfader skyddar dom så myckat att skyddsutrustning inte behövs, utan gympadojor och T-shirts skyddar tillräckligt, gör ju att dom skulle inte få en spänn i ersättning vid olycka från försäkringsbolagen.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Förstår för min del inte varför ljudet ska vara av någon som helst positiv betydelse för att man ska få ut något av hojandet.

Själv upplever jag bara avgasljud som störande oavsett om jag sitter på cykeln eller om det är någon annan som kör. Att sitta och köra en längre sträcka med ihållande oljud i nacken blir skitjobbigt och jag får en intensiv lust att köra ner skiten i något myrhål så det blir tyst. Det räcker med det ljud som kommer från mekaniken för att jag ska veta hur hojen mår och fungerar, precis som när man kör en välisolerad bil. För min den kunde en realistisk bullergräns gärna ligga vid 95 dB. :cool:
 

SGM

Moderator
Sicken jäkla tomte från C - att famla lite efter sympatiröster genom att hänvisa till ev. miljöskador på barnen? Kan han inte bara säga rakt ut som det är, att han ogillar mullrande hojar inne i stan?

...för det är ju det det handlar om, vad alla är fega för att stå för vad de tycker, det skall hela tiden finnas någon/något att hänvisa till, så man själv slipper stå för något.
 

påK-en

New member
Det handlar inte bara om buller på banor, flera gånger har förbud mot MC i Stockholms innerstad diskuterats. Då spelar det ingen roll vilken MC du kör.
Bland dagens pressklipp finns detta: http://www.cisionwire.se/centerpart...gt-bullrande-motorcyklar-i-stockholm,c9140210

som blev uppmärksammat i SVT: http://svtplay.se/v/2466160/abc/kraver_hardare_tag_mot_mc-buller

Jag gillar att köra motorcykel men får nog tyvärr hålla med om en del av vad som sägs i inslagen. Jag semestrade i Söderköping och vaknade 06:15 av en sk. glidare som åkte förbi ute på gatan - då var det färdigsovet för mig, hade väl egentligen tänkt mig "sovmorgon". :mad:
 

HåkanP

New member
Jag gillar att köra motorcykel men får nog tyvärr hålla med om en del av vad som sägs i inslagen. Jag semestrade i Söderköping och vaknade 06:15 av en sk. glidare som åkte förbi ute på gatan - då var det färdigsovet för mig, hade väl egentligen tänkt mig "sovmorgon". :mad:

Som i inslaget och som "tomten" då sa, polisen måste agera.
Har du olagliga tillbehör kan du bötfällas. Bötfäll dem då.
Sluta och kritisera mc åkandet.
Sedan är det inte bara cromslädar vi pratar om... Och slädar i original kan ju knappast kritiseras.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Läste igenom tråden en gång till och kom fram till att man i huvudsak retar sig på tjocka gubbar på kromslädar. :confused:

Min erfarenhet utifrån vad jag sett live är att det är ingen speciell grupp som väsnas mer än andra. Det är yngre damer och herrar och det är äldre förare av båda könen som låter. Detta oavsett BMI (= tjocklek):rolleyes:

Oväsen förekommer från alla typer av MC. En del ylar eller skriker och andra mullrar. Skit samma vilket om det låter för mycket.

Den senaste ljudchocken levererade en dam på 65+, minst, på en hoj av kännt amerikanskt märke. Hon själv var mjuk, lågmäld och timid och ägnar nog en del tid att skämma bort barnbarnen med plättar och sylt och stickar fina vantar till dom. Nåväl, när hon startade upp motorn blev det med en smäll så att jaktbart vilt flydde tre socknar bort och själv försvann jag in i macken. Sen brakade hon iväg med god styrfart och ljudet förtonade i fjärran. :eek:
 
Last edited:

Kjell-Anders

New member
Egentligen...

Egentligen var inte mitt syfte att jaga bullrande glidare, även om det är väl känt att jag ogillar motorbuller - oavsett ljudkällan.

Det jag ville trycka på var att vi banåkningsentusiaster måste tänka till både en och två gånger innan vi ger oss ut på en bana med en hoj som låter för mycket. För det är inte vår egen ensak, utan kan även drabba våra kamrater om det blir slutåkt på en bana pga det oväsen någon av oss för.
Förare som bullrar över gränsen svartflaggas och det är slutåkt efter två tillsägelser. Skadan kan i värsta fall ändå vara skedd, har man ljudmätare i det intilliggande bostadsområdet kan ju den nitiske miljöhandläggaren registrera en otillåten ljudpeak.

En annan sak är att det kvittar vad vi tycker, hur orimliga vi än anser att kraven är, det är våra myndigheter som bestämmer villkoren och de utsätts ofta för hårda påtryckningar från intillboende. Det ska prövas om verksamheten är godtagbar enligt Miljöbalken, då kan man sätta kraven betydligt högre (lägre bullernivåer) än på allmän väg. Våra bankörningar är ju på intet sätt nödvändiga, vilket ju vägtrafiken kan anses vara.
På Arlanda tror jag t o m att nivån vid förbipassage blev sänkt till 90db, vilket är enormt mycket lägre än de 95 db som brukar vara standard (på väg tror jag att det tillåts 103 db även om det inte mäts på samma sätt).
Enda sättet att påverka (om vi vill fortsätta att bullra) är nog att få en ändring av tillämpningen av Miljöbalken i önskvärd riktning, tala i så fall med din politiker. Jag tvivlar på möjligheten till framgång.

För egen del skulle jag sluta köra hoj om inte möjligheten att köra på bana fanns, eftersom det är det enda med hojåkandet jag tycker är riktigt roligt. Därför är frågan viktig för mig.

Jag upprepar: Vi som kör bana måste skärpa oss om vi framöver vill ha någonstans att åka.
 

SGM

Moderator
Egentligen var inte mitt syfte att jaga bullrande glidare, även om det är väl känt att jag ogillar motorbuller - oavsett ljudkällan.

Det jag ville trycka på var att vi banåkningsentusiaster måste tänka till både en och två gånger innan vi ger oss ut på en bana med en hoj som låter för mycket. För det är inte vår egen ensak, utan kan även drabba våra kamrater om det blir slutåkt på en bana pga det oväsen någon av oss för.
Förare som bullrar över gränsen svartflaggas och det är slutåkt efter två tillsägelser. Skadan kan i värsta fall ändå vara skedd, har man ljudmätare i det intilliggande bostadsområdet kan ju den nitiske miljöhandläggaren registrera en otillåten ljudpeak.

En annan sak är att det kvittar vad vi tycker, hur orimliga vi än anser att kraven är, det är våra myndigheter som bestämmer villkoren och de utsätts ofta för hårda påtryckningar från intillboende. Det ska prövas om verksamheten är godtagbar enligt Miljöbalken, då kan man sätta kraven betydligt högre (lägre bullernivåer) än på allmän väg. Våra bankörningar är ju på intet sätt nödvändiga, vilket ju vägtrafiken kan anses vara.
På Arlanda tror jag t o m att nivån vid förbipassage blev sänkt till 90db, vilket är enormt mycket lägre än de 95 db som brukar vara standard (på väg tror jag att det tillåts 103 db även om det inte mäts på samma sätt).
Enda sättet att påverka (om vi vill fortsätta att bullra) är nog att få en ändring av tillämpningen av Miljöbalken i önskvärd riktning, tala i så fall med din politiker. Jag tvivlar på möjligheten till framgång.

För egen del skulle jag sluta köra hoj om inte möjligheten att köra på bana fanns, eftersom det är det enda med hojåkandet jag tycker är riktigt roligt. Därför är frågan viktig för mig.

Jag upprepar: Vi som kör bana måste skärpa oss om vi framöver vill ha någonstans att åka.

Jag håller med att bana är den största anledningen till att åka hoj, och det är i vårat intresse att få ned ljudet - men jag är luttrad med, folks förmåga till illvilja är stor i största allmänhet.

Det kommer blir hårdare och hårdare, när man märker att vi viker oss för nya krav, kommer det hålla ett tag, sedan är det igång igen, och med hårdare krav som det berömda brevet på posten.
De som gnäller kommer fortsätta gnälla tills målet är nått (att verksamheterna upphör helt, eller att vi får fram helt ljudlösa cyklar).

Jag var på Sviestad med LMS i söndags, där är det ett krav på standard avgassystem, det lät en hel del trots de kraven...tyckte inte skillnaden var nämnvärd mot andra träffar där man tillämpar 95 dB vid förbipassering, där folk åker med andra avgassystem (och svartflaggar de som triggar gränsen - vilket är rätt ovanligt på de körningar jag varit med på, ett tiotal med SMC bla.a).

Om det nu låter mer eller mindre lika mycket med ett gäng standardhojar, vad skall vi då göra? :confused:

Med andra ord - det är trots allt en verksamhet som genererar ljud.
 
Last edited:

påK-en

New member
.............. (och svartflaggar de som triggar gränsen - vilket är rätt ovanligt på de körningar jag varit med på, ett tiotal med SMC bla.a).
.........................
Med andra ord - det är trots allt en verksamhet som genererar ljud.

På SMCs kurs på Molanda häromveckan svartflaggades ett antal åkare pga för höga ljudnivåer, så det händer.
 
Top