Bullerprov - Amerikansk importerat MC??

RMac

New member
Hej

Jag flyttade tillbaka till sverige från USA i oktober efter att ha bott i USA i sex år och tog med mig min Suzuki DL650 V-Strom (2007 årsmodell). Exakt samma modell finns att köpa i sverige. För att jag precis missade tidsgränsen för att få flyttsaksbeslut av Vägverket har den klassats som "eget bruk". För att få MC:n igenom registreringsbesiktning måste jag först göra bullerprov på motorcykeln. Problemet är att det enligt SFRO inte går att göra bullerprov förrän i april nästa år någon gång för att det ställs klimatiska krav vid provet.

Jag har forskat lite och det visar sig att min MC har en skylt på chassin och en stempel på den orginaljudämparen att MC:n uppfyller amerikansk Federal EPA bullerkrav 80dBA vid 5100rpm. Jag har frågat Vägverket om det går att få dispens för bullerprovet baserat på den här informationen och att exakt samma MC modell säljs i sverige. Svaret var NEJ :mad: .

Jag bara undrar om någon här på forumet kan tipsa mig om det finns andra möjligheter för att slippa göra bullerprov eller om det finns andra organisationer som kan utföra bullerprov under vintertid? Jag har kontaktat både Suzuki Sverige och USA men de kan/vill inte hjälpa att skaffa en certifikat från generelagenten som säger att min MC uppfyller Europeiska bullerkrav.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tyvärr, finns ingen annan än SFRO. Om inte Suzuki i USA utfärdar intyg får du nog inget. Suzuki i Sverige har aldrig utfärdat intyg för andra motorcyklar än dem man säljer själva. Mitt enda förslag: Fråga Bilprovningen om de godkännder skylt och stämpel från USA.
 

RMac

New member
Hej Maria. Tack för svaret. Jag fick faktiskt en hel massa papper från Suzuki USA igår. I princip alla gällande amerikanska typgodkännande intyg, inklusiv ett brev där de understryckar att MC:n uppfyller amerikanska federal EPA krav för buller med gränsvärde av 80dBA. Jag har tidigare hört med bilprovning om skylt och stämpel på MC:n, men de hävdar att det amerikanska EPA bullerkravet eller snarare testmetodiken kanske inte är samma som i europa. Det skulle kanske gå att skicka alla papper jag fick av suzuki till Vägverket och begära en formell prövning om dispens för bullerprovet som kostar 600:-. Jag tror om jag inte kan helt tydligt bevisa att MC:n klarar det europeiska bullekravet enligt den europeiska testmetoden så kommer jag inte undan...Suzuki USA tyvärr kan inte säga att MC:n uppfyller europeiska krav för att den har enbart typgodkännts för amrikanska marknaden. Suzuki Japan skulle kunna svara på frågan om bullertestmetodiken är samma för europa och USA, men jag har ingen aning om hur jag skulle kunna komma i kontakt med rätt människor där borta.
 

#46

New member
Tänk också på att efter årskiftet så träder nya avgaskrav in, Euro 3!
Alla fordon som inte varit påställda/inregistrerade i sverige tidigare måste efter 1 Januari 2008 klara dom nya hårdare kraven!

Mvh Per
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej, det är varken samma bullerkrav eller samma testmetod i USA och Europa. Ska kolla med mina kontakter på Vägverket imorgon. Har varit på resande fot idag.
 

RMac

New member
Per, jag undrar om nya EU3 regler kommer att påverka reglerna kring MC redan importerade för eget bruk? Jag har ägt och använt min MC i USA sedan i december 2006 och den har därmed varit registrerad i USA. Frågan om egetbruk har prövats och godkänts av vägverket. Då borde undantagen enligt VVFS 2003:25 vara aktuella i mitt fall. Enligt bilprovning så behöver jag bara visa titeln som bevis att MC:n har varit registrerad i USA och då skall detta tydligen vara tillräckligt från avgasemissionskravsynvinkeln i sverige. Min MC har varit svensk registrerad sedan tidig december 2007 men står förstås avställd tills jag kan sköta bullerprovet och registreringsbesikningen. Jag hoppas verkligen att de nya EU3 krav kommer inte att göra det helt omögligt för mig att få min MC på vägen!

Maria, tack för svaret. Intresserad av informationen du får från dina kontakter.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Importregler och undantag

Hejsan. Läs denna skrift från Vägverket, VVFS 2007:200.LÄnk: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr200.htm

§ 7:
Motorcykel som är importerad för eget bruk, och som är eller har varit permanent registrerad och godkänd samt tagen i bruk i ett annat land den 17 juni 2003 eller senare, får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motor*fordons avgasrening uppfylla de för fordonsmodellen rele*vanta avgaskraven enligt amerikanska federala bestämmelser.

I fråga om motorcykel som tagits i bruk i ett annat land före den 17 juni 2003 finns bestämmelser i Vägverkets före*skrifter (2003:23) om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar. (VVFS 2007:200).

Import av fordon från tredje land regleras av undantagsföreskrifter hos Vägverket. Hör av dig om du vill veta mer, helst i eftermiddag eller efter nyår.
 

RMac

New member
Tack återigen Maria. Just, jag tror att känner igen just det här kapitlet. Jag läste nog en gång i tiden när jag försökte bestämma mig om det var värt risken att ta med mig min MC från USA. Mitt största problem är att svenska är inte mitt modersmål och VV's legala text gör det ännu svårare att veta om jag tolkar rätt. Men, om jag tolkar korrekt så skall det enligt paragrafen helt enkelt räcka att jag kan bevisa att min MC uppfyller amerikanska federala emissionskraven. Jag ringde idag till bilprovningen igen och de gav mig samma svar; alltså om jag kan visa upp den amerikanska titeln så funkar det som bevis att MC:n uppfyller de amerikanska avgasemissionskraven och att det räcker för deras skull. Jag frågade om den nya EU3 reglerna som träder i kraft från årskiftet. De kunde inte svara på frågan 100% men det lät som om det borde inte bli några konsekvenser för import för eget bruk. Dessutom har jag läst någon annan stans att EU3 har redan varit i kraft här sedan årskiftet 06/07 och att det är bara ett ett års dispens för MC, som inte uppfyller EU3 som går ut nu 07/08 om man inte påställer innan dess, som är aktuellt just nu. Min slutstats är att det inte finns någon koppling till mitt fall p.g.a. undantagen för import för eget bruk. Tolkar du det på samma sätt?

Edit: Som sagt, har svårt med tolkning ibland p.g.a engelska är modersmålet (kommer ifrån Skottland). Därför behöver jag bekräfta om min tolkning verkar rimligt även om svaret är kanske uppenbart...:)
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Din svenska är utmärkt. Kan inte tro att du är skotte.... EU3 reglerna gäller inte import från 3:e land, du och jag tolkar på samma sätt. Det finns undantag för t ex import för eget bruk. När Euro 2 trädde ikraft var det samma procedur. Motorcyklar i Europa som inte uppfyllde kraven måste tas i bruk före ett visst datum. För att kunna sälja hojar efter det datumet ställde företag på och av motorcyklar. Minns inte vilket datum det var, det är snart jul och vi stänger butiken inom kort för några dagars ledighet.
Jag hoppas jag varit snäll så att tomten kommer på besök. God jul!
 
Top