Bullermätning

jojjegrahn

New member
Hej.

Undrar exakt hur bullermätningen går till på kurserna?

Vilket avstånd, höjd m.m.

Tänkte gå KNIX nere i Malmö i juni (till att börja med).

Kör nu en VTR firestorm med Devil highpipes och skulle vilja kolla dom innan jag kör ner till kursen och behöver vända hem igen :mad:

Har decibelmätare på jobbet så bara jag vet hur det går till så ska jag nog kunna ordna en mätning.

tack på förhand.

Jörgen
 

SuperRetard

New member
Enligt min erfarenhet mäts det faktiska ljudet, vilket direkt styrs av hur hårt du gasar.

På Knix finns ingen direkt anledning att gå på varvtalsstopp eller ens ge mkt mer än stödgas, till skillnad från körning på storbana där man har några hundra meter rakor att avverka. Så om du inte kör med rediga bullerdunkar borde det inte vara något problem om du tänker dig för lite också.

Men... Det bästa är naturligtvis att köra original, peta i en DB-killer eller packa dämparna ordentligt.

Och mätning/ljudkrav brukar se olika ut på olika platser.

Se till att kom iväg nu, välkommen till helvetet, the best hell in the world ;)!
 

Mathias

Active member
Så här står det på vår hemsida:
Utrustning: Godkänd motorcykel för trafik (bilprovningen & försäkrad), ljudnivå: 92 db gäller på banan (mätning vid förbikörning), tankad.
Godkända kläder för mc-körning.
Körkort ska uppvisas.

Alltså, kör inte bara på 1:ans växel ;) (mest troligt blir du för högljudd då), och skulle du vara för högljudd får du en "tillsägelse" och lättaste sättet att råda bot på det då är att ha i en högre växel.
Tror inte det varit några problem tidigare, men ha db killer med dig.

Nu är jag inte helt säker, så vänta tills någon från knix-gruppen i Skåne ser frågan så får vi se vad de säger.
 

jojjegrahn

New member
Tack så mkt för era svar.

Verkar som att jag inte behöver oroa mig allt för mkt detta året.

Får göra en riktig mätning till nästa år istället då jag tänkte köra på stor bana. :D
 

SuperRetard

New member
Tack så mkt för era svar.

Verkar som att jag inte behöver oroa mig allt för mkt detta året.

Får göra en riktig mätning till nästa år istället då jag tänkte köra på stor bana. :D

Skaffa DB-killer (inga stora pengar) och se till att boka dig till nån BKK redan i år.. Inget att dra på! Du kommer definitivt inte att ångra dig :)

Min sambo med nytaget kort som knappt kört moppe innan körde sin första BKK i fjol (första säsongen med eget kort) och det var inga problem. Dessutom var det som att stoppa in lite mjöl och grejer i en maskin och få ut en färdig limpa på andra siden. Helt otroligt vad de som är noobs utvecklas på en dag!
 

Ricken

Member
Håller med jycken, åk på en kurs. Du kan inte ha mycket roligare än så, oavsett vad folk säger.
 

Carnivore

New member
Och inte bara roligt utan precis som jycken skriver så är det vansinnigt lärorikt.

Har man inte råd att gå kurs kan jag annars rekommendera Full Kontroll som kurserna bygger på, men att bara läsa de ger inte ens i närheten av lika mycket men det är en bra förberedelse inför kurs.
 

jojjegrahn

New member
Självklart vill jag gå en BKK redan i år men de kurser som ligger hyfsat nära och när jag kan är fullbokade.

Har satt mig på reservlista så får se om det blir ngt.
 

SuperRetard

New member
Du tänker helt rätt! Anmäl dig till Knix först. Det har du mycket nytta av på BKK.


Varför välja när man kan få allt? :p

(Sa studenten och tog en till tugga torrt råris :()


Nej, jag håller med. Knix är kanonbra, men riktig bana är långt mkt bättre. Däremot kan jag också rekommendera att gå en knix eller 7 innan om man har möjlighet. Lär man sig vrida så mkt på huvet som det krävs för att få ordning på blicken på Knix så har man mkt gratis i "större" situationer också (både på bana och i trafik).
 

pellehbg

New member
Hej jojjegrahn.
Det är då jag som är ansvarig för KNIXen körningarna nere på Lockarp.
Jag är ju glad för att du vill gå kurshos oss o jag hoppas verkligen du kan gå sedan en BKK med på Knutstorp senare i år så klart.

Ljudmätningen går till så att vi mäter det i förbifart på start o målrakan o som andra sagt så är det så korta rrakor så du kommer inte att använda mycket gas där.
Vi har 92 Db som gräns o kommer du över det så säger vi till dig så får du ha högre växel o mindre gas där så löser det sig annars skaffar du dig Db killer o sätter i dem i dina pipor. :cool:
Så vi ses där ner på Lockarps gokartbana .
Ps om du är anmäld till avrostningen så har vi våran Db mätare där ute så de som kommer dit mäter vi om man vill.
Samt på vissa ställen såsom Åhuskortegen , Lille Mats rally o kanske ngt ställe till.
MVH Pelle Randau
 

lime

Skriver inte
Om man vill vara på den säkra sidan så kikar man på vad lagboken säger. Där kan vi läsa följande om att mäta ljud på fordon.

Ljudmätning på besiktning regler för mc

13 § Mätinstrumentets mikrofon skall hållas på samma höjd
som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken.
Avståndet mellan mikrofonen och mynningen skall vara 0,5
meter.

Mikrofonens symmetriaxel skall vara parallell med marken
om inte annat angetts av mätinstrumentets tillverkare.
Symmetriaxeln skall, räknat utåt från motorcykelns sida, bilda
45 ± 10 vinkel mot det vertikalplan som går genom avgasernas
huvudriktning.

14 § Har motorcykeln två eller flera avgasrör och är det inbördes
avståndet mellan mynningarna för dessa mindre än 0,3
meter skall mätning endast göras mot den mynning som är
längst ut från motorcykelns sida eller som är högst belägen.
Är det inbördes avståndet större eller lika med 0,3 meter skall
mätning göras vid varje mynning.

15 § Varje mätning skall bestå av tre avläsningar med nedvarvning
mellan varje avläsning. Skillnaden mellan det högsta
och det lägsta avlästa värdet får inte överstiga 2 dB(A). Det
värde som är högst skall anses som mätresultat. Mätresultatet
skall avrundas till närmaste heltal. Decimalen 5 och högre
skall avrundas uppåt.

16 § Om mätresultatet enligt 15 § överstiger 103 dB(A) skall
fordringarna för utvändigt fordonsbuller inte anses vara uppfyllda.
Värdet 103 dB(A) inkluderar tolerans för bristande mätnoggrannheter

Eller översatt: Ställ dig en halmeter bakom, håll bullermätaren parallellt med marken. Gasa. Läs av det högsta värdet. Upprepa ett par gånger.

Om du är runt 100-strecket bör du fundera på att tysta ner lite. Vi mäter från sidan, inte bakifrån, men vi har också en samlad ljudbild att ta hänsyn till.

Utan att tala för alla andra, men själv tycker jag att ett mulligt ljud är fint. Misstänker att många instruktörer och kursarrangörer har samma inställning. Men jag uppskattar att få köra på gokart-banor och storbanor ännu mer än jag uppskattar ett gött ljud. Tyvärr är det så att om vi låter för mycket så riskerar vi att åka ut från banorna för att grannar och andra klagar. Och DET vinner ingen på.
 
Top