Buller

Blåflagg

New member
Det skrivs och debatteras ofta om buller kring våra svenska motorbanor och eventuella indragna tillstånd till att genomföra körningar, träningar och tävlingar på banorna. Anderstorp var på tapeten för inte så länge sedan med att det skulle lägga ner svenska tävlingar.
Nu ligger tom flygplatser illa till :confused:

Läs de två sista stycken och förundras. Nya hus och då ska flygplatsen ändra sig:rolleyes:

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedala/sturup-vill-stoppa-bostader/
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Samma konstiga resonomang som när kommuner säljer av mark till bostadsområden i jordbruksmiljö - och folk fföörrffäärraass över att det luktar BAJS vissa tider på året, eller att tröskorna väsnas och virvlar upp stoft: "Måste du hålla på och köra med den där nu när det är så torrt? Vi har gäster och kan inte sitta ute jue!"

Förbannat märkligt! ...men, man tror väl i sin verklighetsfrånvända batikvärld att om man bara ställer tuffare bullerkrav på flygplatserna så blir det en snabbare omställning till elflygplan... :victorious:




Hampe
 

Jämten

New member
Samma konstiga resonomang som när kommuner säljer av mark till bostadsområden i jordbruksmiljö - och folk fföörrffäärraass över att det luktar BAJS vissa tider på året, eller att tröskorna väsnas och virvlar upp stoft: "Måste du hålla på och köra med den där nu när det är så torrt? Vi har gäster och kan inte sitta ute jue!"

Förbannat märkligt! ...men, man tror väl i sin verklighetsfrånvända batikvärld att om man bara ställer tuffare bullerkrav på flygplatserna så blir det en snabbare omställning till elflygplan... :victorious:




Hampe

Arlanda byggdes för att dom skulle lägga ner Bromma-flygpl.Det är gott och väl 25år-sedan.Bromma finns fortfarande kvar mitt i smeten.
Folk bor presis under inflygnings mattan visst ett jävla liv.Men ingen flyttar finns inga bostäder till rimligt pris.Flyttar du till ett område med
flyg,jordbruk,mm i närheten så vet du om det innan du köper fastigheten.

Komma sedan och gnälla är förbannat märkligt finns alltid en massa gnälliga mäniskor.Bor dom bredvid en dansbana då är det jävligt trevligt.
Nu har vi som inte åker på vintern bara en transport sträcka fram till våren ha det så gott.Hälsn.Jämten
 

vilde

New member
Jag har skrivit om det här förut. I miljöbalken står att verksamhetsutövaren har ansvaret. Det gäller även för störningar gentemot omgivningen. Det är alltså en lag som säger så. Miljö- och hälsoskyddsmyndigheterna i kommunerna bedriver en myndighetsutövning där det gäller att följa de lagar och bestämmelser som finns, ungeför som polisen. Det står inget i lagen om att den som var på plats först har någon sorts förtur. Alltså kan man enligt lagen, om man flyttar till en plats nära en verksamhet, motorbana, flygplats eller industri har ingen betydelse, klaga på att man upplever att verksanheten är störande och också få rätt enligt lagen. Vill man ändra på detta måste man ändra på lagen, det kan inte kommunerna göra. Det kommunerna kan göra är att inte bevilja nya bygglov nära befintliga verksamheter just för att skydda verksamheterna.
 

Jämten

New member
Jag har skrivit om det här förut. I miljöbalken står att verksamhetsutövaren har ansvaret. Det gäller även för störningar gentemot omgivningen. Det är alltså en lag som säger så. Miljö- och hälsoskyddsmyndigheterna i kommunerna bedriver en myndighetsutövning där det gäller att följa de lagar och bestämmelser som finns, ungeför som polisen. Det står inget i lagen om att den som var på plats först har någon sorts förtur. Alltså kan man enligt lagen, om man flyttar till en plats nära en verksamhet, motorbana, flygplats eller industri har ingen betydelse, klaga på att man upplever att verksanheten är störande och också få rätt enligt lagen. Vill man ändra på detta måste man ändra på lagen, det kan inte kommunerna göra. Det kommunerna kan göra är att inte bevilja nya bygglov nära befintliga verksamheter just för att skydda verksamheterna.

När har stat och kommuner följt lagar och bestämmelser.Det är fagra ord när man läser miljö& hälso lagar,bestämmelser.
Det görs hela tiden lokala undantag .Det är hela tiden pengarna som styr.Dessutom vem har pengar att prosessa mot en

myndighet&stat.Att tro att man ska få rätt mot dom stora elefanterna är en utopi då kan man lika gärna se i stjärnorna och be
om hjälp.Har ett gott ex,På andra sidan viken där jag bor har två tomter sålts Pris 7 miljoner snacka om att
pengarna styr.

Området hade byggförbud enl,strandskyddslagen dessutom är det ett fågelskyddsområde undantag gjordes i kommunen
Idag växer 2st lyxvillor upp ca 40m till vattnet snacka om att kommuner följer lagar och miljöbalkar.Jämten
 

Blåflagg

New member
Det som jag tycker är märkligt är att "vem som var där först....."inte spelar någon roll. Som flera redan påpekat är det märkligt att folk bosätter sig bredvid, under eller på annat sätt nära en "störande verksamhet" och sedan klagar. :confused: Ta reda på fakta först, tycker jag iallafall. Man kan tydligen klaga på distans också har jag hört. Jag som bor i Malmö kan klaga på Sturup och mitt klagomål måste behandlas :tomte: Hörsägen dock men stämmer det så är det märkligt :confused:
 

vilde

New member
När har stat och kommuner följt lagar och bestämmelser.Det är fagra ord när man läser miljö& hälso lagar,bestämmelser.
Det görs hela tiden lokala undantag .Det är hela tiden pengarna som styr.Dessutom vem har pengar att prosessa mot en
Det ligger något i det men det finns en skillnad beroende på vilka man pratar om. Tjänstemännen på respektive kommuns myndighet måste följa de lagar och bestämmelser som finns, annars blir de av med jobbet och/eller kan straffas. Politikerna däremot, de kan skita i att följa lagarna, de kan inte bli straffade för det och de blir i stort sett aldrig av med jobbet heller. Ofta vet inte politikerna som bestämmer vad som står i lagen tyvärr. Utan tvekan finns det en mer eller mindre utbredd vänskapskorruption i kommunpolitiken, vilket tyvärr antagligen är förklaringar till många höjdares bygglov. Politikerna låter ju ofta tjänstemännen sköta mindre ärende men när det gäller deras höjdarkompisar lägger de sig gärna i ärenden och ändrar på tjänstemännens beslut. När det gäller strandskyddet så har ju våran regering, den som redan sålt ut (stulit) det mesta av det vi hade gemensamt, också lättat på det så att deras höjdarkompisar kan få sjöutsikt och vi andra inte får tillgång till stränderna längre, dvs de stjäl stränderna från oss också.
Jag kan också hålla med om att det är fånigt att man först flyttar till ett ställe i närheten av en bullerkälla och sen klagar på bullret, men lagen säger alltså att man kan göra så.
 
Last edited:

Cyborg

New member
Skåne är klart problematiskt då det är ett av de mest tätbebyggda områdena i Sverige men jag tror att anledningen till varför man väljer att bygga nära flygplatser och motorbanor är att marken är relativt orörd och billig, sedan ger väl byggbolaget också info om hur lätt det är att klaga på det som bullrar eller ger information om att bullerverksamheten inte kommer bli långvarig etc.

Så det blir:
En flygplats eller motorbana väljer en mer eller mindre öde plats nära ett samhälle för att få tillgång till redan existerande infrastruktur och bygger sin verksamhet där
Verksamheten lockar till sig människor som vanligtvis inte skulle komma dit
Annan verksamhet byggs upp runt grundverksamheten
Verksamheterna ger arbete och lockar dit folk som vill bosätta sig, i första hand i samhället i närheten
Byggbolag ser sin chans att tjäna snabba pengar och bygger bostäder där det är billigt, i regel då utanför samhället närmare verksamheten samtidigt som det kanske är relativt bullrig m.m.
De nya bosättarna arbetar i regel inte på grundverksamheten och har därför ingen förståelse för den och tar till slut kol på den genom klagomål
Annan verksamhet byggd på grundverksamheten dör ut då grunden inte längre existerar
Samhället förvandlas till en bostadsplats och blir en i mängden
 

Jämten

New member
Bra skrivet Cyborg.Vettig argumentation.Ofta är det industrimark som bebyggs när det gått något år då börjar det
byggas bostäder.Då har man redan planterat problemet ang buller störande verksamhet mm.Det kanske aldrig blir
någon bättring vi får leva med problemet.Hälsning.Jämten.
 
Last edited:
Top