Buller-livräddare eller livsfarligt?

smcrobot

New member
Enkäten om buller fanns på Femas hemsida under tre veckor i augusti. SMC delade den på olika media vilket resulterade i 469 svar. 55 procent av dem som svarade var under 45 år. Nästan hälften av de svenska MC-ägarna som svarande på enkäten kör med originalljuddämpare. Så här ser fördelningen ut:  Originalsystem 47 %  Modifierat (för att låta mer) originalsystem 4 % Eftermarknadssystem 24 %...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Buller-livraddare-eller-livsfarligt/
 

F800ST

Member
Så 54% av de svenska mc åkarna har ingen funktion för eget tänkande.....annars hade man inte trott på något så löjligt som loud pipes save lives.
 

TMax500

Member
Eller att 54 % har insett - eller erfarit - att bilisterna enklare lägger märke till en mc som låter lite än en som är tyst.

Fråga de som kör elfordon. Nästan alla jag har talat med har varit med om att andra trafikanter (och fotgängare) inte märkt dem förrän de kommit väldigt, väldigt nära. De har inte hört fordonet i fråga.

I stadstrafik, och särskilt vid filkörning, är ljudet är faktor som har betydelse. Är man helt tyst, eller bara ganska tyst, så ökar risken för att bilisten i filen bredvid helt enkelt svänger över. En del är ju lata och obetänksamma och glömmer detaljer som att titta i backspegeln och kolla döda vinkeln. I det läget spelar det roll om man hörs ("bullrar") eller inte.

Detta enligt min erfarenhet som kör över 1000 mil under 10 månader om året, både i staden och på landet.

// 54 %-are
 

Alexander76

Member
Att ha ett högt ljud lär ju göra folk (något) mer uppmärksamma på dig men du tjänar mer på att vara uppmärksam själv.
 

F800ST

Member
Om bilisten inte lagt märke till dig förräns du är nog när att ljudet gör skillnad är det nog för sent. Att det skulle skrämma djur ja, det gör även en standardhoj, det enda som sker är att djuren i panik springer...åt något håll, vilket vet man inte. Tusan, många djur vänder och springer mot smällen vid jakt.....och en byssa låter lite sådär j***igt mycket mer än en hoj med raka rör.
 

TMax500

Member
Att ha ett högt ljud lär ju göra folk (något) mer uppmärksamma på dig men du tjänar mer på att vara uppmärksam själv.
Det är ju självklart. Fast nu var det inte min uppmärksamhet som var främsta frågan utan om ljudnivån spelar roll.
Och min uppmärksamhet tar mig bara en bit. En bra bit förvisso. Men den hjälper inte helt och hållet när en bilist försöker "byta fil rakt in i mig".
 
Last edited:

F800ST

Member
Eller att 54 % har insett - eller erfarit - att bilisterna enklare lägger märke till en mc som låter lite än en som är tyst.

Fråga de som kör elfordon. Nästan alla jag har talat med har varit med om att andra trafikanter (och fotgängare) inte märkt dem förrän de kommit väldigt, väldigt nära. De har inte hört fordonet i fråga.

I stadstrafik, och särskilt vid filkörning, är ljudet är faktor som har betydelse. Är man helt tyst, eller bara ganska tyst, så ökar risken för att bilisten i filen bredvid helt enkelt svänger över. En del är ju lata och obetänksamma och glömmer detaljer som att titta i backspegeln och kolla döda vinkeln. I det läget spelar det roll om man hörs ("bullrar") eller inte.

Detta enligt min erfarenhet som kör över 1000 mil under 10 månader om året, både i staden och på landet.

// 54 %-are

Jag försöker att alltid vara väldigt noga med döda vinkeln osv, de gånger det blivit en miss är det absolut inte ljud som gjort mig uppmärksam, eller jo, tutan, inte avgasröret på det andras fordonet. Men absolut det som gör mig uppmärksam är när man ser ett fordon där man inte räknade med, det skulle ju vara tomt...syn eller tuta men aldrig nivån på avgasröret som avgjort.

Att då vara stolt över att vara en 54%:are som ska förpesta livet för alla hela tiden och i slutändan skapa mer regler (det är vad detta lett fram till, annars hade inte frågan ens funnits) för alla i onödan, tja, det bevisar det jag sa från början om 54%:are.
 

TMax500

Member
......Att då vara stolt över att vara en 54%:are som ska förpesta livet för alla hela tiden och i slutändan skapa mer regler (det är vad detta lett fram till, annars hade inte frågan ens funnits) för alla i onödan, tja, det bevisar det jag sa från början om 54%:are.

Nu går du för långt! "Förpesta livet för alla hela tiden"? Vad vet du om mig om min ljuddämpare? Har vi träffats? Har vi kört tillsammans? Såg eller hörde du något fel på min helt gatlegala ljuddämpare?

Din syftning på det-du-sade-från-början, som du uttrycker det, anspelar rimligen på det du skrev "har ingen funktion för eget tänkande". Därmed har du gått väldigt mycket för långt. Det är en ren förolämpning.

Får man föreslå en skärpning och något mer nyanserade inlägg framöver?
 
Last edited:

Alexander76

Member
Det är på tok för ostränga straff (om ens något) mot ljudgalningar, man kan faktiskt förändra ljudet till det bättre utan att behöva köra runt utan pluggarna. Sätter du tex på ett akrapovic och låter pluggarna sitta kvar så blir ljudet mycket göttare men själva volymen stannar kvar ungefär där den var.

Förövrigt så blev jag en MYCKET bättre bilförare sedan jag skaffade MC, skulle aldrig kunna få för mig att byta fil utan att kolla döda vinkeln tex och jag är långt mer uppmärksam på trafiken runt mig.
 

F800ST

Member
Nu går du för långt! "Förpesta livet för alla hela tiden"? Vad vet du om mig om min ljuddämpare? Har vi träffats? Har vi kört tillsammans? Såg eller hörde du något fel på min helt gatlegala ljuddämpare?

Din syftning på det-du-sade-från-början, som du uttrycker det, anspelar rimligen på det du skrev "har ingen funktion för eget tänkande". Därmed har du gått väldigt mycket för långt. Det är en ren förolämpning.

Får man föreslå en skärpning och något mer nyanserade inlägg framöver?

Istället för att dra lättkränkt-kortet kan du ju förklara varför det ska vara ok att låta över nejden bara för att DU vill ?

Det var du som svarade på mitt inlägg, inte tvärtom, du ha mao redan accepterat MIN åsikt. Vi är väl ett land där man fritt får prata ? eller passar det inte när ämnet hamnar för nära hem?
 

F800ST

Member
Det är på tok för ostränga straff (om ens något) mot ljudgalningar, man kan faktiskt förändra ljudet till det bättre utan att behöva köra runt utan pluggarna. Sätter du tex på ett akrapovic och låter pluggarna sitta kvar så blir ljudet mycket göttare men själva volymen stannar kvar ungefär där den var.

Förövrigt så blev jag en MYCKET bättre bilförare sedan jag skaffade MC, skulle aldrig kunna få för mig att byta fil utan att kolla döda vinkeln tex och jag är långt mer uppmärksam på trafiken runt mig.

Samma här, efter Mckortet är jag mycket mer uppmärksam i trafiken. ALLA borde ta mc innan de får köra bil.
 

TMax500

Member
Istället för att dra lättkränkt-kortet kan du ju förklara varför det ska vara ok att låta över nejden bara för att DU vill ?

Det var du som svarade på mitt inlägg, inte tvärtom, du ha mao redan accepterat MIN åsikt. Vi är väl ett land där man fritt får prata ? eller passar det inte när ämnet hamnar för nära hem?
Nja, jag är inte särskilt lättkränkt. Jag tycker mest att du kan tagga ned tonen lite och inte påstå att halva populationen inte kan tänka. Det går att ha en sansad diskussion (eller borde gå) utan att påstå att den som inte håller med är dum i huvudet. Det blir liksom inget bra samtalsklimat på det viset.

Är det alltid så att den som inte håller med dig med automatik är dum i huvudet? Eller kan det - rent teoretiskt - vara så att det finns flera åsikter om ett ämne? Eller som har annan erfarenhet än din? Fundera på den saken.

Klart slut, ids inte tjafsa mer om detta.
 

F800ST

Member
Inte påstått att halva populationen inte kan tänka, bara att 54% av de få som svarade på enkäten inte kan tänka. (jämför vi med populationen så kommer de 54% knappt vara tillräckligt för att kallas felmarginal ens). För om man verkligen tror att avgasljudet gör skillnad, tja...då är det illa.
 
Top