Bucklig tank

goan

New member
Igår tog min semester snabbt slut, jag tappade greppet och vurpade i en rondell i Kungsbacka.
Jag kör en -98 Yamaha Dragstar 650 svart.
Tanken fick sig en buckla när styret trycktes in i sidan.:(

Bucklan är ca 3-4 cm i diameter och 1 cm djup
Hur fixar man en sådan buckla? Går den att trycka/dra ut och sedan spacklas o målas? Vem kan isf fixa det i Göteborg?
 
Last edited:

flex

New member
Igår tog min semester snabbt slut, jag tappade greppet och vurpade i en rondell i Kungsbacka.
Jag kör en -98 Yamaha Dragstar 650 svart.
Tanken fick sig en buckla när styret trycktes in i sidan.:(

Bucklan är ca 3-4 cm i diameter och 1 cm djup
Hur fixar man en sådan buckla? Går den att trycka/dra ut och sedan spacklas o målas? Vem kan isf fixa det i Göteborg?

Kontakta en bilplåtslagare så kan dom massera ut bulan innifrån via påfyllningshålet.
 

Chopperbyggarn

New member
Igår tog min semester snabbt slut, jag tappade greppet och vurpade i en rondell i Kungsbacka.
Jag kör en -98 Yamaha Dragstar 650 svart.
Tanken fick sig en buckla när styret trycktes in i sidan.:(

Bucklan är ca 3-4 cm i diameter och 1 cm djup
Hur fixar man en sådan buckla? Går den att trycka/dra ut och sedan spacklas o målas? Vem kan isf fixa det i Göteborg?

Finns en hel del riktigt duktiga "hemma lackerare" som lätt fixar till din tank o svart lack är ju lätt att hitta. Dessa "hemmalckerare" hittar du bara om du har ett bra kontaktnät bland hoj/bilfolk i göteborg, annars återstår att leta på Eniro eller Hitta.se Låte inte som något stort problem:)

Anders.J
 

P-O Noren

New member
Har du tur kan du krympa ut den med kylspray och en värmepistol. Kolla runt på nätet så hittar du instruktioner. I korthet kan man säga att några dagar efter en buckla tillkommit ligger metallatomerna fortfarande kvar i det gamla mönstret. Så om man värmer och kyler runt bucklan "poppar" bucklan ut igen.
Atomerna vill återta den gammla strukturen

Måste göras tämligen omgående annars sätter sig materialet i den nya formen.
Tänk bara på brandrisken.

Kylspray finns att köpa lite här och var. Kolla noga att det är flytande koldioxid bara. Sk. airdusters till tangentbordet bör innehålla CO2.

Går bra med hårfön, men det är mer värme i en värmepistol. Värm inte för mycket bara. Tanken måste vara tom då bensinen annars ligger på baksidan och kyler. Viktigt att du jobbar i en cirkel runt bucklan inåt med kylspray. Du får bara en max två chanser på dig tror jag, men det kanske någon annan kan säga mer om?

Kolla in följande film
http://www.metacafe.com/watch/501379/remove_car_dent_with_airduster/
 

P-O Noren

New member
En annan tanke

Om bucklan sviktar när du trycker lite på den så kan värmemetoden ovan funka. Går mestadels bara på mjuka bucklor som ligger på gränsen att vilja gå ut av sig själv.

Funkar inte metoden ovan så kan du pröva med att värmelimma fast en bult/liknande i mitten på bucklan och försöka dra ut den med en tång, har du tur så håller limmet såpass att...

skarpa bucklor som satt sig med skarpa kanter är jag helt rådlös på, har ingen aning hur man får till dom.

Har hittat metoderna på olika internetforum, lim-metoden har aldrig funkat för mig dock.




http://www.youtube.com/watch?v=ILVWPzO_swY

http://www.youtube.com/watch?v=j7JprFshq2A
.
 
Last edited:

goan

New member
Tack

Tack för era svar. Spännande med metoden och värma och kyla, men det funkar inte på min tank.Bucklan är för kantig/djup. Jag skall prova med att limma och dra, men det kommer att krävas lite spackling och målning efter det. Det blir till att leta på Eniro och hitta.se för att finna någon som kan spackla o måla åt mig.

Kan någon av er rekommendera en firma eller person, i Göteborgstrakten, som lackar mc-tankar?:)

Jag har lyckats rikta styret och fästet för fotpinnen o bromsen samt slipat o polerat bort de flesta repor o skrap. Det är bara tanken som återstår.
Sen är det bara att ut o njuta igen.:D
 

jan-olovj

Active member
Jag lyckades riva ner en pryl på frugans hoj med ett reält hack i tanken. Genom tanklocket och med hjälp av ett böjt kopparrör lyckades jag trycka ut det mesta så efter spackling lät jag göra en konstnärligt utformad dekal som placerades över skadan så slapp jag måla om.
 

dalis

New member
Jag lyckades riva ner en pryl på frugans hoj med ett reält hack i tanken. Genom tanklocket och med hjälp av ett böjt kopparrör lyckades jag trycka ut det mesta så efter spackling lät jag göra en konstnärligt utformad dekal som placerades över skadan så slapp jag måla om.

Blev hon nöjd med detta så har du en snäll fru. :)
 

goan

New member
Värmelim

En annan tanke

Om bucklan sviktar när du trycker lite på den så kan värmemetoden ovan funka. Går mestadels bara på mjuka bucklor som ligger på gränsen att vilja gå ut av sig själv.

Funkar inte metoden ovan så kan du pröva med att värmelimma fast en bult/liknande i mitten på bucklan och försöka dra ut den med en tång, har du tur så håller limmet såpass att...

skarpa bucklor som satt sig med skarpa kanter är jag helt rådlös på, har ingen aning hur man får till dom.

Har hittat metoderna på olika internetforum, lim-metoden har aldrig funkat för mig dock.




http://www.youtube.com/watch?v=ILVWPzO_swY

http://www.youtube.com/watch?v=j7JprFshq2A
.

Värmelimmet fungarade!


Det var lite svårt att få limmet att fästa i bultskallen, men jag fann en bult med plast på skallen. Den satt tillräckligt bra för att dra ut bucklan. Nu behövas det bara spackel o målning.
 
Top